Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Agersten
#309990
Hej med jer.

Jeg har en ældre Philips DFR 9000 receiver og et nyt Philips 55pus6703 TV. Jeg kan snildt få lyd via optisk kabel, men det lykkes ikke, hvis jeg vil bruge HDMI i stedet, som jeg har læst skulle være bedst.
Når jeg indstiller tv'et til HDMI-lydsystem, får jeg en meddelelse om, det ikke kan skifte til HDMI.
Kablet er sat i HDMI1 i tv'et og HDMI out i forstærkeren. Jeg har valgt kilden "HDTV" på forstærkeren og prøvet samtlige input i "AV input", men kun det optiske virker.

Er der nogen af jer, der kan se, hvor problemet ligger?
Her er manualerne
https://www.download.p4c.philips.com/fi ... fu_dan.pdf
https://www.download.p4c.philips.com/fi ... fu_swe.pdf

Bedste hilsner
Julie
Af Agersten
#309995
men i forstærkerens manual står der tydeligt, at kablet skal sættes i out-kanalen? Jeg har også forsøgt at sætte kablet i HDMI2 på forstærkeren og vælge samme input under HDTV, men der kommer ikke lyd ud.
Af Agersten
#309996
HDMI - OUTUdgangsstik til forbindelse til et tv med et indgangsstik til HDMI.
HDMI - IN 1Indgangsstik til forbindelse til udgangsstikket på en SACD-afspiller.
HDMI - IN 2Indgangsstik til forbindelse til udgangsstikket på en HDMI-kild
Af Supergris
#310010
I dit tilfælde vil et optisk kabel være fuldt ud lige så godt, da din ældre receiver ikke har de nye HD-lydformater, så glem du bare alt om ARC for øjeblikket...
#310013
Med introduktionen af HDMI 1.4 standarden i 2009 så ARC (Audio Return Channel) dagens lys. Som navnet antyder, giver ARC muligheden for at sende lyden retur via HDMI-kablet. Og da receiveren formentlig er fra 2004, eller 2005 understøtter den desværre ikke ARC, så et optisk kabel vil derfor være det bedst valg som tidligere nævnt af Supergris.
Af theSkov
#310332
Hejsa - jeg har lige et måske dumt spørgsmål: Hvis jeg alene skal bruge HDMI-forbindelsen til at sende lyd fra TV til receiver, hvorfor er det så et krav at receiveren understøtter ARC?

Jeg kan forstå at hvis man skal kunne noget fancy som at sende både lyd begge veje, så skal receiveren vide hvad der foregår (Dvs. understøtte ARC). Men hvis det alene er TV'et der sender lyd via HDMI til receiveren, hvorfor fungerer det så ikke bare som en helt almindelig lydkilde, der kan sluttes til et helt almindeligt HDMI-In stik i receiveren?

Min situation er at jeg ville købe et nyt tv og har en gammel ikke-ARC forstærker. Og der ville det jo være smart bare at kunne sætte et HDMI kabel fra TV'ets ARC port over i en af receiverens HDMI-In indgange, og så få lyden på den vis. Jeg har sådan set ikke noget behov for at kunne sende noget den anden vej (fra receiver til TV) for på nye TV er alle streamingtjenesterne jo indbygget i TV'et.
Af jng
#310334
theSkov skrev: 16. feb 2020, 15:24 Hejsa - jeg har lige et måske dumt spørgsmål: Hvis jeg alene skal bruge HDMI-forbindelsen til at sende lyd fra TV til receiver, hvorfor er det så et krav at receiveren understøtter ARC?
...
Et ARC-tv kan ikke bare sende lyden ud i det blå. Det skal bl.a. have en “kvittering” fra receiveren om, at den kan modtage lyden.