Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af martin.bønnelykke
#333927
Hej alle,

Jeg kunne godt tænke mig at ogradere lyden på tv'et med en soundbar inkl 2 baghøjtalere. Hverken konen eller jeg sætter pris på synlige højtalere, med undtagelse af soundbaren vi kan montere direkte under fjernsynet. Vores sofa står ca 20cm fra bagvæggen, og derfor kommer spørgsmålet:

Vil det give den rigtige effekt hvis baghøjtalerne placeres på gulvet bag sofaen vendende opad?

Anbefalinger til produkt modtages gerne. Jeg er ingen feinschmecker hvad det angår, så det behøves på ingen måde at være et high-end produkt, men det må meget gerne indeholde dolby atmos.
Brugeravatar
Af OrigT-Duck
#333930
Så vil jeg komme med kommentar på placering. Baghøjtaler skal side lidt over øre højde, hvis vi snakker 5.1 og nede i ørehøjde når vi snakker atmos. Så det er no go at stille dem på gulvet var sofaen. Så hvis jeg var jer. Drop surround højtalere, og køb en bedre soundbar til sammen pris uden surround højtalere.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#333935
Jeg har mine baghøjttalere stående på linje med ryglænet og selvom det således giver en lidt ubalanceret distribution af lyden, hvis man ikke lige sidder perfekt midt i sofaen, så er lyden klart mere omsluttende end uden. Alternativt kan man jo vælge en model, som kan udbygges senere hen - og hvor baghøjttalerne ikke er så modelspecifikke, at de kan risikere at udgå året efter.
Af jkn789
#333941
Du kan også gå sonos vejen og bruge ikeas nye flade højtalere som baghøjtalere, de ligner en billedramme og har udskiftelige fronter, det vil være en diskret løsning.
Jeg kender ikke lydkvaliteten på dem, men de er blevet testet her https://www.recordere.dk/2021/07/test-i ... sik-kunst/
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#333949
Man skal nok lige se de højttalere i virkeligheden. Jeg synes bestemt ikke de er diskrete. Men jeg er enig i, at Sonos kunne være en måde udbygge gradvist. Om det er med en Sonos Arc eller Beam må være op til temperamentet, men Arc er naturligvis et stærkere udgangspunkt og den har Atmos. Så kan man smide baghøjttalere på efterfølgende, da de næppe udgår (det kan være både Sonos og IKEA's modeller).

Sonys nye modeller kunne også være et bud:
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1626789600

Jeg tænker, at disse modeller får lov at leve nogle år, hvis vi skal se bagud på historikken med ST-5000, som har været på markedet i mange år. Der kunne man måske også nøjes med HT-A7000 og udvide med baghøjttalere og sub sidenhen. Prisen er dog noget højere end Sonos hvis vi blot taler soundbar.
Af jkn789
#333974
En anden mulighed kunne være JBL 9,1 soundbar som har aftagelige baghøjtalere som kører på batterier. Så kan man blot tage baghøjtalere af og sætte på sofaen når man vil se en god film, og i dagligdagen have baghøjtalere monteret på soundbar.