Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af QueenYard
#323204
Hej Forum
Jeg har erhvervet mig en JBL 9.1 soundbar og har tilsluttet den til mit LG C9 OLED.
Lyden er fin, men jeg er meget i tvivl om det bare er alm surround og ikke Atmos.
Er der nogle som også har en sådan soundbar som kan hjælpe lidt? Skal der stå Atmos i led når det modtages? Eller hvordan ved jeg om jeg modtager det.
Skal jeg bruge et hdmi 2.1 kabel for at kunne overføre atmos fra feks Netflix.
HDMI er tilsluttet ARC...
Håber nogle kan/vil hjælpe 😊
PFT
Per
Af Supergris
#323211
Tillykke med dit køb,

Om der skal stå "Atmos" i dit display eller ej, kommer an på, hvilken enhed, du bruger som afspiller, men jeg går ud fra, der i dette tilfælde er tale om dit LG C9?

Du skal huske at slå HDMI ARC/eARC til på dit TV, og sætte det til at sende "Bitstream" eller "RAW". Kan ikke huske, hvad LG kalder det.
Har du gjort dette, forudsat dit kildemateriale indeholder det, burde den skrive "Atmos" i dit display.

Hvis du har en UHD Blu-ray-afspiller eller lign., og ønsker at benytte HD-lydformaterne, f.eks. Dolby TrueHD (ser også ud til at understøtte DTS:X), kræver det, dit HDMI-kabel er hurtigt nok til at kunne overføre det, men det burde uden problemer fungere fint sammen med den version, der benyttes af eksempelvis Netflix og sendes sammen med Dolby Digital Plus...
Af KongGulerod
#323242
Ved ikke om det er til nogen hjælp, men jeg har selv lige erhvervet mig samme soundbar.
Hvis jeg slutter sounbaren til min pc, via HDMI skriver den dolby atmos i displayet hvis jeg afspiller en video med dolby atmos.