Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#276567
Hej jeg har en lille hjemmebio med en 6010 Marantz receiver, B&W CM8 S2 fronter, en CMC center, et par M1 surrounds og en PV1D sub (jeg køber senere idag).

Jeg overvejer Atmos i en 5.1.2 opsætning og har et par spørgsmål jeg håber I kan hjælpe mig med.

1. Kan det betale sig at lave et 5.1.2 Atmos setup, kan man virkelig høre det i gorhold til alm. 5.1 surround?

2. Er det signal man får fra Apple TV 4K, PS4 Pro godt nok til overhovedet at tænke på at starte sådan et projekt?

3. Har kig på et par Dali Alteco C-1 https://www.hifiklubben.dk/hojttalere/k ... hojttaler/ Kunne jeg installerer dem enten højt oppe foran på væggen eller bagved på væggen og så få dem til at sende lyden nedad ved at vende dem på hovedet?

lyttepositionen er tæt opad bagvæggen i stuen.

Håber at der er nogen med erfaringer som kan hjælpe/guide lidt :-)

God weekend.
#276578
Jeg synes Atmos er rigtig godt fra Blu-Ray, kvaliteten fra iTunes kan nok ikke vurderes endeligt før det er officielt frigivet. Du kan jo altid prøve, synes dog du også skal bruge M-1 til high for at få et bedre lydmatch. Og bedste placering er i loftet, 45 grader fra lytteposition. Vil ikke anbefale lige over lytteposition, når du sidder tæt ved bagvæg. At flytte lytteposition væk fra bagvæggen (> 0.5m) vil generelt være en god idé, Atmos eller ej.
#276700
Tak for svaret Steen.
Ved ikke helt hvor elegant det vil se ud med M1’ere i loftet, derfor jeg tænkte på de skrå fra Dali.

Jeg må nok afvente lidt endnu og se hvad folk anmelder Atmos på ATV til, og måske låne et par højtalere eller købe nogle billigt på den blå, så jeg kan afprøve det.
#276768
Hejsa jeg har købt en Sony STR-DN1080 reveiver og skal så finde en sub, centerhøjtaler, og front- og baghøjtalere.

Jeg har læst at man helst skal holde sig til samme mærke.

Trådløst alt sammen

Jeg er helt blank på højtalere så hvordan starter man bedst sådan et projekt?

Prisniveau skal matche kvalitetsniveauet fra receiveren tænker jeg

MVH Thomas
#276775
MigSelv skrev:B&W AM1 er nærmest skræddersyet til montering i loftet, og klangmæssigt bedre passende end Dali til dine B&W’er
Det er vidst et par udendørs højtalere, vil de virkelig passe ind i sådan et setup?
#276776
De kan monteres udendørs, jeg har hørt dem spille, og det var ikke ringe. Til mine Atmos højttalere, lyttede jeg på Dali Fazon og AM1. Hvis mit bio setup ikke havde været Dali Mentor serien, havde jeg ikke valgt Dali Fazon men AM1. Sammenlignet side by side, som jeg husker det, var der lidt mere “spræl” i AM1, men Dali Fazon passede bedst i lydprofil til Mentor.