Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Millemis
#350518
Peter Pan skrev: 19. mar 2023, 15:58 @ MM. Der bør vel også hænges en BeoLab 7-2, foran på
Beosound Theatre, for at opnå naturlig 5.1 surround sound. ;-)

Nævn mig bare én god grund til det?
10F052B9-589A-4BB5-AF45-E92F331DD718.jpeg
10F052B9-589A-4BB5-AF45-E92F331DD718.jpeg (54.96 KiB) Vist 2087 gange
MM
Brugeravatar
Af Millemis
#350531
Og hvorfor i alverden skulle man dog hænge en 2-kanals/stereo-højtaler som BL7-2 op foran og dermed blokere for Theatres egne højtalere 😢
Har du da ikke fattet, hvad de kan i samspil med lydprocessoren i Theatre 🥺⁉️


P.S.
Hvad er ‘naturlig 5.1 surround sound’?


MM
#350535
@ MM. - P.S. Hvad er ‘naturlig 5.1 surround sound’?

For mig, er det når jeg ser de lidt ældre Dolby digital film fra Netflix, på mit
BeoVision 7 40" Full HD LCD Mk III TV, med BL 7- 4 som center højttaler
+ mit øvrige højttaler valg, du / i har set mange gange på billeder.
Samt det indbyggde SURROUND SOUND SYSTEMS; Dolby Digital 5.1/6.1
EX, DTS 5.1. DTS ES 6.1, Dolby 7.1 EX, Dolby Pro-Logic ll/llx, DTS Neo:6.

Jeg oplever også og nem og hurtig højttaler opsætning i BV 7- 40", der bare
virker, med diverse PowerLink kabler.

MM. Du har utalige gange påpeget at BeoVision 7 40" Full HD TV, var alt for
dyrt for Bang & Olufsen at producere. Måske netop, dette lidt ekstra, er blevet
- det naturlig 5.1 surround sound, for mig.

MM. Du giver ofte indtryk af, at du fravælger de trådløse muligheder, i efter
følgende BeoVision versioner. Kan det tænkes, at `dette tidligere lidt ekstra`
kunne have ændret dit synspunkt til trådløse systemer, til aktive BeoLab ? ?.

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#350536
Beosystem 3 benytter en - set med nutidens øjne - noget gammel multikanal-platform (det P.P. kalder ‘surround sound’).
Der er understøttelse for lyd i op til 7.1 kanal med afkodning af de af P.P. ovenfor nævnte lydkoderinger samt afspilning af PCM-lyd.
Af de nævnte er det i P.P.’s setup reelt set kun (de gamle) Dolby 5.1- og DTS 5.1-formater samt multikanal-PCM, der er værd at hæfte sig ved.
Lydprocessoren i BSys 3 understøtter fastlagte højtaler-layouts (inklusive up- og downmixing af nævnte formater).
Også kendt som Speaker 1,2,3,4,5.

Man kan vælge ét layout for videokilder og ét (måske andet) for musikkilder - f.eks Speaker 5 for en tilsluttet ATV-boks eller Speaker 2 for en masterlinket CD-afspiller.
Desuden kan man manuelt vælge et andet Speaker-layout - f.eks Speaker 4, når man hører radio (også kaldet dobbelt stereo).

Der er således ikke mange håndtag at skrue på……….hvilket for nogle mennesker selvfølgelig kan være en fordel :D
Til gengæld er der så heller ikke mange muligheder for ‘fintuning’ - fleksible højtaler-grupper m.m.

Om man så vil kalde disse begrænsninger for ‘det lille ekstra’, må være op til ens gemyt og forventninger til et så relativt dyrt setup, som et Beovision nu engang er.


Der er løbet meget vand i åen siden BV7 MK3.
Og så er ting som netværksopkobling (der bl.a giver mulighed for PUC-downloads, streaming af musik, netradio, samspil med de nyere NL-baserede audioprodukter m.m.) ikke nævnt - ej heller muligheden for trådløs opkobling af højtalere mha WiSA-teknologien, hvis dette ønskes.

Jo, et BV7 MK3 er nemt at betjene - og der er ikke ret meget, der kan gå galt dér.

N.B.
En ‘naturlig 5.1 surround sound’ findes ikke - det er blot en måde at gengive lyd på i et højtaler-setup med 5 højtalere plus eventuelt en subwoofer og et passende kodet lydsignal.
Skal man opleve ‘naturlig surround-lyd’, må man ud i naturen, ud i verdenen og lytte.


P.S.
@P.P.
Hvis jeg havde WiSA-kompatible højtalere et sted, hvor det ville være svært at trække PL-kabler hen, ville jeg uden tøven, bruge muligheden.
Men det har jeg nu ikke!

MM
#350538
Jeg købte mit BV 40 Mk III Dec. 2007 - og når nu frem til 2009. Bang & Olufsen
introducere DVB-HD modulet til indbygning.

For at imødekomme de nye standarder indenfor digital TV transmission, vil Bang
& Olufsen nu introducere en alt i én løsning. Et DVB modul som understøtter de
systemer som er på markedet og som kommer på markedet. Det betyder at DVB-
HD modulet er klar til at supportere MPEG4/H.264 formatet, som danner basis for
al digital TV-transmission fra efteråret 2009.

Det giver mulighed for digital modtagelse på både terristisk (DVB-T) og kabel-
baserede (DVB-C) systemer, som idag både sender i MPEG2 og MPEG4 og endda
i High Definition. Vi begynder at implementere dette modul til BeoVision 9, BeoVision
7-40 MK III TV. Samt BeoSystem 3.

Til at starte med vil DVB-HD modulet supportere de såkaldte "free-to-air" kanaler
som sendes på det terristiske system (DVB-T) både MPEG 2 og i MPEG4 standard
(SD) og high definition (HD) formater.

For at hjælpe jer har vi lavet en oversigt over de produkter, hvor DVB-HD modulet er
klar til indbygning nu og i foråret. / Bang & Olufsen.
Brugeravatar
Af Millemis
#350540
Det er minimalt hvor meget jeg/vi bruger den indbyggede (DVB) tuner i vores tv.
Tiden er nok løbet fra flow-tv via antenne/kabel.

Vi ser mest tidsforskubbet over nettet - vi bruger vores AppleTV-bokse.

Så det med ‘nye standarder indenfor digital TV transmission’ fylder ikke meget mere i min verden.

MM
  • 1
  • 317
  • 318
  • 319
  • 320
  • 321
  • 326