Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#292719
17.299 Kr. for en grim Beoplay, når man kan erhverve en elegant stereo højttaler
til næsten ingen penge, fra dengang Bang & Olufsen skabte kvalitets produkter.

Torben dit diskussionsoplæg må du tage med andre.
#292724
Design kan ikke diskuteres. Men at du vil kalde BL7.1 for stereo, men andre højttalere - som også er all-in-one - med to kanaler for mono, det synes jeg er en smule forvirrende. Der er ikke meget ekstra kanalseparation i en BL7.1 end der er i en A9.
Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#292730
Peter Pan skrev:Påmindelse:Hvorfor nøjes med mono lyd, når den elegante og
populære BeoLab 7- 1/2/6, findes i massevis på brugtmarkedet.
Altså ingen specific mono højttaler.

Billede
Kun længden (volume) er forskellen på de 3 versioner BeoLab 7-1/2/6.
Af Granly
#292733
@Torben

Du mener vel, at design kan diskuteres:)

Ved bare at A9 mrk II, snart findes i mit lille hjem i køkken/alrum. Og det er ikke et kompromis, men et ønske, hvor design, brugervenlighed og WAF går op i en højere enhed. Det er ikke købt med henblik på den optimale lyd for pengene.

@ Peter Pan

Har en 7-2 i stuen og har prøvet at placere den i alrummet og elegant var det ikke:)

Så ser det ikke som enten eller men der hvor det passer bedst ind..
#292736
Nej, design er en smags sag. Det giver ingen mening at diskutere smag. Du synes agurk smager glimrende, jeg synes det smager forfærdeligt. Jeg synes DR Byen er en flot bygning, du synes det modsatte. Det kommer vi ingen vegne med.

Peter: Beolab A9 har også separate effektforstærkere pr. enhed, hvor bassen så deles mellem højre og venstre side. Jeg kan altså ikke se, hvordan Beolab 7.1 og Beoplay A9 adskiller sig ift. din definition af en "monohøjttaler" ud over, at der er en anelse længere mellem højre/venstre kanal i Beolab 7.1.
Beoplay A9 3rd generation
1 x 400 watt class D for bass​
2 x 200 watt class D for midrange​
2 x 200 watt class D for fullrange​
2 x 150 watt class D for treble
Af Granly
#292740
Design er subjektivt og derfor kan der være forskellige holdning, som i min optik sagtens kan diskuteres. (uden at man behøver være eller blive enige). Nej vi kommer ikke frem til en konklusion, hvilket ikke nødvendigvis er det samme, som det ikke kan diskuteres. :)
#292797
Granly skrev:Design er subjektivt og derfor kan der være forskellige holdning, som i min optik sagtens kan diskuteres. (uden at man behøver være eller blive enige). Nej vi kommer ikke frem til en konklusion, hvilket ikke nødvendigvis er det samme, som det ikke kan diskuteres. :)
... men du er med på, at det er et citat, right? Du har hørt frasen “smag kan ikke diskuteres” før? Eller omskrivningen “smag og behag er forskellig” eller “hver sin lyst”. Det er ret langt fra trådens emne, så lad os komme tilbage til dén.
Af Granly
#292799
@Torben

Ja lad os det:) Har dog et spørgsmål til dig vedr dine Beolab 18. En smuk og fantastisk højtaler. Går ud fra du gik fra sønnens model og overvejer en lignende skifte. Hvor synes du, de adskiller sig mest i det daglige brug?

@Peter

Hvor langt har du mellem dine højtalere på skrivebordet? Bare for at få afstanden mellem enhederne klarlagt:)
#292800
Bassen på BL18 er langt bedre og de akustiske linser gør dem mere velegnede til den stue de står i, da jeg ikke har møbler i sweetspot. Jeg havde dog en sub på mine BL8000, så reelt er jeg nok gået lidt tilbage på basperformance (sub’en er solgt). Konen vil ikke tillade at jeg køber en BL19...

Og når vi nu er enige om at droppe diskussionen, så synes jeg BL18 ser federe ud med deres trælameller
Brugeravatar
Af Millemis
#292808
Dejligt at jeg ikke skal være den eneste, der forsøger at byde Peter Pan paroli.
Hans holdning bunder nok for en stor del i at alt, der kommer efter David Lewis-æraen, per definition for ham er noget skidt....og står der Play på, er det helt galt.

Selvfølgelig er der sådan set ikke den store forskel på ‘stereo’ i en BL7-x og i en A9 - eller en A6, en BeoSound 35.
Jeg ved dog godt, hvilken af de to (BL7-x og A9), jeg ville vælge.....for forskellen/-ene ligger andre steder end i højtalernes placering i ‘dimsen’.

Iøvrigt er principet - med to kanaler/aka stereo i et fælles kabinet/enhed - blevet flittigt brugt af B&O gennem mange år. Bare tænk på en lille gammel sag som BeoSystem 10, på en BeoSound 1 (den gamle), en BL3500, en BL2000, et BeoSystem 2500, en BeoSound Century eller lidt senere en BeoSound 8. Der var vist ingen, der dengang tænkte på, om de havde ‘stereo-perspektiv’..
Også de udemærkede højtalere i en BV11/14 bliver af mange brugt til at høre musik, radio osv på.

Peter Pan skyder langt over målet dér.

Den - vel nok - eneste moderne stationære B&O-enhed, der kan kaldes ‘mono’, er BeoPlay M3.
Men også den kan gøre gavn, dér hvor den er i brug......der er vel ingen, der køber den for ‘kritisk stereo-lytning’.
En tredje kategori er 360 graders enhederne (M5, BS 1/2) - her er der dog tale om nyudviklinger, hvor fokus er på en tonalt homogen lydgengivelse i en større omkreds af selve højtalerdelen. Heller ikke disse købes vel for at ville nyde ‘stereo-perspektivet’ i musikken. De anskaffes snarere fordi de er brugbare i hverdagssitualtioner - i situationer, hvor i gamle dage eksempelvis en BL2000/3500 eller et BeoSystem 2500/BeoSound Century blev brugt.

Jeg nævner slet ikke de bærbare bluetooth-enheder.....hvem forventer, at en lille ‘højtaler’, som man tager med på ferie, på hotellet, på terrassen/stranden, i badeværelset skal hamle op med et 2-kanals stereo-setup......hvor man iøvrigt bør befinde sig i sweetspottet for ‘rigtigt at kunne nyde musikken’.

Heldigvis har B&O udviklet sig videre og gør det stadigvæk.
Er man til en BL7-x, er det da fint - jeg vil heller ikke diskutere smag og behag dér.
Søger man mere moderne (teknologisk set) produkter, der egner sig til forskelligt brug i hjemmet, kan man sagtens finde noget fra nutidens B&O.

En BL7-x er dog kun en højtaler. Hvis den skal gøre gavn - udover at være den tv-højtaler, som den blev lavet som - skal der en eller anden hjemmestrikket streaming-løsning til.
Det ved Peter Pan jo......han ville nok betakke sig for at skulle tilslutte den til en BS Core/Essence :D

Jeg foretrækker nu engang et færdigt koncept som f.eks en A9.
Og når man så oven i købet nu (også) kan betjene den med en BeoRemote (BT) gør det kun valget nemmere.

MM
Senest rettet af Millemis 8. feb 2019, 00:03, rettet i alt 3 gange.
  • 1
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 326