Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Mdalhoj
#325000
Hej

Jeg har følgende setup:
Panasonic GT30
Sonos beam (tilsluttet via HDMI Arc)
Sonos One SL x2
Chromecast (streamer alt hertil)

Jeg er lige blevet OBS på at der står følgende i Sonos appen under lydindgang: “Stereo-PCM 2.0”, så jeg tænker ikke at jeg får det optimale ud af mit setup.

Hvad kan jeg gøre for at få reel surround sound?
Af bromberg
#325004
Hvad er lydindstillingerne på dit tv?

Det skal ikke være pcm, men auto (mener jeg det hedder på Panasonic).

Du har heller ikke en subwoofer?
Af Mdalhoj
#325006
Jeg kan vælge mellem digital og analog på tv’et. Der er valgt digital.

Nej, ingen sub (endnu).

Synes i øvrigt jeg har læst at tv’et formentlig ikke kan finde ud af at sende lyden videre fra chromecast til sonos beam uden at konvertere til 2.0. Er det korrekt forstået, og er der en work around eller noget udstyr som kan afhjælpe dette?
Af Mdalhoj
#325026
Efter at have læst lidt mere på nettet lyder det til at den nemmeste løsning er nyt tv med eArc. Vil det hjælpe på surround sound output selvom sonos beam kun understøtter Arc?
Brugeravatar
Af elcom
#325030
Hvad lydindstillinger er der valgt på din chromecast?

Det er nogen gange lidt en kamp at finde de præcis korrekte indstillinger på alle enheder for at få det til at spille.

Vær opmærksom på at der også skal køre noget fra chromecasten med andet end stereolyd for at sonos app'en viser dolby digital eller lignende. Hvis du for eksempel bare står i menuen på chromecasten, så kan den godt vise PCM 2.0 som standard. Så check mens du afspiller en film eller serie du ved har surround lyd, hvis du ikke allerede har gjort det.
Af Mdalhoj
#325041
Jeg synes ikke rigtig at jeg kan ændre nogle indstillinger på chromecasten. Jeg har prøvet at afspille lidt forskellige film fra Disney+. Tænker en af den burde være i mere end stereo.

Der der nogen der ved om et LG CX kan sende lyden videre fra en ekstern enhed uden at konvertere til stereo? Altså så Sonos Beam modtager et audiosignal i surround sound?
Brugeravatar
Af elcom
#325047
Det skal være gennem app'en at du skulle kunne justere på Chromecastens lyd indstillinger, under settings og vælge surround.
Hvad version af chromecast har du? Ser ud til den også kan være problemet. Fandt i hvert fald et indlæg, hvor en bruger fik det løst ved at købe 2020 chromecasten, er dog vist ikke kommet til DK endnu. Det var ikke et Panasonic TV, men udfordringen var det samme.