Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af hifi
#324974
Hejsa, jeg har et Panasonic HZ1000, som jeg gerne vil forbinde med min forstærker via hovedtelefon-udgangen til phono.

Mit problem er, at der opstår en summe-lyd, så snart jeg forbinder mit lydkabel med forstærkeren. Jeg kan høre summen selv om volumen på forstærkeren er skruet ned. Når jeg tager mit antennekabel ud af væggen, så TV'et ikke er forbundet, så forsvinder denne summen over forstærkeren.

Derfor mistænker jeg, at mit TV-signal ikke er jordet. Jeg ved ikke rigtigt noget om disse ting, så jeg gætter mig lidt frem her.

Hvad kan jeg gøre for at fjerne summe-lyden helt og samtidigt have antennestikket i? Nogle ideer?
Af ladjo
#324980
Lyder absolut som om antenne installationen ikke er udført korrekt.
Desværre er det jo sådan at alle TV og anden underholdnings teknologi ikke har det sidste ben med i 230V stikket længere (Mange har aldrig haft det)
Men prøv at tjekke din antenne installation!
Hvis du har mulighed for det. Tjek at skærmen er med igennem hele vejen.

Er det fælles antenne eller egen antenne du kører med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Af hans123
#324981
Tænker at dit lydkabel er dårlig skærmet eller indgangen på forstærker er ringe

Løsnings forslag. Bedre kabel Eller leg med lid ferit kerner som måske kan fjerne indstråling

Måske kan antenne og lydkabel føres andre veje så de er længere fra hinanden
Af steen6400
#325018
Du kan prøve at vende 230V stikket på det ene apparat, det hjælper nogen gange. Ellers galvanisk antenne adskiller eller brug optisk lydudgang.
Af hifi
#325186
Tak for jeres input.

ladjo skriver:
"Men prøv at tjekke din antenne installation! Hvis du har mulighed for det. Tjek at skærmen er med igennem hele vejen. Er det fælles antenne eller egen antenne du kører med?"

Jeg spørger Parknet, vores fælles TV- og internetudbyder om de kan hjælpe. Men kan du putte nogle flere ord på, hvad "skærmen" og "med igennem hele vejen" betyder?

Jeg mistænker ikke kablet, da det burde være tilstrækkeligt skærmet. Det er sådan et her.


Jeg mistænker heller ikke, at lydkabel og antennekabel ligger for tæt, fordi de føres i hver sin retning fra tv'et.

Jeg aner ikke hvad feritkerner er?
Af ladjo
#325188
Hej igen

Jeg tænker på skærmen i antennekablet. I tidernes morgen som Radiomekaniker oplevede jeg tit den yderste skærmning ikke var forbundet i antennestik og antennedåsen i væg.

I dag er meget lavet i glas og plast = ikke ledende materialer. Det gør så at støj kan stråle ind på udstyret hvis ikke afskærmning føres med helt ind.

Skærmen på antennekablet er hvis den er lavet korrekt hele vejen det nærmeste vi i de fleste TV og Hi-fi setups kommer en EDB jord installation. (Må ikke regnes som sådan)

Hvis man havde ‘det tredje ben’ med i 230V installationen. (Jord benet) så ville mange kvaler i den retning være borte. TV og forstærker ville have fælles jord + sikkerheden ville være større ved husets apparatuser🥸
Forudsat elektrikeren har lavet husets ‘jord’ korrekt. (Undskyld søn ;0)

Ferritkerne er en lille aflang dims som klemmes omkring ledninger til og fra udstyr i støjplagede områder... Følger tit med TV og Hi-fi udstyr i små poser... De kan også hjælpe her hvis det er indstråling.

Men som der også skrives. Finder du ikke en løsning uden at det koster. Kan du skaffe en lille DAC og bruge den optiske lydudgang. Så burde det virke.
En DAC kan gåes fra 100 kr og op...
AV-Cables i Hornsyld har flere modeller på lager. Fåes hos alle Hi-fi/TV forhandlere, selv i Bilka.


Sent from my iPhone using Tapatalk