Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af aalb1970
#289452
Torben Rasmussen skrev:
aalb1970 skrev:Det er dog svært at blive helt klog på, hvordan LG's tv håndterer Dolby signaler. Min Yousee boks har samme rædselsfulde lip sync problemer ved alle Dolby signaler, når boksen er sluttet til tv'et pg lyden sendes til min receiver via ARC. Slår man surround fra i boksens opsætning så lyden sendes i PCM format forsvinder alle lip sync problemer med et trylleslag.
Jeg oplever samme problem, hvis jeg på min PS4 ændrer lyd-output til 5.1 digital. Dog ikke 1/2 sekund, men stadig nok til at man kan se noget ikke er i sync. Fra ATV har jeg ikke samme problem, så for mig virker det som om, at det er boksen, som introducerer forsinkelsen.
Jeg føler mig ret sikker på, at det er tv'et den er gal med. Hvis jeg i stedet for DD vælger DTS, er der nemlig ingen sync problemer. Teoretisk burde der jo ikke være mindre forsinkelse på et DTS signal, hvorfor det kun kan være tv'et der introducerer forsinkelsen. Jeg gætter derfor på, at tv'et sløjfer DTS signaler direkte igennem uden forsinkelse, mens det behandler alle Dolby signaler, inden de sendes videre. Derfor den ekstra forsinkelse. At det så ikke påvirker alle kilder kan have mange årsager. F.eks. kan LG have implementeret automatisk genkendelse af visse enheder via EDID, så evt. forsinkelse i lyd og billede korrigeres.

Jeg har ikke mål forsinkelsen præcist, så det kan godt være at et halvt sekund er overdrevet. Men det er i alt fald mere end et kvart sekund i følge de Youtube testklip, jeg har testet med.
Af aalb1970
#289466
Rasmus Larsen skrev:
aalb1970 skrev:Jeg har ikke testet med Apple TV, men kan godt prøve.

Med hensyn til forsinkelsen på det halve sekund, fik jeg ikke præciseret, at det primært gælder i spil. Atmos fra Netflix over ARC har ingen forsinkelse. Det skyldes nok kombinationen af højere input lag og bedre AV sync af ikke-interaktivt kildemateriale.
Hvis du har mulighed for at tjekke med Apple TV ved lejlighed, så vil jeg meget gerne høre om udfaldet :)
Så har lavet en kort test.

Mit LG B7 sender Atmos fra ATV over ARC i en DD+ container. Øvrige film med 5.1 eller 7.1 lydspor sendes i en DD (5.1) container.

Så vidt jeg lige kan se, er der en mikroskopisk forsinkelse i lyden med Atmos (DD+) sammenlignet med DD. Men hvis jeg har set rigtigt er forsinkelsen så lille. at det ikke opleves distraherende.

Jeg har slået match billedfrekvens og dynamisk område til.
Af Asimuh
#289468
Jeg lægger ikke mærke til nogen forsinkelse, når jeg ser film med atmos fra ATV som er forbundet med mit C8 og derfra via ARC til mit SK9Y.
Af aalb1970
#289474
Asimuh skrev:Jeg lægger ikke mærke til nogen forsinkelse, når jeg ser film med atmos fra ATV som er forbundet med mit C8 og derfra via ARC til mit SK9Y.
Ok. Godt at vide.

Det er også mere relevant info ift. denne tråd, da jeg ikke har testet med en LG SK9Y soundbar :-)
Af briankdk
#291914
hvad er så bedst.....smide afspilleren direkte igennem soundbaren, eller at sætte den til i TVet, og sende signalet ned til soundbaren via ARC ? (Kan se vi der flere som er forvirret ang ATMOS, osv)

Jeg har et LG Oled TV (65C8) + LG SJ9 soundbar