Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Benhurra
#294908
Kære Flatpanels brugere.
Jeg har brug for lidt hjælp mht tilkobling af soundbar til diverse kilder.
Jeg har lige anskaffet mig en 4k projektor med én Hdmi 2.0 indgang.
Den skal kobles til ATV 4k, Xbox one x, PC og soundbar.
Alle "devices" står ved siden af sofaen, dvs. tæt på projektoren, men langt fra soundbaren. Jeg vil helst undgå at trække en masse hdmi kabler fra soundbaren til alle devices. Jeg har ingen forstærkere.
Findes det hdmi switches til 4k, hdcp 2,2 og som har ARC funktion?
Eller findes det en anden smart måde at koble det på, så jeg får lyd fra soundbaren uanset hvad kilde jeg bruger?

Vh Tony
Brugeravatar
Af bbplayer
#294911
En receiver med 2 HDMI-out? Det må være det du søger men ikke bruger? Den fylder i rummet men det er vel den type ARC lyd du skulle have valgt istedet for sound bar :) Den løser det i hvert fald.

Du må ikke glemme at bruger du dumme switche, så vil laveste fællesnævner på HDMI bære signalet, er projektor en 1080p, så får du ikke 4k HDMI til tv, når projektor tændes, hvis signal sendes til begge.
Bare, hvis du ikke vidste det. (Mener du kan takke HDCP for dette)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294915
Er det pinen død nødt til at være ARC? Du kan få switches, der kan trække lydsignalet ud særskilt. Med ARC er det tricky nok at få til at spille bare med soundbar og TV forbundet direkte, så jeg gruer for hvor meget der kan gå galt med et splittet signal.

Edit: ellers vil denne vist kunne klare jobbet:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/cl ... til-2.html
Ligeledes med denne:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/hi ... til-2.html
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294918
Du ved vel ikke hvordan soundbar præsenterer sig selv? Der er kun en projektor i det her setup. Der er ikke et TV.

Dimser ind i switch. Signal fra switch splittet til soundbar og projektor. Intet TV.
Brugeravatar
Af bbplayer
#294919
hehe, jeg havde vist fået PC skærm tiltænkt TV funktion. Nok stadig samme problematik omkring laveste fællesnævner der, indtil vi hører PC skærm er UHD :)

Ahh, switch'd :) Så ikke noget signal til 2 enheder, den overså jeg der.
Senest rettet af bbplayer 18. mar 2019, 15:01, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af bbplayer
#294921
Den er feset ind :) Så flere enheder der, og stadig kun 1 output.

Hvad skal ARC så i dette setup?
Torben Rasmussen skrev:Med ARC er det tricky nok at få til at spille bare med soundbar og TV forbundet direkte, så jeg gruer for hvor meget der kan gå galt med et splittet signal.
Du rejser jo også spørgsmål om et TV som ikke eksisterer :)
Af Benhurra
#294924
Torben Rasmussen skrev:Er det pinen død nødt til at være ARC? Du kan få switches, der kan trække lydsignalet ud særskilt. Med ARC er det tricky nok at få til at spille bare med soundbar og TV forbundet direkte, så jeg gruer for hvor meget der kan gå galt med et splittet signal.

Edit: ellers vil denne vist kunne klare jobbet:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/cl ... til-2.html
Ligeledes med denne:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/hi ... til-2.html
Jeg synes jeg kan huske noget med at en Matrix switch kunne løse udfordringen, men kunne ikke opstøve nogle efaringer med dem.
Jeg vil i hvert fald prøve en.
Tak for tipset.
Vh Tony
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#294925
bbplayer skrev:
Torben Rasmussen skrev:Med ARC er det tricky nok at få til at spille bare med soundbar og TV forbundet direkte, så jeg gruer for hvor meget der kan gå galt med et splittet signal.
Du rejser jo også spørgsmål om et TV som ikke eksisterer :)
Jeg udtaler mig om, at ARC generelt er noget besværligt teknologi, som selv i setups, hvor det kun er to enheder, som taler sammen - TV og soundbar - ofte giver problemer. Hvis man så vil have splittet signalet oveni hatten, så kan det næsten kun gå galt.

Men ARC behøver slet ikke være en nødvendighed her, hvis enhederne sidder i switchen/spritteren. Jeg ved dog ikke hvordan nævnte enhed opfører sig hvis den ene enhed er en soundbar og ikke har forbindelse til en skærm i den anden ende. Derfor var forslaget at bruge eks den optiske udgang på switchen.