Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#333608
Peter Pan skrev: 1. aug 2021, 11:56 Det er da en skam de er oppe igen Millemis, du burde i stedet gå lange ture, beder for dig og hunden.
Hilsen fra en, der må vente et år på en hofteoperation, grundet corona / sygeplejerske stræke. :((
Du gør dig unødige sorger.
Hunden lider ingen nød - den går konen lange ture med :)

Jeg troede da ellers, at i har verdens bedste sundhedsystem derovre i Hillerød ;;)

MM
#333666
Dejlige minder med BeoMaster 4400.

Billede
I 1977 købte jeg en BeoMaster 4400 tuner/forstærker designet af Jacob Jensen og betalte 3,795 kr. for den. I 1984 købte jeg den nye Beocord 9000, og betalte 8,500 kr. for den. Dette setup brugte jeg sammen i 10 år, og indspillede ca.150 kassettebånd. Jeg vil ikke gætte på hvor mange timer jeg har siddet og optage musik bl.a med Christian Flagstads hit-parade (tror jeg det hed). Både bånd og Beocord 9000 har jeg skam stadig, og der ligger jo mange hundrede gode musik nummer på de kassettebånd.

Det sker at jeg søger et bestemt musik nummer i min båndsamling, og da jeg har registreret bånd positions nr. under indspilningerne på Beocord 9000, kan den selv stoppe ved det nummer jeg indtaster før søgning.

I 1987 kom så en Pioneer A77 forstærker ind i huset, til at trække mine ny ind købte passive BeoVox Penta højttaler. Prisen fra nye var for to stk. 9,440 kr. Penta'erne havde godt af at få lidt flere watt end BeoMaster 4400 kunne give.

BeoMaster 4400 fortsatte med at køre som FM/AM tuner frem til 1998 hvor jeg købte et BeoVision 32" Avant TV med Dolby ProLogic dekoder.

Nu startede en ny æra for BeoMaster 4400, i og med den blev surround forstærker for mine bag højttaler som var et sæt passive BeoVox M70.

Ca. år 2000 blev BeoMaster 4400 lagt på lager i kælderen, efter 23 års tro tjeneste. Den skratter lidt i volume potmeteret, men virker ellers stadig fint.
#333712
Bang & Olufsen solgte i sin tid sådan en Stereo/ Ambio omskifter.
(Dette er fra tiden før Surround sound blev en realitet).

Billede
En Ambiofoni boks for baghøjttalerne lavede jeg selv i en tobaksdåse, med lydstyrkeregulering.
Udgangspunkt er Stereo out, højre og venster udgang f.eks fra en BeoMaster 4400. Udover et
sæt fronthøjttaler, monteres også et sæt baghøjttaler.

Det er rigtigt man almindeligvis skal sætte den sorte minus ledning til den sorte terminal, og
den røde + ledning til den røde terminal. Dette gør du ikke her - Tilslut dine baghøjttaler med
sorte ledning til den røde terminal, og røde ledning til den sorte terminal. Husk højre baghøjttaler
over for højre fronthøjttaler, ecetera.

Ved ombytning vil front og baghøjttaler højttalermembraner bulne modsat hinanden, og dermed
vil lyden som højttalermembranerne skaber, være ude af fase, = 180 graders fasevending.
Det betyder, når fronthøjttalernes membraner går udad, går baghøjttalernes membraner ind ad.

Plade serien fra Decca, med navnet Plase 4 stereo, giver et rigtigt godt ambiofonisk resultat.

Billede
Billede
Prøv det evt. selv.
______________________________________________________________________________

Stereoperspektiv fra det afspillede materiale.

Jeg ved ikke om der er en egentlig definition på begrebet stereoperspektiv. Men jeg prøver, kan
jo højest skabe lidt debat.

Stereo er musik gengivet gennem to højttalere. I stereo er lyden i højre og venstre lidt forskellig.
Derfor vil højttalerne til sammen skabe et såkaldt stereoperspektiv. Man kan altså adskille lyden
fra de forskellige musikere/instrumenter fra hinanden, og hvor de er placeret i forhold til hinanden. Et godt stereoanlæg er i stand til at gengive stereoperspektiv med realistisk bredde, dybde og højde.
#333732
Bredde og dybde, måske…….med et fornuftigt setup, et velegnet lytterum og lytteren i sweetspottet - og forudsat at mixningen/masteringen er gjordt ordentligt.
Men højde, nej…..dertil skal der andre boller på suppen.

MM
#333735
Billede
I Pouls Radio, nu i Den Gamle By i Aarhus kan man genopleve en radio/
TV-forretning fra 1974, som byder på masser af 1970'er-nostalgi.

1970'erne var en tid, hvor radio/tv apparater gik under fællesbetegnelsen
"brunevarer", idet kabinetterne som regel var af eg, teak eller palisander.
Her finder man tidstypiske fjernsyn, radioer, spolebåndoptagere, pladespillere,
kassettebåndoptagere og højttalere. I 1974 var det især mærker som B&O,
Rank Arena, Blaupunkt, Tandberg, AKAI, ITT-Schaub Lorenz, Philips og
Grundig, der stod på hylderne.
__________________________________________________________________

Her ses min første VHS Video en Akai VS-9300 EK fra 1978. Dog ikke købt
i Pouls radio. I denne Akai er alle dele i metal, ikke plastik.

Billede
  • 1
  • 207
  • 208
  • 209
  • 210
  • 211
  • 326