Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Peoke
#289285
Jeg har kigget på LG SK10 og SK9. Jeg hælder nok mest til SK9, da SK10 bliver for bred til mit 55".

Men er det korrekt at SK9 ikke understøtter passthrough af de forskellige HDR formater?

Et andet spørgsmål - Vil tilkobling af enheder igennem HDMI på soundbaren medføre inputlag eller anden form for forsinkelse? I såfald er tilkobling af spillekonsol et no-go.
Af Peoke
#289313
Når du tilkobler Apple TV igennem TV'et istedet for til soundbaren, er Atmos så understøttet? Så vidt jeg har forstået skal enheden tilkobles direkte til soundbaren for at gøre brug af Atmos.
Af Asimuh
#289319
Ja, Atmos er understøttet. Helt konkret kan du ved at trykke på informationsknap læse i displayet, hvilken lydformat, der afspilles. I dette tilfælde Atmos,
Af Tjald
#289325
Peoke skrev:Når du tilkobler Apple TV igennem TV'et istedet for til soundbaren, er Atmos så understøttet? Så vidt jeg har forstået skal enheden tilkobles direkte til soundbaren for at gøre brug af Atmos.
Hvis du vil have Atmos lyd ud af soundbaren, så SKAL Apple TV kobles direkte på, da du ikke kan få Atmos ud af ARC.
Af Peoke
#289326
Hmm... det var ærgerligt. Der er kun en enkelt HDMI indgang på SK9 og 2 stk på SK10. Jeg har Apple TV 4K, PS4 Pro og Xbox One X, som alle understøtter Atmos. Så enten må jeg undvære Atmos på nogle af mine enheder eller skifte HDMI indgang hver jeg jeg skal bruge den en af enhederne ? (First World Problems - Know!)
Brugeravatar
Af Pede8000
#289328
Tjald skrev:
Peoke skrev:Når du tilkobler Apple TV igennem TV'et istedet for til soundbaren, er Atmos så understøttet? Så vidt jeg har forstået skal enheden tilkobles direkte til soundbaren for at gøre brug af Atmos.
Hvis du vil have Atmos lyd ud af soundbaren, så SKAL Apple TV kobles direkte på, da du ikke kan få Atmos ud af ARC.
Hvis det er Atmos fra ATV kan det normalt godt lade sig gøre, da det sendes i en DD+ container. DD+ er max i en traditionel ARC løsning.

Det kræver dog at dit TV er forsynet med passtrough?!
Af Peoke
#289332
Nu er der 2 der siger at det kan lade sig gøre og 1 der siger det ikke kan lade sig gøre! :P Så hvad er det rigtige svar? :D

Mit TV er et LG B7
Brugeravatar
Af Pede8000
#289334
Jeg ville være ked af at give dig en 100% garanti :D , meeeeen:

Jeg har med succes kørt Dolby Atmos(fra ATV 4K via ARC over mit Philips POS9002 til en forstærker. Jeg valgte passtrough i lydmenuen.

Kan ikke se at skulle være noget problem med et LG! Husk dog at det kun er Atmos i DD+ container, ikke lossless fra en 4K/UHD afspiller du kan køre via ARC. Dertil kræves eARC.

OK?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#289335
LG B8 kan sende Atmos via ARC hvis det er fra en ATV, da det er DD+. Ukomprimeret Atmos kan det ikke sende videre - det kræver eARC.

Edit: Pede var et splitsekund hurtigere.
Af Peoke
#289372
Det lyder godt :)

Ved i om det samme er gældende med PS4 og Xbox One X? Så vidt jeg kan se er det muligt med PS4, men det virker lidt mere uklart hvad angår Xbox One X.

Forstår jeg det korrekt at hvis jeg tilkobler ATV 4K direkte til soundbaren, så vil jeg få ukomprimeret Atmos?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#289378
Apple TV 4K sender Atmos som et udpakket lydsignal. Det er PCM / MAT 2.0. Atmos-kilderne på Apple TV leverer dog stadig Atmos i Dolby Digital Plus, så det boksen reelt gør er bare at udpakke signalet før det sendes afsted (og så ser modtageren i den anden ende det som et ukomprimeret og udpakket signal).

Xbox One gør det, mig bekendt, på samme måde.

At sende Atmos afsted uden at udpakke signalet først virker kun til pakketeret indhold såsom film og tv-serier. Det giver for stor forsinkelse i spil og live-udsendelser, siger Dolby.
Af Peoke
#289380
Tak for svar.

For at vende tilbage til mit oprindelig spørgsmål:
- Vil der opstå forsinkelse på spil hvis man tilkobler spillekonsol igennem soundbaren?
- Understøtter SK9 passthrough af de forskellige HDR formater?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#289381
Passthrough burde ikke introducere nogen forsinkelse på signalet.

Jeg kan ikke bekræfte 100% mht. SK9, men ifølge LG bygger SK9 på forgængeren SJ9 og så vidt jeg husker håndterede den passthrough af både 4K HDR10 og 4K Dolby Vision (i hvert fald i 24Hz). Jeg ved ikke med HLG.

Hvis Atmos fra Apple TV 4K og Xbox One skal benyttes så skal de tilkobles direkte til soundbar, da de begge sender som Dolby MAT 2.0. Dette kan ikke sløjfes igennem tv-skærmen med mindre den har HDMI eARC (normalt ARC duer ikke).