Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#346189
Lynge Glostrup skriver:

I går fik jeg min Beosound Theatre og et sæt brugte Beolab 18.
Det hele blev sat op på en 2-3 timer, kun afbrudt af en spisepause. Jeg kom fra Sonos
arc med Sun og 2 baghøjtalere, som jeg egentlig havde været fint tilfreds med. Men jeg
blev solgt da jeg så præsentationen af Theatre fra Berlin. Nu skulle fruen og jeg se vores
første film med vores nye Theatre. Fruen er stor fan af Jurrasic Park, så det blev den nye
af slagsen der blev købt i Apples butik. Jeg siger bare WOW, WOW og atter WOW for
en lyd oplevelse vi begge fik. For det første var det en fed film og for det andet så var det
som at være inde i filmen. Det lød bare sindssygt godt og vi var begge blown away over
at kunne få denne oplevelse hjemme i stuen. Jeg ville bare lige dele denne oplevelse med jer.

Tillykke til Lynge Glostrup. - Læst her.
#346202
Jeg tror stadig et flertal på denne tråd, vil være tilfreds med et LG C2/G2 panel, med
tilhørende fjernbetjening. Samt højttaler der passer til økonomien. Men drømme har
vi da lov at have. :)

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#346209
4 x Beolab 9, en BL2 (der iøvrigt nok ikke er nødvendig), en BL10 plus en stand dertil, en passende A/V-receiver (med preouts)……..
……..hvad mon det kan koste?
Har du regnet på det, hr Pan?

Og så iøvrigt tillykke med setup’et til Lynge Glostrup 💥

MM
Senest rettet af Millemis 17. okt 2022, 22:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Millemis
#346224
Ok - men prisen…..har du regnet på den?

Den er måske også ‘klassisk’?

Edit:
2 sæt BL9 koster ca 35.000 kr (hvis du køber af en, der også giver garanti).
1 x BL10 kan fås til ca 4.000.
Stand koster vel ca en tusse = 1.000 kr.
En fornuftig surround processor med preouts (f.eks en Marantz AV7706) koster omkring de 20.000 kr
Plus en masse trickerkabler m.m. = ? kr
Vil du have den BL2 - som på billedet - med, kommer der nok ca 7.000 kr til.

Det giver rundt regnet 70.000 kr
Dertil kommer så tv’et men det er jo samme…

Så jeg ved godt hvad jeg ville vælge:
1 x BS Theatre = 50.000 kr
1 sæt BL8000 = 7.000 kr (ikke at jeg ville…..men et sæt Penta fås for en slik)
1 x BL3 = 6.000 (eller bare BL4000)
Giver 60. -> 63.000 kr


MM
#346235
@ MM.
Fint med lidt priser på de klassiske B&O højttaler, og så med et års garanti.
Håber det kan give læserne lidt inspiration. Best Buy.

Har skrevet dette mange gange: Jeg beholde mit setup, så længe det er muligt.

Billede
Måske en dag. Hvis ikke der dukket noget nyt op fra B&O, når den tid kommer.

Billede
#346239
@ MM. Du ved da godt hvad Fru Pan ønsker, LG's Signature RX . :)

Billede
LG Signature OLED TV RX

Tilbage i januar 2019 fremviste LG stolt et ret ekstremt TV. Det er nemlig i stand
til at rulle sig sammen i en soundbar med 100 Watt Dolby Atmos lyd, og det smarte
ved det unikke design er, at skærmen kan rulles ud i forskellige størrelser, så du for
eksempel kan se TV i 16:9 formatet og film i det brede 21:10 format uden sorte rammer
i top og bund. Ja, det er et ret vildt TV, og nu er det også kommet på markedet med et
vildt prisskilt. 450.000. KR. opad lommen for at få det hjem i stuen.

Til gengæld for hun jo så også et virkelig blærerøvs-TV. Og med 65 tommer 4K er der
også god billedkvalitet, hvilket jo i bund og grund er det vigtigste. - Tryk her.

65 tommer bliver for stort til vores stuen. Og så er der det med prisen. :) :p
#346366
Fandt dette på nettet: Aktive højttalere gør det umulige muligt. Er det sort magi eller
ren fornuft og rettidig omhu, når højttalerne er aktive ?

Siden hi-fi’ens barndom har et stereoanlæg bestået af en eller flere signalkilder, en
forstærker samt et sæt højttalere. Men den opskrift er på vej til at blive ændret.
Flere og flere flytter forstærkeren ind i højttaleren, som dermed bliver aktiv.

Skiftet fra aktive til passive højttalere har været i gang i lydstudier og på sceneudstyr
gennem en del år, og de aktive monitors er nu dominerende i den professionelle verden.
Men det er først de sidste par år, den samme udvikling er slået igennem i hjemme-hi-fi.

Jeg kan godt smile lidt over dette. I 1987 var B&O's BeoVox Penta passiv. Jeg købte
sådan et sæt. I 2005 købte jeg så IP205 KV Stainlees 2 x 500 Watt ASP ICEpower
stereoforstærker, for NU skulle mine BeoVox Penta være aktive. Siden da, kom B&O
med en lang rægge aktive højttaler, dem jeg kalder, 'klassiske' aktive BeoLab højttaler.
-------------------------------------------

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#346368
Det vigtige i den sammenhang er ikke, hvor forstærkeren er.

Dine Penta Vox bliver ikke anderledes af, at deres forstærker står et sted på gulvet i stedet for at være indbygget i et kabinet sammen med kilder (cd, radio m.m.) - i f.eks en klassisk AudioMaster.

Det banebrydendende er, at man - når man flytter forstærkerdelen ud i selve højtalerdelen - har bedre mulighed for at have flere forstærkere tilpasset til de enkelte enheder i højtaleren.
Dette kombineret med brugen af DSP i stedet for de gamle delefiltre, har givet helt andre muligheder end tidligere.

På det punkt er B&O stadigvæk langt foran diverse ‘highend højtaler’-producenter.
Dog skal man ikke overse, at det er dette samme princip, der bruges i de utallige mindre smart-højtalere og soundbarer, der pipler frem nu om dage.
At et sæt Penta’er drives af en ekstern to-kanals ‘bla, bla, bla….iCEPower’-forstærker gør dem ikke til en moderne højtaler.

Sidenhen er B&O gået mange nye skridt på den rejse.
Bare tænk på den teknologi, der bruges i BL90/50/28 og nu også i et BS Theatre-setup, hvor de enkelte højtalere-/højtalerenheder (med hver deres forstærker) arbejder sammen - bl.a for at kompensere for rummets indflydelse på lydgengivelsen eller for at styre lyden i forskellige retninger (Beamforming Technology).

Der er lang vej fra et sæt Penta med en ekstern forstærker og så til det, vi i dag ser i B&O’s højtaler-/lydprodukter.

MM
Senest rettet af Millemis 23. okt 2022, 11:05, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 289
  • 290
  • 291
  • 292
  • 293
  • 326