Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#324626
Hej.

Jeg har lige fået mig et nyt Sony XH90 TV.
Der til har jeg koblet min NAD 3020 forstærker via optisk kabel.

Men når jeg gør det kan jeg ikke styre lydstyrken via fjernbetjeningen til TVet.
Jeg bruger android smart delen til at streame igennem.
Med mit gamle TV hvor jeg brugte en Nvidia Shield kunne jeg godt syre lyden via Shield fjerbetjeningen.

Nogen der har en løsning på problemet?
#324639
Lydstyrken via den optiske port er fast, dvs den responderer ikke på volumenknapperne. Det fremgår ikke helt hvordan dit gamle TV var forbundet og hvilken volumen du kunne styre? Brugte du shield-fjernbetjeningen til at styre lyden på din NAD og var shield koblet direkte i Tv og videre til NAD med samme optiske forbindelse?
#324673
Torben Rasmussen skrev: 19. dec 2020, 12:15 Lydstyrken via den optiske port er fast, dvs den responderer ikke på volumenknapperne. Det fremgår ikke helt hvordan dit gamle TV var forbundet og hvilken volumen du kunne styre? Brugte du shield-fjernbetjeningen til at styre lyden på din NAD og var shield koblet direkte i Tv og videre til NAD med samme optiske CWD78CJK4N7KVBC9P44QAG72BGG889FJTEY37J41TAYQP4F8CS3MNGW2FF5VJ8RVW2WXP1L64 forbindelse?
Det gamle fjernsyn var koblet op på samme måde, optisk kabel fra TV til NAD og shield via hdmi og jeg styrede lyden på shield.
Eneste forskel nu er at jeg bruger TVets egen android brugerflade i stedet for shield.

Har lige prøvet IR control på NAD men det virker ikke rigtig. Kan kun starte den op, men kan ikke styre volumen.
#324689
Men så har din shield fjernbetjening vel haft mulighed for at lære volumen-knappen fra din NAD? Det er også muligt, at du har kunne regulere volumen i din shield via softwaren, men i så fald er det en speciel feature.

Som Hans skriver, så har der været ganske få Tv, heriblandt visse ældre Sony, hvor man kunne regulere den optiske udgang med fjernbetjeningen, men det er ved at være nogle generationer side.
#324706
Jeg går ud fra at det ikke er muligt at slukke for "Pass through-lyd" på TVet?

Har i nogen forslag til hvordan jeg ellers kan styre både TV og lyd med samme fjernbetjening, nu når IR control på NADen ikke vil virke?
#324712
Den feature du søger med passthrough er specifik for Shield og måden det virker på er ikke en almen måde, at få samme funktionalitet på andre enheder. Du kan godt ændre passthrough på Sonyen, men det giver dig ikke volumen-kontrolleret SPDIF.

Du kan se på universalfjernbetjeninger i stedet. Logitech Harmony er et bud.
#324739
Jo, volumen kan sagtens styres fra både controlleren eller fjernbetjeningen på Shielden, ellers var volumen-kontrollen der vel ikke?
Hvis der, som nævnt, benyttes "Pass through", som er det samme som bitstreaming, af f.eks. DTS eller DD, så virker det bare ikke, men LPCM (f.eks. AAC) fungerer skam.
Man kan ændre indstillinger for lyd i Shielden, så den ikke bitstreamer, så virker volumen-kontrollen altid, og da du ikke kører surround, så burde det være en nem løsning for dig...