Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#295954
Jeg anskaffede for et par uger siden en Nordklang soundbar med subwoofer og sluttede den til mit Sony Bravia tv via HDMI og ARC. Samtidig er det tilsluttet en Stofa Zaptor, hvis fjernbetjening kan styre alle tre dele. Soundbar'en kan også styres via tv'ets fjernbetjening, og så er problemet det samme som omtalt nedenfor.
Lyden er en klar forbedring og fungerer fint fx på Spotify på tv'et, men så snart lyden kommer direkte fra en tv-kanal, skruer den op og ned ustandselig. Jeg kan godt justere styrken, men reguleringen op/ned sker uafhængigt af betjeningen. Stærkt irriterende!
Jeg har forsøgt mig med det medfølgende optiske kabel mellem tv og soundbar, men det ændrer ikke noget. Når soundbar'en slukkes, kommer lyden direkte fra tv, og så er der ingen problemer.
Kan noget sådant skyldes et evt defekt HDMI-kabel (hvis det var tilfældet, ville problemet vel også være der ved afspilning af fx Spotify?), eller er det en firmwarefejl på soundbar'en, eller ....?
#295965
Har du prøvet LYD -> Advancerede indstillinger -> avanceret automatisk lydstyrke? Den er der jo for at skrue op / ned, når lydstyrke varierer på udsendelse.

Måske er det ikke på din model, afhængig af alder.