Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
#290518
aalb1970 skrev:
Pede8000 skrev:Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..
Den eneste måde, man kan se, hvilket lydformat der afspilles på Sony'en er via receiverens display.

Modsat f.eks. Denon, Pioneer/Onkyo m.fl. er det ikke muligt at få detaljeret information om billedopløsning, dynamisk område, billedfrekvens, chroma subsampling m.v. på skærmen. Det eneste man kan se, når man trykker på display-knappen er, hvilken HDMI indgang der er valgt.
Det er jo tilgængeligt på tv/ afspiller. Lader du din AVR scalere/ billedebehandle signalet? Jeg benytter passtrough, hvilket nok er anbefalelsesværdigt.

Hvad skal jeg bruge billedeopløsnings-oplysninger til på min receiver?
Jeg har brug for at se format (DTS-MA, Atmos, True HD mm), ellers intet.

Man får et rigtigt fint UI, der stikker de fleste andre, og opleves som et rigtigt medie hub.

En fremragende AVR til prisen.. :)
Af aalb1970
#290522
Pede8000 skrev:
aalb1970 skrev:
Pede8000 skrev:Hvilke oplysninger omkring lydformater er det I savner?

Ved at trykke på "display mode" knappen, kan der vælges hvilke oplysninger man gerne vi have vist, f.eks. Dolby Atmos.

Jeg har frakoblet alt hvad der hedder CEC/ Bravia Sync, da mine tilkoblede enhver levede helt deres eget liv..
Den eneste måde, man kan se, hvilket lydformat der afspilles på Sony'en er via receiverens display.

Modsat f.eks. Denon, Pioneer/Onkyo m.fl. er det ikke muligt at få detaljeret information om billedopløsning, dynamisk område, billedfrekvens, chroma subsampling m.v. på skærmen. Det eneste man kan se, når man trykker på display-knappen er, hvilken HDMI indgang der er valgt.
Det er jo tilgængeligt på tv/ afspiller. Lader du din AVR scalere/ billedebehandle signalet? Jeg benytter passtrough, hvilket nok er anbefalelsesværdigt.

Hvad skal jeg bruge billedeopløsnings-oplysninger til på min receiver?
Jeg har brug for at se format (DTS-MA, Atmos, True HD mm), ellers intet.

Man får et rigtigt fint UI, der stikker de fleste andre, og opleves som et rigtigt medie hub.

En fremragende AVR til prisen.. :)
Det er nok heller ikke alle, der har brug for et detaljeret UI. Men da det er standard for alle andre store producenters produkter, betragter jeg det som et minus på Sony'en

Tager man f.eks. LG tv, viser de ingen information om billedfrekvens eller chroma subsampling. Det betyder, at man ikke har nogen mulighed for f.eks. at kontrollere om ens Apple TV udsender den rigtige billedfrekvens og har valgt den optimale chroma subsampling.

Men det er ikke en deal breaker, hvorfor jeg da også selv har valgt Sony'en. Den spiller bare bedre end andre receivere i den prisklasse, og lydkvaliteten er nu en gang det vigtigste ved en receiver.
Af Bach1969
#290527
Hvor er det fedt at i kommer med jeres oplevelser og meninger, det har jeg sat rigtig meget pris på.

Jeg havde bestilt Sony men var klar til og sende den tilbage, men jeg tror at jeg beholder den.
Jeg synes den var meget nem og sætte op, det hele tog en time, fra og skille det hele ad til at den var sat ind og kalibreret.

Ja, et kæmpe savn og mangel i min verden er app :-( tilgengæld kan jeg godt lide det stringente look (dansk design artigt) hvor jeg synes P. ligner min 15 gamle Sony, gammelt velkendt ydre, ikke noget galt i det, men jeg kan godt li det så enkelt og strømlignet... og holder den bare halvt så længe, så er merprisen ikke så slem ...

Vedr. UI så kan jeg godt følge aalb1970 men, jeg havde ikke de oplysninger på den gamle, så jeg håber og tror ikke at jeg vil savne dem.

Igen tak til hver og en som kom med deres input, jeg har sat stor pris på dem :-)
Brugeravatar
Af bbplayer
#290528
aalb1970 skrev:Tager man f.eks. LG tv, viser de ingen information om billedfrekvens eller chroma subsampling. Det betyder, at man ikke har nogen mulighed for f.eks. at kontrollere om ens Apple TV udsender den rigtige billedfrekvens og har valgt den optimale chroma subsampling.
Det er det samme på Sony TV, så desværre en mangelvare på mange tv skærme. At du så kan se det på receiver kan være et plus hvis den er på/tændt.
Jeg mener dog mit LG tv viser chroma info, og lyd variant, dog ingen hz information.
Brugeravatar
Af Pede8000
#290529
Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Af Bach1969
#290530
Pede8000 skrev:Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Det var jeg ikke klar over, hvordan sætter jeg dem til små, for det er kun i min biograf jeg har store og ikke i stuen...
Af Mathias A.
#290531
Bach1969 skrev:Hvor er det fedt at i kommer med jeres oplevelser og meninger, det har jeg sat rigtig meget pris på.

Jeg havde bestilt Sony men var klar til og sende den tilbage, men jeg tror at jeg beholder den.
Jeg synes den var meget nem og sætte op, det hele tog en time, fra og skille det hele ad til at den var sat ind og kalibreret.

Ja, et kæmpe savn og mangel i min verden er app :-( tilgengæld kan jeg godt lide det stringente look (dansk design artigt) hvor jeg synes P. ligner min 15 gamle Sony, gammelt velkendt ydre, ikke noget galt i det, men jeg kan godt li det så enkelt og strømlignet... og holder den bare halvt så længe, så er merprisen ikke så slem ...

Vedr. UI så kan jeg godt følge aalb1970 men, jeg havde ikke de oplysninger på den gamle, så jeg håber og tror ikke at jeg vil savne dem.

Igen tak til hver og en som kom med deres input, jeg har sat stor pris på dem :-)
Tillykke med den nye Reciever - det er en lille krudttønde ;-)
Jeg er enig i designet. Meget pænere end både Pioneer og Yamaha IMO.

Remote App findes, den er desværre bare rigtig fejlfyldt (per min erfaring).
Sony SongPal/Music Center (kan ikke huske hvad den skiftede navn til).
Brugeravatar
Af Pede8000
#290535
Bach1969 skrev:
Pede8000 skrev:Du skal nok lige være opmærksom på at Sony sætter alle dine højtalere til store, hvis du autokalibrerer, du vil opleve et stort løft ved at sætte dem til små, og crossover til 80Hz.

Bare hvis du ikke var klar over det... ;)

Har lige kørt programmet igen if.m Atmos set-up.

Det lyder som en million. Har indstillet mine upfiring til intet mindre end 190Hz crossover, da de dybe toner ikke reflekterer fra loftet.
Det var jeg ikke klar over, hvordan sætter jeg dem til små, for det er kun i min biograf jeg har store og ikke i stuen...
Du hopper i setup, speaker size, sætter dem alle til small, og derefter får du adgang til crossover. Prøv at sætte din sub til 80Hz også, det virker for de fleste og er det, Dolby/ THX anbefaler, som udgangspunkt.

Det er næsten lige meget hvor "store" højtalere man har (fysisk), de skal næsten altid sættes til small. Du vil opleve et meget mere detaljeret lydbillede, hvis du lader din SW klare det dybe.
Af Bach1969
#290604
Tak for vejledningen
Så fik jeg det indstillet, eller det vil sige at det var den faktisk indstillet til :-D

Bare for at være sikker på at jeg har forstået det med 80 hz så er det så alt under 80hz som subben tager sig af.

Mine var indstillet til 110 i crossover, jeg kan forstå 80 hvis du har mellemstore til store satellithøjtalere hvor du har en basenhed som kan levere helt ned til 80 og stadig kan følge med... men med små satellitter så kan jeg godt være nervøs for netop det, og tænker om det ikke er bedre med et højere crossover point.

Jeg er klar over, at jeg vil savne den lyd der ligger imellem 110 og 80 eller den vil jeg have lettere ved og lokalisere, da lyden under 80 er svær og bestemme hvor den kommer fra,

Eller hvad siger i, er jeg helt galt på den?
Af aalb1970
#290615
Bach1969 skrev:Tak for vejledningen
Så fik jeg det indstillet, eller det vil sige at det var den faktisk indstillet til :-D

Bare for at være sikker på at jeg har forstået det med 80 hz så er det så alt under 80hz som subben tager sig af.

Mine var indstillet til 110 i crossover, jeg kan forstå 80 hvis du har mellemstore til store satellithøjtalere hvor du har en basenhed som kan levere helt ned til 80 og stadig kan følge med... men med små satellitter så kan jeg godt være nervøs for netop det, og tænker om det ikke er bedre med et højere crossover point.

Jeg er klar over, at jeg vil savne den lyd der ligger imellem 110 og 80 eller den vil jeg have lettere ved og lokalisere, da lyden under 80 er svær og bestemme hvor den kommer fra,

Eller hvad siger i, er jeg helt galt på den?
Hvis dine satteliter kan klare frekvensområdet 80-110 Hz kan du roligt ændre crossover point til 80 Hz. Hvis ikke du kender det eksakte frekvensområde for satelitterne, så prøv at Google dem.
Brugeravatar
Af Pede8000
#290617
Bach1969 skrev:Tak for vejledningen
Så fik jeg det indstillet, eller det vil sige at det var den faktisk indstillet til :-D

Bare for at være sikker på at jeg har forstået det med 80 hz så er det så alt under 80hz som subben tager sig af.

Mine var indstillet til 110 i crossover, jeg kan forstå 80 hvis du har mellemstore til store satellithøjtalere hvor du har en basenhed som kan levere helt ned til 80 og stadig kan følge med... men med små satellitter så kan jeg godt være nervøs for netop det, og tænker om det ikke er bedre med et højere crossover point.

Jeg er klar over, at jeg vil savne den lyd der ligger imellem 110 og 80 eller den vil jeg have lettere ved og lokalisere, da lyden under 80 er svær og bestemme hvor den kommer fra,

Eller hvad siger i, er jeg helt galt på den?
Det er nemlig helt rigtigt!
Dine satelitter kan du evt sætte til 100Hz...
Prøv dig frem. Det er fedt at kalibrere, nu er du 85-90% af vejen og der skal bare tweakes lidt!
Af Bach1969
#290624
Den er dælme skarp, den har sat dem til 110, hvilket er også hvad Sony opgiver dem til...

Synes det er utroligt, at man kan forholdsvis let google og finde et højtalersæt der er 17 år gamle.....måske skal man se sig om efter et par nye....

Tak for hjælpen, det betyder så meget....
Af Supergris
#290665
For mange vil de indbyggede apps aldrig blive brugt, da de i stedet vil være at finde i f.eks en tilsluttet medieafspiller.
Hvis man har brug for 2 HDMI-udgange f.eks i forbindelse med en projektor, har Yamahaen kun 1 HDMI-udgang, hvilket jeg ser som en væsentlig detalje for folk, der er på udkig efter en ny receiver...