Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#289898
Et par erfaringer som jeg gerne vil dele.

Jeg startede med at forbinde tv'et fra HDMI ARC til HDMI ARC på soundbar.
Min blue-ray afspiller samt Stofa smart tv boks forblev som tidligere forbundet med HDMI direkte til tv.

Soundbar kunne uden problemer afspille lyden fra begge sources, dog ikke Dolby Atmos (som var hele ideen med dette indkøb.
Samtidig oplevede jeg at lyd + tv billede var ude af sync - ikke meget men dog synligt. Efter adskillige justeringer på tv'et (Philips OLED 55POS9902) kunne jeg lave et acceptabelt sync, men ikke helt OK.

Ergo - ombytning af kabel metode.

Blue Ray - hdmi direkte i soundbar / hdmi 1
Stofa boks - hdmi direkte i soundbar / hdmi 2
Stadig hdmi kabel fra tv ARC til soundbar ARC.

Se så, blue ray disk med Dolby Atmos lydspor blev dedekteret med det samme og nu ingen sync problemer.

Så kommer 64.000 kr. spørgsmålet, jeg håber dette forum kan afhjælpe.

Når jeg tænder Stofa boksen på Stofa remote, tænder boksen + tv + soundbar automatisk. Der går dog nogle sekunder før der kommer billede på tv'et, og ofte ingen lyd på opstarts tv kanalen. Soundbar går i TV ARC mode, og jeg skal skifte på soundbar remote til hdmi 2. Der går ca 10 sek. - så starter blue ray afspilleren (sikkert fordi den får signal fra soundbar ved tænding) - og soundbar + tv skifter til blue ray skærm og soundbar hgår på hdmi 1...... Så skal der igen skiftet på soundbar remote til hdmi 2 - med resultat at tv skærmen kortvarigt bliver helt gul farvet, før alm. flow tv vises.....

Ikke optimalt.

En ekstra hage er, at Stofa remote ikke længere kan bruges til at skrue op eller ned på flow tv lydstyrke, så 2 remotes er i brug ved kanal skift.

Er der nogle kloge personer her på forummet som kan se om jeg har forbundet forkert ?

Mvh Torben / Billund
#289973
Har du også sync problemer på Stofa boksen når du kobler den til TV'et direkte - altså som i din første opsætning?
Ellers ville jeg så koble den til TV'et i stedet for soundbar. Så er det kun Bluray, der er koblet direkte til soundbar.
#290550
Hej - ja der var lip sync probelmer med stofa boks hdmi direkte i tv, og ARC hdmi forbindelse fra tv til soundbar.

Iøvrigt, jeg har lige købt Game og Thrones sæson 7 på blueray disk. Her kan vælges Dolby Atmos lydsignal, men soundbar detekterer ikke Atmos lyd. Virkeligt underligt. Jeg har kun een anden BD med Atmos signal, og her skrives i soundbar display DOLBY ATMOS (og jeg kan ikke ændre i lydbilledet (STAndard / SURround / SMArt).

Andre som har GoT sæson 7 som kan teste om Atmos lydsporet virker ?

Mvh Torben