Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af elcom
#313963
Rasmus Larsen skrev: 8. maj 2020, 07:24Nummer 2 omhandler om Atmos kan videresendes, altså f.eks. fra Apple TV 4K og så videre via TV'ets HDMI eARC port. Her er der også nogle andre parametre, som vil spille ind idet der er forskellige måder at levere Atmos på. Apple TV 4K og Xbox One X (så vidt jeg kan vurdere) udsender det som Dolby MAT 2.0, hvilket indebærer PCM med metadata. F.eks. LG TV har pt. problemer med Atmos PCM via HDMI eARC. Vi ved ikke hvordan Samsung har fået det implementeret endnu, da 2020-generationen er den første med eARC.
Bare lige for at forstå det korrekt. Så selv om dit TV har eARC og din soundbar har eARC, så kan du stadig ikke være sikker på at få Dolby Atmos fra Apple TV gennem TV'et og over i soundbaren, hvis ikke TV'et kan fortolke Dolby MAT 2.0 format?

De gør det fandeme ikke nemt for forbrugerne de producenter.
Af aalb1970
#314002
elcom skrev: 9. maj 2020, 20:12 Bare lige for at forstå det korrekt. Så selv om dit TV har eARC og din soundbar har eARC, så kan du stadig ikke være sikker på at få Dolby Atmos fra Apple TV gennem TV'et og over i soundbaren, hvis ikke TV'et kan fortolke Dolby MAT 2.0 format?

De gør det fandeme ikke nemt for forbrugerne de producenter.
Nej, du kan ikke være sikker, da Dolby MAT 2.0 kræver understøttelse af PCM 7.1 med metadata. Det gør sidste års model LG C9 ikke, men jeg mener, at CX gør med seneste firmware. Sonys 2019 tv med eARC har også undersøttelse. Ved ikke med Samsung 2020.

Dolby MAT 2.0 er vigtigt ift. Xbox spilkonsoller, da det sikrer Atmos kompatibilitet med skærmens low latency profil (ALL). Uden understøttelse er Atmos i spil forsinket 1-2 sekunder, fordi konsollen undervejs transcoder til DD+, hvilket i praksis er ubrugeligt.

Dolby MAT 2.0 er også vigtigt ift. Apple TV, da denne anvender MAT 2.0 i stedet for DD+. Visse tv, bl.a. LG, kan dog godt transcode til DD+ uden at det påvirker latency og lip sync.
#314012
CasperJuhl skrev: 8. maj 2020, 18:05 Jeg ved ikke om jeg har misforstået konceptet. Men hvis en af kravene for tabsfrit TrueHD er at HDMI skal have eARC, for at have bredde nok til at medfører ukomprimeret Atmos lyd, men der kun er én indgang af disse på både TV og soundbar, som er forbundet sammen. Hvordan kommer den "rigtige lyd" så fra blu-ray/PS4 til TV'et og derefter ned i soundbaren, når forbindelsen mellem blu-ray og TV ikke er eARC?
Husk at eARC er en returkanal, altså "upstream" af lyd i et HDMI-kabel. F.eks. Blu-ray-afspillere og Apple TV 4K sender lyden "downsteam" sammen med billedsignalet. Via HDMI-downsteam har man i årevis kunne sende tabsfri lydkvalitet.

Så det du gør i praksis er at tilslutte din Dolby Atmos-soundbar/receiver til HDMI eARC-porten på TV'et. Resten af kilderne tilsluttes de andre HDMI-porte, der så kan videresende lyden over til eARC-kanalen.

Eller tænkt på eARC som en slags moderne erstatning for den optiske lydudgang i TV - bare via HDMI :) Den tager TV'et lyd, hvad end den nu måtte være, og outputter den.
Af aalb1970
#314015
Torben Rasmussen skrev: 11. maj 2020, 10:20 De nye Panasonic med Atmos håndterer også MAT 2.0 og der var ikke problemer med at tage Atmos fra ATV under testen af HZ1000.
Interessant. Jeg var ikke klar over, at Panasonics 2020 fik eARC.
#314018
eARC og ALLM er de to "HDMI 2.1"-features Pana har fået med i år. De tæller dog ikke helt, da andre også har formået at få dem med via 2.0 i adskillige år nu.

Forhåbentlig skal vi ikke til at se producenterne annoncere "2.1 features" og så kun have eARC og ALLM, da det udvander det hele. Ligesom "Atmos"- og "HDR"-understøttelse på TV, som ikke har hardwaren til at gengive formaterne.
#314902
Men der er jo ikke noget Atmos at sende videre via eARC, hvis app'en i TV'et ikke trækker Atmos fra serveren. Netflix har tilsyneladende lukket smuthullet. Jeg tvivler på, at Apple i Apple TV app'en åbner for Atmos (når det gøres tilgængeligt på Smart TV-platforme senere i 2020) til enheder, som ikke har licens.
#315364
Rasmus Larsen skrev: 8. maj 2020, 12:05 Tak, godt input Anders.

Jeg kan godt se, at Atmos kunne trækkes fra Netflix på 2019 Samsung TV i en periode. Ifølge denne her lange tråd, så har en opdatering dog fjernet muligheden for Atmos igen: https://eu.community.samsung.com/t5/TV/ ... 78/page/31

Netflix siger angiveligt, at Dolby og Samsung skal lave en aftale.
Vi får en del spørgsmål om Atmos i disse dage pga. lanceringen af Sonos Arc, så bare lige for at følge op omkring forholdene for Netflix og Samsung.

Netflix angiver ikke Dolby Atmos-support for Samsung TV. De gør det derimod på LG TV, Panasonic TV, Xbox One, Apple TV 4K og sikkert flere.
#315688
Og som krølle på det hele, så vil Sonos Arc slet ikke tage imod lyd, hvis man aktiverer eARC på Q95T... Så den vil gerne tage imod Atmos, hvis Q95T ikke har eARC aktiveret - både fra Netflix app og fra ATV - men den vil ingenting, hvis eARC aktiveres.