Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af rane
#332784
Hej :)

For maaange år siden investerede jeg i mit allerførste Surround-anlæg, som bestod af en Denon surround-receiver, 2 stk Dali 104, 1 Dali SC5 center og 2 stk Dali SS5 baghøjtalere. Nu har jeg ikke Denon receiveren mere men derimod en Cambridge Audio Azur 540R v3 - men stadig alle ovennævnte højtalere.

Kunne nu godt tænke mig at hoppe med på Atmos bølgen, så skal ha investeret i en ny receiver uanset. Men kan mine Dali højtalere genbruges eller bliver det noget møg?

Alternativet er en Soundbar med Atmos men har læst, at det ikke giver samme effekt. Så spørgsmålet er også om jeg med et køb af entry-level receiver og sub kan få bedre Atmos lyd ud af mine nuværende højtalere ift. en Soundbar til 5-6.000kr?

Min stue er aflang (7m) og 3.75m bred og tv’et hænger på gavlvæggen med sofaen og dermed siddeafstand ca. 3,50m fra tv’et.

Hvilken løsning ville lyde bedst (også med musik afspilning indimellem) af de 2 ovenstående? :)

(Budgettet er ca. 6-7.000kr)
#332812
Et dedikeret setup vil altid være bedre end en soundbar, vil jeg påstå. Og passive højtalere forgår jo ikke så let, så jeg vil mene at du fint kan genbruge, og supplere med 2 satellitter og en sub til et 5.1.2 Atmos setup.
Af rane
#332851
Tak for info. Skal lige se hvordan højtaler setuppet kommer til at spille med min stue. Kunne godt blive en udfordring med baghøjtalerne da de jo nok ikke skal hænge på sidevæggene og pege til siden istedet for frem mod de øvrige højtalere?

Sådan kommer stuen til at se ud når jeg flytter ind til august:
Billede
Af jkn789
#332869
Du kan sagtens hænge baghøjtalere på de to sidevægge I det rum du har tegnet, jeg har samme rum, de skal hænge Ca 180 cm over gulv, jeg har sådan en setup og det lyder rigtig godt. man anbefaler at baghøjtalere placeres enten i øre højde eller 2-3 fod over ørehøjde, når man sidder i sofaen vil ens ørehøjde være omkring 90 cm over gulv og læg så Ca en meter til, så har du den rigtige højde.
har prøvet med baghøjtaler i ørehøjde og det lyder ikke så godt som i Ca 180 cm højde. I 180 cm højde har du mere afstand til højtalere og de giver en bedre spredning.
Ser også bedre ud på væggen at de hænger højt.

Held og lykke med projektet.
Af rane
#332875
Jo tak. Var bare i tvivl om man fik den ønskede effekt ud fra baghøjtalerne hvis man monterer dem på sidevæggene så de peger mod hinanden på tværs af lokalet frem for frem mod tv'et :)