Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#335111
Halløj

Mon nogen kan forklare følgende:

Har et gammelt Samsung PS50C7705YS. Yes, det er en meget gammel model, som dog har en HDMI ARC port som er sluttet til et Apple TV HD 4. generation.

Jeg har sat et Sonos surround system op med Arc, Sub Gen. 3 og to One SL.

På mit fjernsyn kan jeg sætte lyd output til Dolby Digital og se, at Sonos modtager et Dolby Digital 5.1 signal. Der er fin surround lyd!

Så langt så godt. Men nu ville jeg gerne prøve at høre Dolby Atmos, og investerede derfor i et nyt Apple TV 4K.

Men her er problemet: uanset hvad jeg gør, kan jeg på mit TV kun vælge PCM lyd. Dolby Digital er grå og inaktiv. Hvad pokker er problemet??

Ville sætte kæmpe pris på input fra nogen som ved hvad der sker!
#335122
Apple TV 4K sender Dolby Atmos ud som PCM med metadata. Såkaldt Dolby MAT 2.0.

HDMI ARC, som findes i dit Samsung C7005, kan maksimalt håndtere 2.0 stereo i PCM. For at sende 5.1 PCM og derover (inkl. Dolby Atmos) igennem en TV-skærm, så kræves HDMI eARC.

Idet Sonos Arc ikke har HDMI-indgange, så kan tingene kun tilsluttes via TV'et. For at få Dolby Atmos kræves derfor, at du investerer i et nyt TV med HDMI eARC. Se guiden som Henrik henviser til. Se også denne artikel om HDMI ARC og eARC: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054