Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af CTx
#298154
Hej alle,

Vi er ved at bygge et nyt hus. I den forbindelse vil vi gerne opgradere betydeligt på lyd. Jeg har derfor flere spørgsmål, og jeg synes ikke jeg kan finde konkrete svar på dem på forummet - beklager, hvis der er noget jeg har overset :-)

1) TV-lyd. I og med at vi fortsat er ved at planlægge, så kan vi jo integrere højtalere i væggene rundt om fjernsynet. Vi har været glade for Sonos til musik, og jeg overvejede derfor at købe Sonos/Sonance-højtalere til LRC, og så igen Sonos/Sonance til baghøjtalere. Jeg er i tvivl om det er det rette i forhold til prisen, og så er jeg i tvivl om hvad det kræver af forstærkere.

2) Jeg er helt grøn på forstærkere. Hvis jeg bruger en Sonos Amp til at drive LRC, 2 baghøjtalere og en Sub, hvor mange forstærkere skal jeg så bruge? Jeg kan se Amp'en har 2x125 watt, betyder det så at jeg skal bruge 3 x Amp for at drive de 6 højtalere?

3) Vi vil generelt gerne lave loftshøjtalere i hele huset - især på de to badeværelser, men også i opholdsrum. Vil det kræve at vi kabler hele huset på kryds og tværs? Husets wifi kommer til at være Google wifi koblet med fiber, så der bliver stærkt nok wifi, jeg ved ikke om det betyder man kan slippe for ethernet-kabling af amp.

4) Køkken-alrummet kommer til at være 42 kvm stort - og meget højt til loftet... 4.6 meter. Der bliver en masse akustik-regulering, men er der noget jeg skal tage højde for i forbindelse med lyd til så højt et rum? Hvis vi fx sætter en Sonos Play 5 på toppen af et køkkenskab (dvs. ca 2.6 meter oppe), vil den så kunne spille rummet op?

5) Findes der et reelt, godt alternativ til Sonos?

Ja, jeg ved godt der er en del spørgsmål der ikke passer direkte ind i tv-lyd her, men jeg prøver at stille dem ud i én køre i første omgang, og så må jeg hakke spørgsmålene over i separate emner bagefter...

På forhånd tak :-)
#298158
Du kan ikke benytte 6 Sonos-højttalere i et setup. Sonos Amp er et 2.1 system, som har højre/venstre/sub udgange. Den har ikke center-udgang. Du kan enten bruge 2x Amp og så emulerer front-tilslutningerne centerkanalen (jeg aner ikke hvor godt det lyder), eller du kan bruge en af deres soundbars + 1x Amp til baghøjttalerne (+sub). Der er ikke en måde at få både center, front H/V og Bag H/V i Sonos. Her et af de mange reviews, der nævner denne begrænsning:
https://www.themasterswitch.com/sonos-amp-review

Du kan godt slippe for at kable Amp, men generelt kører Sonos bedst hvis de har mindst 1 enhed på kabel. Gerne flere hvis du spreder dem rundt i huset. Vi har pt. 2 stk. kablet ud af 9 zoner - 1 på hver etage. Hvis WIFI er stærkt nok, så kunne man nok undgå at kable, men vi havde bare lidt sporadiske udfald i de hjørner, som lå længst væk.

1x Play:5 til 40 kvm kan nok gå så længe det er baggrundsstøj i køkken. Hvis du vil "spille det op", så ville jeg nok satse på mere end én.