Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Bach1969
#290333
Hej,

Jeg har i dag en ældre Sony forstærker som jeg er meget glad for, desværre er tiden løbet fra den da den ikke har HDMI.

Hidtil har jeg kunne klare den med min mediaplayer som smed lyden ud i optisk kabel som min reciver kunne klare.

Nu er min mediaplayer stået af og jeg skal have en ny som kan æde iso og alle andre formater, men dem jeg ser har ikke optisk udgang men HDMI, så nu er tiden så kommet til og rykke ind i 2019.

Så jeg skal så finde en reciver, som minimum har 4 HDMI indgange, kraft overskud til en fest, men står i en stue.
Jeg vil gerne smide musik ud i rummet fra f.eks. DR. Jeg har en chromecast og kommende mediaplayer, samt en BR-player.

Thats it, den må gerne være let i opsætningen og betjeningen og "fremtidssikret" prisleje så billig som muligt :D men tænker 2- max 4.000,-

Jeg håber på hjælp, da jeg er på ret bar bund her :((

Regards
Bach
Af aalb1970
#290341
Er enig i, at Sony'en er et godt bud, da den leverer fantastisk lyd til prisen. Har selv en :-)

Dog bør det nævnes, at understøttelsen af DTS:X er begrænset, samt at det ikke er muligt at få detaljeret info på skærmen om lyd- og billedeformater.

Især er den manglende understøttelse af DTS:X en væsentlig begrænsning ift. andre producenter, da det p.t. kun er muligt at udnytte højdekanalerne, hvis de er monteret som højdekanaler for eller bagtil. Har man reflekterende Atmos højtalere eller indbyggede lofthøjtalere, kommer der ingen lyd i disse ved afspilning af DTS:X lydspor.
#290356
Ud over lyden så var det måske værd at holde øje med, om forstærkeren kan håndtere HDR og især Dolby Vision. Det kan jeg ikke lige se for de nævnte modeller.
Af aalb1970
#290358
Sony'en håndterer både HDR og Dolby Vision.

Den understøtter også eARC som den eneste receiver i den prisklasse.

Pioneer'en burde også understøtte Dolby Vision, da den er identisk med en af Onkyos receivere, der understøtter Dolby Vision.
#290359
Jeg så godt Onkyoen (800-serien) havde det nævnt, men jeg er ikke skarp nok til at rådgive omkring emnet, så jeg ville helst ikke kloge mig på om den passede til formålet.
Af henrik.yde
#290360
Det er selvfølgelig blevet undersøgt inden jeg postede her. Så forstærkeren håndterer altså både HDR, og Dolby Vision. Earc kommer dog først til senere via en opdatering. Når man så samtidig kan købe den for 2499,- kr, er det vel ingen overdrivelse at kalde det for et supertilbud :)

https://www.pioneer-audiovisual.eu//sit ... SX-933.pdf
Af aalb1970
#290363
henrik.yde skrev:Det er selvfølgelig blevet undersøgt inden jeg postede her. Så forstærkeren håndterer altså både HDR, og Dolby Vision. Earc kommer dog først til senere via en opdatering. Når man så samtidig kan købe den for 2499,- kr, er det vel ingen overdrivelse at kalde det for et supertilbud :)

https://www.pioneer-audiovisual.eu//sit ... SX-933.pdf
Jeg mener ikke, at 933'erne får eARC. I følge Onkyo-Pioneer er det kun topmodellerne, der får funktionen via en opdatering.

http://www.insideci.co.uk/news/hdmi-ear ... -avrs.aspx

Men for de fleste forbrugere er det ikke en deal breaker, da eARC stadig er en niche-funktion, der ikke findes på ret mange tv.
Af Bach1969
#290364
Jeg har faktisk bestilt Sonyen, men det er en god pris på den anden P. Er der nogen forskel på de to, er der fordele ved at have et Sony tv, hvad med app? Er der forskel der?
Chromecast er det kun lyd eller også billed?

Tak for jeres input ??
Af henrik.yde
#290365
Der er ihvertfald "1000,-" gode grunde til at vælge Pioneer fremfor Sony. Hvis du ønsker at få belyst forskellene i detaljer på de to receivere, er jeg ret sikker på at Google kan hjælpe dig. ?
Af Bach1969
#290367
Ja de data er meget lette at sammenligne og vægter meget, men hvis brugervenlighed, apps, opdateringer fungerer bedre på Sony og tv er et Sony og det evt giver fordele så kan de 1000 være ærgerlige og give ud, for den bliver ikke skiftet ud de næste 5 år ?

Men er klar til at annullere ordren hvis at P er et bedre køb når man også tager disse ikke Google bare ting med i betragtning ?

Hvad siger I?

Jeg er så glad for jeres kommentarer
Af aalb1970
#290368
Bach1969 skrev:Jeg har faktisk bestilt Sonyen, men det er en god pris på den anden P. Er der nogen forskel på de to, er der fordele ved at have et Sony tv, hvad med app? Er der forskel der?
Chromecast er det kun lyd eller også billed?

Tak for jeres input ??
De væsentligste forskelle mellem de to er:

1. Sony'en får generelt bedre anmeldelser. Især fremhæves dens lydkvalitet.
2. Sony'en har 5 full bandwidth HDMI porte mod kun 4 på Pioneer'en
3. Pioneer'en har bedre understøttelse af forskellige højtaleropsætninger i kombination med Atmos/DTS:X
4. Pioneer'en kan vise mere detaljeret information om lyd- og billedformater
5. Sony'en har eARC. Det har Pioneer'ren ikke.

Indbygget Chromecast er kun lyd (gælder for begge receivere).

Faktisk er paradoksalt nok lidt en ulempe at have et Sony tv i kombination med Sony receiveren, da forskellige billedprofiler på Sony tv'et har indflydelse på, hvilke lydformater receiveren understøtter. F.eks. tvinges receiveren over i Dolby Surround mode, hvis der vælges bestemte billedprofiler (f.eks. Film profilen). Jeg ved ikke, om man kan slå det fra, men flere brugere brokker sig over det. Det er Sonys implemtering af HDMI-CEC (Bravia Sync) der forårsager problemerne.
Brugeravatar
Af Pede8000
#290386
Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..