Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#326369
Hej,

Jeg har lidt udfordringer med ARC og HDMI .. og måske lidt hjælp til forståelse af hvad der sker...

her er mit setup:

TV : Panasonic HX820
hvor jeg har koblet min LG SN7Y Soundbar til HDMI2 (arc) porten.
herudover har jeg en Mi Box koblet til HDMI1.

og det driller altså lidt ...

Mit overordnede ønske er at kunne nøjes med én remote til det at styre mi box + soundbar - det virkede på min gamle soundbar der var sat til med optisk - men hvis jeg gør det, mister jeg mulighed for atmos.

Jeg har koblet viera link på TV'et TIL og kan køre lyden via ARC. så langt så godt. jeg har sat min soundbar til at slukke sammen med mit tv og det virker da også.

Hvis jeg så kobler min Mi Box til og aktiverer CEC på denne, så sker der det at når jeg kobler over på HDMI1 indgangen den sidder på, så skifter min soundbar til HDMI (selvom jeg ikke har sat noget i HDMI indgangen på soundbaren).

Jeg kan få det til at holde op med at drille hvis jeg deaktiverer CEC på min Mi Box, men så kan jeg jo ikke bruge min tv remote til min Mi Box.

Min næste lille udfordring er så at få koblet min xbox one s til . den har jeg en ønske om at køre igennem soundbaren - men det ser ud til at jeg manuelt med soundbarens fjernbetjening skal skifte over til HDMI for at få lyd og billede denne vej - og jeg skal selv manuelt skifte tilbage til ARC når jeg så skal skifte tilbage til HDMI1 eller TV...

jeg har også prøvet at sætte min mi box til soundbaren direkte (på sigt vil jeg jo gerne have sat noget til der kan køre trueHD) - men så virker CEC slet ikke - og jeg har stadig bøvlet med at skulle skifte manuelt mellem HDMI til ARC via soundbarens fjernbetjening

.. skal de virkelig være så svært - hvad har i andre gjort? :) jeg orker næsten ikke at skulle investere i universalfjernbetjening når mit setup BURDE kunne dækkes af det jeg har ;)

mvh
Christian
#326433
Cec er en mærkelig en. Hvert firma må pille ved den protokol, og det giver nogle udfordringer. Tror problemet ligger i cec handshake mellem LG og mi box. Har du prøvet at tage alt fra hinanden, og strømmen fra i en helv times tid, og så slutte det til igen, v d det lyd r åndssvagt, men nogle gange oplever man , at handshake skal nulstilles
#326442
Jeg jan godt få mi boxen til at slukke det hele (koblet til hdmi på soundbar) med cec - men den kan ikke finde ud af at tænde det igen 🤪 tror nu det bare er mi boxen der driller mig..

Nå men hvis jeg bare kunne få selve soundbaren til at skifte til hdmi når jeg vælger hdmi2 (altså den port hvor jeg hdmi out fra soundbarenkoblet til mit tv) er jeg ok tilfreds - nogen anelse om man overhovedet kan det?