Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af faldo
#334019
Hej
Jeg har et Sony kd65-A1, som jeg har sat et sæt beolab 18 og en beolab 19 til via SoundSend boks. Boksen kan køre wisa og finder både beolab 18 og 19. Men jeg kan ikke få den til at sende 2.1 ud. Så jeg kan ikke få liv i beolab 19. Skifter jeg inde i SoundSend app så kan jeg få den til af lave et virtuelt 2.1, men det betyder den fjerne de lave toner fra beolab 18 og det ønsker jeg ikke. Jeg har ændret på tv’et, så den burde sende det korrekte signal ud. (Auto 1 og ikke pcm). Men lige lidt hjælper det. Der kommer kun 2.0 ud. Jeg streamer via Apple tv4(2021), så jeg har prøvet Netflix og musik appen der.
Er der nogen der har nogle gode bud på hvad jeg gør forket og evt alternative til tilkobling af beolab 18 og 19 til tv’et. Troede bare den ville spille med selvom det var 2.0 der kom ud.
#334031
Umiddelbart lyder det som om, at begrænsningen opstår tidligere i kæden.

Apple TV 4K udsender lyd som PCM. I HDMI 'downsteam' er der ikke begrænsninger på båndbredde, men det er der i HDMI ARC (upstream), som højest kan håndtere PCM 2.0 pga. båndbredde-begrænsninger, altså uden x.1 LFE kanal. Disse begrænsninger løses i HDMI eARC, men det har dit Sony A1 ikke.

Hvis du sætter dit TV op til at videreudsende som bitstream på HDMI ARC, så nedpakker TV'et blot 2.0 PCM til bitstream, hvilket giver en vis grad forsinkelse på signalet – du får ikke LFE med.

Hvis der er en løsning så tror jeg, at der skal være SoundSend, der kan konvertere 2.0 til 2.1, ligesom receivere kan, men jeg ved ikke om SoundSend kan det? Alternativt skal du prøve at ændre på lydindstillingerne på Apple TV 4K, selvom jeg dog ikke tror det løser noget.
#334035
Toslink burde give samme resultat idet optisk toslink i TV-skærme har samme båndbredde-begrænsning som HDMI ARC, altså maksimalt 2.0 PCM. Det er derfor bitstream ofte anbefales ift. optisk og HDMI ARC. Ikke fordi bitstream er bedre, men fordi der så kan presses mere igennem. Bitstreamet skal dog komme direkte fra afspilleren, altså "passthrough" af bitstream.

Receiver har traditionelt været en løsning på udfordringer som denne, og nu prøver branchen så at bygge yderligere fleksibilitet med HDMI eARC.

Prøv eventuelt at kontakt producenten af SoundSend for at høre, om der findes noget på boksen, der kan lave 2.1 fra 2.0. Alternativt findes der løsninger, der er trække lyden ud af HDMI-signalet (når den kommer fra Apple TV 4K) så lyden ikke kører via TV'ets HDMI ARC. Jeg har dog ikke meget erfaring med løsninger. Tjek produkterne fra HDFury og Sharc.
#334038
Hej
Tak for svar igen.

Jeg har Apple tv sat til via HDMI op til tv'et og fra tv'et er HDMI arc ned til soundsend boksen. Vil man kunne lave et split af HDMI, så den vil gå fra Apple tv til soundsend og op til tv'et eller er det helt håbløst. Så ville lyden gå direkte til soundsend.


Jeg har skrevet lidt med soundsend. De siger deres 2.1 gør at den fjerner de lave toner fra højtalerne og fører dem over i sub. Så har skrevet til dem om de ikke kan lave en funktion, hvor den beholder de lave i højtalerne og sender videre til sub på 2.0.