Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af fiHI
#334381
Jeg har kørt en test af kablet og mit apple tv siger: Apple tv har haft lidt problemer med at opretholde en stabil HDMI forbindelse. Sørg for at bruge et HDMI højhastighedskabel.

Mon ikke det er dét..
Af Supergris
#334464
fiHI skrev: 1. sep 2021, 14:50 Jeg ved ikke om det er opløsningen alene men forskellen fra HD til 4K er også stor.
Jeg kan næsten garantere, at selve opløsningen har meget lidt med det at gøre...
Af mlm
#334510
Hej,

Jeg står i lidt samme situation, håber det er okay at spørge i denne eksisterende tråd. Til forskel fra trådstarter, har jeg dog en ny Philips TAB8905 Atmos soundbar med i ligningen. Men også med Apple TV 4K (gl version) og nyt LG 65” C1.

Har været meget i tvivl om den korrekte opsætning, tror dog jeg har fundet en okay løsning nu.

Først prøvede jeg med Apple TV direkte i TVets HDMI port 1, og så soundbarens HDMI Out (eARC) til i TVets HDMI 2 port (eARC). På denne måde kunne jeg ikke få Dolby Atmos ud af soundbaren, når jeg testede med Netflix.

Forsøgte derefter med Apple TVet i soundbarens HDMI 1 port (og soundbaren og tv stadig forbundet med eARC). Her virkede Dolby Atmos, til gengæld hoppede TVet væk fra HDMI 2 få sek efter jeg tændte Apple TV og viste intet signal. På soundbaren skiftede displayet fra HDMI 1 til ARC. Ved at skifte input på soundbaren tilbage til HDMI 1, kom den igen tilbage til Apple TV. Men man gider jo ikke 5-6 klik for at tænde sit TV.

Seneste løsning er stadig Apple TV til Soundbar HDMI 1, og så Soundbar eARC til TVets HDMI 1. Her bliver soundbaren på Apple TV (HDMI 1) og Dolby Atmos ser også ud til at virke. Det samme med formatet, kører fortsat 4K SDR (match indhold og frekvens) i krominans 4:4:4.

Har lige købt nye HDMI kabler i god kvalitet, så de har næppe indflydelse.

Mit spørgsmål et så, om jeg “mister” noget ved ikke at køre soundbaren i TVets eARC HDMI port? Eller er det helt ligegyldigt, når Apple TVet kører gennem soundbaren? Er virkelig på udebane med ARC og eARC, og soundbaren for den sags skyld.
Af fiHI
#334929
Nå en lille update, hvis andre har problemer med sort skærm / korte udfald på LG C1. Et nyt 4K hdmi kabel løste problemet.

Jeg er nød til igen at sige at billedkvaliteten er fuldstændig sublim. Både sortniveau men også lysstyrken / hvid er fænomenal. Kæmpe forskel fra mit VT30 som jeg egentlig var tilfreds med. Alle kilder står bare knivskarpt...

Kan anbefales =)