Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af AndreasP
#336358
Hej allesammen

Jeg håber I kan hjælpe mig. Jeg syntes jeg har støvsuget internettet for info men det er svært at lure sig frem til.

Jeg kunne godt tænke mig et Sonos Arc surround system. Bl.a. fordi jeg har Sonos i resten af huset og bruger multiroom-funktionaliteten flittigt.

MEN jeg er også typen der (stadig) ser en del Blurays. Nu hvor Sonos Arc snart understøtter DTS, burde det ikke være et problem.

Men hvordan er det med TV'er og passthrough af DTS-signaler? Gør de overhovedet det?

Er det i det hele taget en dødsdømt idé med en Sonos Arc, når man stadig ser Blurays? Burde jeg i stedet går efter en receiver-løsning? :s
#336362
I de fleste tilfælde, når et TV ikke understøtter et lydformat, så kan det heller ikke føre det igennem som "passthrough".
Man skulle tro, det var en smal sag at føre et ubehandlet signal direkte igennem, hvilket det sikkert også er, men jeg vil tro, det har noget med rettigheder og overholdelse af nogle aftaler at gøre, men det er ren spekulation fra min side; Det er endnu ikke lykkedes mig, at finde nogen form for officiel udtalelse fra nogen parter, hvorfor det forholder sig, som det gør.

Samsung stoppede med at understøtte det i 2018, og LG gjorde det samme sidste år, til manges store frustration og utilfredshed.

Der er flere forklaringer på, hvorfor de har valgt at gøre dette.
Nogle mener, det er for at slippe for at betale royalties, selv har jeg, som jeg var inde på lidt før, en teori om at der er lavet nogle aftaler producenter, streamingtjenester og sikkert den direkte konkurrent til DTS imellem, som jo hedder "Dolby Laboratories", der næsten er enerådende, når det drejer sig om stremingtjenester til film og serier...

Med hensyn til lyd, er der mange forskellige veje at gå, hvor jeg oplever, det ofte er den "bedre halvdel", der har det sidste ord, men hvis de kan få en ny sofa (eller noget andet) med i aftalen, så åbner der sig som regel nogle muligheder, forudsat pengene er der!

Med hensyn til en Sonos ARC, vil jeg ikke kalde det en dødsdømt ide, måske endda tværtimod, hvis man kigger på tendensen, og hvad du har i forvejen, dog kan jeg stadig se en del fordele ved at starte med et egentligt surroundanlæg, som altid kan forbedres og udbygges med tiden.
Hvis man er musikelsker, er det altid en mulighed at starte op med nogle rigtig gode stereohøjttalere, en god forstærker og en god sub, så er bunden lagt for nogle gode musik og filmoplevelser, hvilket for nogle er den rigtige vej at gå, personligt vil jeg dog nødig undvære mit surround-setup!

For mange ender det med at blive en hobby, hvor der altid er plads til forbedringer (både af anlægget, men også af selve rummet, det spiller i, som har stor betydning for det endelige resultat)

Hvis du køber brugt, kan du komme langt for et relativt lille beløb, og i modsætning til meget andet elektronik, er højttalere eksempelvis nogle der holder i mange år, uden der sædvanligvis sker de store forandringer.

Som alternativ er Sony lige kommet i handlen med et nyt system, som vel kan betragtes som en mellemting mellem en soundbar og et egentligt surroundanlæg, som jeg synes, ser (og forhåbentlig lyder) spændende ud.

Foreløbige meldinger og tests lyder lovende:

https://www.sony.dk/electronics/sound-bars/ht-a9

https://gaffa.dk/nyhed/150385/nu-skal-l ... ele-rummet

https://www.lydogbillede.dk/test/hojttalere/sony-ht-a9/



Lidt dybere test:

#336364
Tusind tak for et godt og sagligt svar.

Jeg var nervøs for om jeg blev skudt fuldstændig ned fordi jeg formastede mig til at nævne en soundbar-løsning. Men dit svar var rigtig grundigt og balanceret.

Jeg overvejer dog stadig om jeg ikke bare skal gå receiver-vejen. Det virker bare - tro det eller ej - mindre kompliceret, når det drejer sig om blurays :-) Så behøver jeg ikke bekymre mig om TV'ets passthrough af den enen eller den anden slags, når det hele kører igennem receiveren.

Når det er sagt, så deler jeg din undren over at TV'er, der ikke understøtter decoding af DTS ikke bare kan køre signalet ubehandlet igennem til soundbaren? ...og ja, det har sikkert noget med royalties at gøre.
#336417
Jeg tror vi er rigtig mange, som går soundbar-vejen, som det kompromis man må indgå mellem en tåleligt udseende dagligstue og fornuftig lyd. Jeg har været igennem lidt forskellige soundbars efterhånden og er stadig tilfreds med Sonos Arc, selvom flere performer bedre på visse parametre.

Som Supergris skriver, så er DTS mindre og mindre vigtigt i en soundbar (men mange understøtter det nu alligevel) idet TV'ene og streamingtjenesterne ikke understøtter det. Så det er nok mere et issue at få et TV, med korrekt understøttelse. Hvilken model har du nu?
#336426
Jamen pt. har jeg et gammel Samsung F8005 men køber et nyt tv her om fjorten dages tid.

Det var derfor jeg skrev spørgsmålet. Fordi, hvis jeg stadig ser Blurays og vælger en Sonos Arc løsning, så skal tv'et understøtte passthrough af DTS eller multi-pcm.

Hvis jeg derimod valgte receiver løsningen, så var det lige meget.

Det kan være, at jeg lige skal klarificere receiverløsningen: Der bliver i så tilfælde tale om et Monitor Audio Radius setup (HT1) med en en SVS 3000 Micro subwoofer. Og en Yamaha RX-A2-receiver.

Jeg går ud fra at lyden herfra er - mere eller mindre ligeså god - som et fuldt Arc-setup.

Og så slipper jeg for hele passthrough-problematikken. Men mister muligheden for at spille sammen med resten af mine sonos-højttalere.

Tusind tak for de gode svar. Det er virkelig brugbart.
#336429
Hej AndreasP. Endnu en mulighed. Køb evt. en brugt Oppo BDP-93 EU.

Oppo BDP-93 EU Blu-ray afspiller stadig en del af mit setup. Jeg er glad for min
Oppo, og ligger ind imellem en god BluRay skive på.

Specifikationer
•Afpilleren afspiller følgende medier: BD-Video, DVD-Video, AVCHD, DVD-Audio,
SACD, CD, HDCD, Kodak Picture CDCD-R/RW, DVD±R/RW, DVD±R DL, BD-R/
•Udgang og output: Analog Audio: 7.1ch or 5.1ch, stereo
•Digital Audio: Coaxial, Optical
•HDMI Audio: Stereo, up to 7.1ch high-resolution PCM, up to 5.1ch DSD, bitstream
or LPCM conversion of Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD
High Resolution Audio, and DTS-HD Master Audio.
•Analog Video: Composite, Component Video (Y/Pb/Pr, 480i/480p, 720p/1080i
•Digital Video: HDMI with HDCP (NTSC: 480i/480p/720p/1080i/1080p/1080p24, PAL
576i/576p/720p/1080i/1080p/1080p24
•2 USB indgange
•Vægt: 4.9 kg.

Oppo's dongle er kompatibel med 802.11b/g/n 2,4 GHz trådløst netværk. Alt kørte
uden problemer. Opdatering af PUC liste, er lagt ind på BV 7 Mk III af min lokale
B&O teknikker.

Billede
Billede
Oppo opdateret med IR link til BeoVision 7.------------------ Oppo USB dongle.
#336438
Den fangede jeg heller ikke lige...? Men sikkert en fin afspiller.

Torben: Har du tidligere haft et 5.1 surround anlæg el. lign.?

I så fald: Hvordan oplever du lydkvaliteten i din ARC ift. det? Er det næsten ligeså godt som en receiver-baseret løsning?