Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#343694
En medarbejder på ICEpower Danmark skrev engang dette om XLR tilslutning:

XLR stik. På en ledning, hvor der bliver trukket strøm, ser man ikke det oprindelige signal i den anden ende. Man ser et meget mere oprindeligt signal på ledninger, hvor man ikke trækker strøm.

Når man har en balanceret indgang, kan man forbinde stel med en god forbindelse, så den strøm der skal løbe mellem apparaterne løber der. Desuden har man en indgang med to ledere, der måler/ser forskel i signal. Dem kan man så trække hen til signalkilden, og der måle/se den oprindelige stel og signal, og altså få fat i det rigtige signal.

Problemet med at der løber strøm mellem apparaterne er blevet større med årene, hvor en del apparater laver
radiostøj, og derfor skal filtreres kraftigt. Netfiltrene gør at der tit løber større strøm på stel mellem apparaterne end tidligere. Man kan fjerne denne strøm ved at jordforbinde (alle) apparaterne med netfilter. Men hvis mere end et apparat i hele set-up'et er jordforbundet (f.eks. med antennekablet til et fællesantenneanlæg), kommer der stelsløjfer, og de kan være endnu værre.

Balancerede indgange kan også løse problemet med stelsløjfer... hvis de er rigtigt forbundet. Balancerede udgange er strengt taget ikke nødvendige, men de gør det nemmere at "forbinde rigtigt".

Billede
Senest rettet af Peter Pan 17. jul 2022, 15:22, rettet i alt 1 gang.
#343727
Billede
JJAZ - IP 205 KV Stainles's, 2 X 500 Watt APS ICEpower moduler har nu
leveret super stereo lyd hver dag siden April 2005, og har kun været uden
230V når vi har været på ferie. Så det køb har jeg aldrig har fortrudt.
#343733
Halvdelen af os har ændret indkøbsvaner pga. inflation, og højere
energipriser, det rammer indkøb af elektronik. Der er f.eks. 67%
færre kliks på TV-produkter.

Så mindre interesse i at tjekke priser på TV-produkter i denne tid.
Af Pricerunner- analyseinstituttet. Så her lidt hjælp.

Søger du efter ældre BeoVision TV.
Eks. - BeoVision 10. - BeoVision 11. - BeoVision Avant 55".

Billede
Se test af BeoVision 10 - Tryk her.

Se test af BeoVision 11 - Tryk her.

Se test af BeoVision Avant 55 - Tryk her.
#343773
H. Knudsen skrev:BeoLab Penta, jeg elsker disse højttalere – selv min kone er okay
med dem. Jeg har et par i mit arbejdsværelse, og et par i stuen der
fungerer som både musik- og tv-højttalere. Et virkelig smukt design,
der smelter sammen i farverne i alle omgivelser !
Billede
#343793
SØGES: Glade forum medlemmer, der kan lide at debattere
lyd og andre emner relateret til vores HiFi / TV interesse, samt
med ønsket at læse, og dele viden. Kom også her for at have
det lidt sjovt, være klar til at blive drillet lidt, evt. via en lille tegning.

Billede
Et emne kan være: Hvorfor flytter fokus fra 'et setup skal spille godt,
og må ses' til 'det skal gemmes væk = være usynligt'.
Brugeravatar
Af Millemis
#343808
Peter Pan skrev: 20. jul 2022, 10:15 Et emne kan være: Hvorfor flytter fokus fra 'et setup skal spille godt,
og må ses' til 'det skal gemmes væk = være usynligt'.
Måske er det fordi folk primært bruger musik som lydkulisse…..og ikke - som de få nørder blandt os - lytter til musik og de desuden forventer, at det skal kunne ske i alle rum i huset/lejligheden.
At bruge musik som ‘lydkulisse’ er dog ikke noget nyt - tidligere havde man blot ikke de muligheder, som man har i dag.
Man var tvungen til at have et sæt større eller mindre højtalere…….hvis ikke lige man nøjedes med en transistorradio.

Desuden er der en tendens til, at indretning skal være temmeligt minimalistisk - man ser ikke ret mange bøger, cd’er, skivefilm på hylderne mere.
Derfor ønsker folk heller ikke, at ‘det med lyd’ fylder (det må gerne ‘være usynligt’)……og hvorfor da også, når nutidens små højtalere leverer det, som folk ønsker hhv ‘spiller godt’ i forhold til, hvad de skal bruges til.

Bliver vi i ‘B&O-universet’…..i gode gamle link-dage var højtalerne i køkkenet eller badeværelset såmænd og små - tænk blot BL3500 eller BL2000, de fyldte ikke meget. Der var vist ikke nogen, der forventede andet end ‘baggrundsmusik’ fra dem.

Hver fugl synger med sit næb - nogle foretrækker det minimalistiske/usynlige andre vil gerne have store potente højtalere.

Nogle gange kan de to ting kombineres…..personligt har jeg da både et større ‘spille godt’ setup og små højtalere til baggrundsmusik eller radio- hhv podcast-lytning.
Jeg skifter fokus alt efter, hvad jeg har behov for!

MM
Af sd2100
#343829
Millemis skrev: 20. jul 2022, 17:29
Peter Pan skrev: 20. jul 2022, 10:15 Et emne kan være: Hvorfor flytter fokus fra 'et setup skal spille godt,
og må ses' til 'det skal gemmes væk = være usynligt'.
Måske er det fordi folk primært bruger musik som lydkulisse…..og ikke - som de få nørder blandt os - lytter til musik og de desuden forventer, at det skal kunne ske i alle rum i huset/lejligheden.
At bruge musik som ‘lydkulisse’ er dog ikke noget nyt - tidligere havde man blot ikke de muligheder, som man har i dag.
Man var tvungen til at have et sæt større eller mindre højtalere…….hvis ikke lige man nøjedes med en transistorradio.

Desuden er der en tendens til, at indretning skal være temmeligt minimalistisk - man ser ikke ret mange bøger, cd’er, skivefilm på hylderne mere.
Derfor ønsker folk heller ikke, at ‘det med lyd’ fylder (det må gerne ‘være usynligt’)……og hvorfor da også, når nutidens små højtalere leverer det, som folk ønsker hhv ‘spiller godt’ i forhold til, hvad de skal bruges til.

Bliver vi i ‘B&O-universet’…..i gode gamle link-dage var højtalerne i køkkenet eller badeværelset såmænd og små - tænk blot BL3500 eller BL2000, de fyldte ikke meget. Der var vist ikke nogen, der forventede andet end ‘baggrundsmusik’ fra dem.

Hver fugl synger med sit næb - nogle foretrækker det minimalistiske/usynlige andre vil gerne have store potente højtalere.

Nogle gange kan de to ting kombineres…..personligt har jeg da både et større ‘spille godt’ setup og små højtalere til baggrundsmusik eller radio- hhv podcast-lytning.
Jeg skifter fokus alt efter, hvad jeg har behov for!

MM
Fint indlæg og temmelig spot-on. Før var muligeheden stort stereo skrummel eller transistor radio i situationer, hvor der kun var brug for lydkulisse - nu er mulighederne meget bedre - kombineret med synkront musik via multirum, på en simpel og billig måde.
Af sd2100
#343830
Peter Pan skrev: 20. jul 2022, 10:15 SØGES: Glade forum medlemmer, der kan lide at debattere
lyd og andre emner relateret til vores HiFi / TV interesse, samt
med ønsket at læse, og dele viden. Kom også her for at have
det lidt sjovt, være klar til at blive drillet lidt, evt. via en lille tegning.
Måske skulle du have en lidt mindre negativ indstilling til alt de nye B&O, der kommer, og B&O som virksomhed i det hele taget, hvis du ønsker en diskussion (i hvert fald i denne tråd).
Brugeravatar
Af Millemis
#343833
Nu er det lidt svært at blive klog på det setup.
Højtalerkonfigurationen kunne godt begejstre mig 👍
Hvilken ‘motor’ driver værket?
Tydeligvis er det ikke et BV7…….men hvad er det så?
Ville være fint, hvis Peter Pan kom med lidt information herom hhv med en kilde til billedet.

Hvor godt et setup med de højtalere er rent lydmæssigt, er alvorligt afhængigt af hvilken lydprocessor, der bruges.
Personligt ville jeg i det tilfælde have valgt et Beosystem 4, når/hvis det drejer sig om det lydmæssige.

N.B.
Det er ikke nogen nem opgave at få ordentlig lyd i et sådant rum.
Men designmæssigt er det da til UG med kryds og slange.

Iøvrigt ser det ud som om billedet er redigeret, sammensat af to billeder.

MM
  • 1
  • 263
  • 264
  • 265
  • 266
  • 267
  • 326