Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#336857
Vi har netop skiftet tv fra plasma til oled - begge Panasonic - og oplever nu en forsinkelse mellem Apple TV’ets optiske udgang og hdmi til tv. Apple TV er også en ældre sag - en 3'er. Vi kommer altså fra en tidlig version hdmi, som fungerede perfekt i sync med den optiske udgang til en stereoforstærker samtidig med plasma'et.
Vi bruger tv’et som en falsk centerhøjttaler. Funktionen er vigtig/meget rar at have, når vi ser film, så vi vil meget gerne have sync tilbage.

Kan det være de forskellige hdmi versioner, der gør forskellen, sådan at jeg kan komme omkring problemet ved at skifte til et atv 4k v2, eller er der noget, jeg har overset et sted? Forsinkelsen sker på tv’et - den optiske udgang er en my hurtigere.
#336862
Her vil jeg tillade mig at være uenig i RL's forslag. Et problem med lyden bør ikke sætte begrænsninger for, hvilke muligheder man har for at tilpasse billedet.

At det har virket før er nok mere held end noget andet.

En mulig løsning er at droppe det optiske kabel fra ATV3 til forstærkeren og i stedet trække et analogt stereokabel fra hovedtelefonudgangen på TV'et over til forstærkeren. Noget i stil med https://www.av-connection.dk/?PGr=9610. Undgå de billigste kabler med rød/hvide stik, da de ikke har tilstrækkelig afskærmning.

Dvs. ATV3 -HDMI-> TV -analog-> Stereoforstærker

Så kan du også bruge det med flow-TV via antenne og interne apps og ikke kun ATV3.

Det var den opstilling jeg selv brugte med mit forrige TV og det fungerede upåklageligt. Med mindre du har en særligt god DAC i din forstærker eller mellem din ATV3 boks og din forstærker kan du næppe høre forskel, hvis du blot bruger det optiske kabel til stereolyd.

Alternativet er selvfølgelig en soundbar med en dedikeret center-højttaler.
#336863
IFC er Panasonics 'motion interpolation', altså udregning af kunstige billeder i billedstrømmen. Det tilføjer over 100 ms forsinkelse på billedet og TV'et vil i den forbindelse kompensere ved også at forsinke lyden.

Det er derfor jeg foreslår at slå IFC fra. Der kompenseres ikke for lyd på den optiske udgang fra Apple TV til anlæg, da Apple TV og lydsystem naturligvis ikke ved, om TV'et udfører billedbehandling på HDMI-signalet.
#336864
Rasmus Larsen skrev: 19. nov 2021, 07:38 IFC er Panasonics 'motion interpolation', altså udregning af kunstige billeder i billedstrømmen. Det tilføjer over 100 ms forsinkelse på billedet og TV'et vil i den forbindelse kompensere ved også at forsinke lyden.

Det er derfor jeg foreslår at slå IFC fra. Der kompenseres ikke for lyd på den optiske udgang fra Apple TV til anlæg, da Apple TV og lydsystem naturligvis ikke ved, om TV'et udfører billedbehandling på HDMI-signalet.
Det er jeg klar over. Det var også derfor jeg skrev, at din løsning vil sætte begrænsninger på muligheden for at justere billedsiden og derfor ikke er en reel løsning - i det mindste ikke i min verden.

Hovedtelefonudgangen trækker med al sandsynlighed på den sidste del af kæden, hvor den digitale lyd er konverteret til analog, og vil derfor være fuldstændig i sync med TV'ets højttalere, så længe der ikke foregår digital behandling af lyden i forstærkeren.
#338866
Har et lg 65” oled, har lige monteret en lg gx soundbar. Har problem med synd. lyden i soundbaren med billedet i TV.
Har indstillet det via hdmi kabel, men soundbaren vil kun være aktiv via Bluetooth, og måske derfor den lille forsinkelse, måske en der ligger inde med løsningen af problemet… 😀
#338894
Globulus skrev: 19. nov 2021, 07:20 En mulig løsning er at droppe det optiske kabel fra ATV3 til forstærkeren og i stedet trække et analogt stereokabel fra hovedtelefonudgangen på TV'et over til forstærkeren. Noget i stil med https://www.av-connection.dk/?PGr=9610. Undgå de billigste kabler med rød/hvide stik, da de ikke har tilstrækkelig afskærmning.
Hvis man har nogle lakridskabler liggende, som de fleste har, så er det en god måde at prøve ideen af, så kan man altid investere i bedre kabler senere.
Jeg vil dog mene, "lakridskabler", næsten med garanti, vil fungere lige så godt som andre dyrere kabler, da signalet ikke er specielt følsomt overfor støj, som kan resultere i brum, som f.eks. signalet til en subwoofer.
Jeg anbefaler alligevel som regel lige at gå et skridt op i kvalitet, da det ikke behøver koste ret meget, omend ikke for andet, så blot det, man med ro i sindet, ved, at kvaliteten er i orden...