Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276411
Jeg tror ikke LG har haft frækhed nok til at turde kalde deres E6 et SoundCenter. Møblet er i øvrigt dette fra Naver, hvis du vil have billedet til at matche:
Billede

For at det ikke skal være løgn findes der også pressefotos mere i denne tråds ånd :)
Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276428
Billede

Rasmus må klart gøre mere ud af center lyden som er vigtig, også selv om BeoLab 7-6
måske skal spille i stereo, grundet tilslutnings mulighederne. Dette skulle ikke betyde
så meget, bare lyden kommer fra/under tv panelet. Tv'ets egen lyd kan som ofte afbrydes
med en 3,5 Jack dummy i hovedtelefon stikket.

Det er dog en god ide at sætte BeoLab 7 på en fod da bas højttalerne sidder i bunden.

Specifikationer BeoLab 7-6.

Dimensioner B x H x D / 160 x 11 x 21 cm / VÆGT 13,4 kg

Materialer kabinet: Soft-touch malet aluminium

Farver kabinet cover: sort / sort, sort / sølv, sort / mørk grå, sort / gyldne

STRØMFORBRUG: Typisk: 19 W, Networked standby: 0,4 W

EFFEKTFORSTÆRKER, BASS: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

EFFEKTFORSTÆRKER, MELLEMTONE: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

EFFEKTFORSTÆRKER, DISKANT: 2 x 125 W, klasse D, ICEpower

FREKVENSOMRÅDE **: Hz 40 - 26.000 Hz

Følsomhed *: 88 dB SPL re 125 mVrms re 1m

CABINET PRINCIP: Bas refleks

CABINET VOLUME: Bas: 8,0 liter (per side) - Mellemtone: 0,8 liter (per side)

BASS DRIVER: 102 mm / 4"

MELLEMTONE DRIVER: 76 mm / 3"

HØJ freqency DRIVER: 19 mm / ¾ "

Funktionr: Adaptive Bass Linearisation (ABL)- Room tilpasning- Termisk beskyttelse

Tilslutning: 1 x PowerLink

TILBEHØR: Bord stand - Vægbeslag - Cover

MÅL MONTERET: incl. Vægbeslag: 160 x 12 x 26 cm

* FØLSOMHED måles @ dB SPL 1m re 125 mV

** EFFEKTIV FREKVENSOMRÅDE måles @ -10 dB re. Ref niveau (200 Hz - 2000 Hz)
------------------------------------------------------------ -----------------------------
BeoLab 7-6. Type nr. 6220- Ny-pris 25.495 Kr. Pr. 01. juni 2013 -
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#276433
Peter Pan skrev:Rasmus Larsen har beskrevet sit nye setup med Apple TV4, til et sæt BeoLab 9 og et non b&o TV.

...

Rasmus er den lille stribe under tv panelet dit Sound Center. ? :)
Vi har desværre måtte rykke BeoLab 9 ud af stuen på ubestemt tid. Vores lille datter havde fået syn for, at der sad en lille diskantenhed inde i metalhuset. Efter anden gang, hvor jeg løb igennem stuen for at forhindre, at hun trykkede den ind, besluttede jeg mig for ikke at risikere mere :s

Det er OK da det meste musik der høres herhjemme for tiden er Baby Shark og Jens Hansens bondegård. Men BeoLab 9 skal naturligvis opstilles igen snarest muligt.

Jeg havde jo håbet, at:
1. Apple med Airplay 2 ville have gjort dedikerede surround-kanaler muligt.
2. At B&O ville opdatere Essence til Airplay 2.

Så kunne jeg have udvidet med trådløse baghøjttalere. Nu går jeg så lidt og tænker over, hvad der i stedet skal ske. Det ville være synd at kalde det lille plastikgitter på LG E6 for et soundcenter. Der kommer ikke så meget lyd ud af. Tv'et skal opgraderes til et nyt på minimum 65" - gerne større - om 1-2 år. Så må vi se, hvad der sker til den tid. Jeg synes, at Sonys løsning med Acoustic Surface, der kan agere centerhøjttaler i et større setup, er spændende. Jeg tror bare ikke den er helt så fleksibel, som jeg ønsker det, og så kan Sony A1 og AF9 skærmene ikke stå på tv-møblet. De er simpelthen for dybe på staffeli-foden.

Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276469
@ Rasmus - Børn er guds gave til mennesker ... Såeee ;-)

Dette er da en ny måde at gøre det på, hvis det virker.

Acoustic Surface:
Sonys idé kaldet akustisk overflade, hvor skærmen selv overfører lyden.
Lyden skubbes gennem skærmen, frem foran skærmens kanter.

Billede

Læs her.
Brugeravatar
Af Millemis
#276471
Meeen, nu er dette jo en tråd om B&O’s Sound Center - eller i hvert fald med udgangspunkt i det.
Så jeg tillader mig lige at citere mig selv/min kommentar til Rasmus’ artikel om det setup, som Peter Pan just linkede til:

Desværre har de fleste folk nu om dage ingen forståelse for centerkanalens betydning ved video-lytning.
Dit setup er et to-kanals/stereo-setup og virker sikker fint, hvis man sidder lige i sweetspottet (måske endda ene mand).

Vil man have glæde af den centerkanal (for ikke at tale om surround-kanalerne), der som oftest er i filmene - eller bare den opmixede centerkanal fra et stereo-spor - er der ingen vej uden om en multikanals-processor....og så selvfølgelig den/de nødvendige højtaler/e.
Den smarteste mulighed her er vel at købe sig et B&O-tv - for der er den indbygget og gør 'alt arbejdet' selvstændigt....og det har endog en fornuftig (center-)højtaler indbygget.
Så man kan behøver bare at tilslutte sine BeoLab 9 direkte dertil.

Forstå mig ret - guiden er udemærket!
Men det er i mine øjne kun en halv løsning!!


Eclipse’s Sound Center er - lige som Avant’ens højtalerløsning - netop en 3.0- løsning.
Der er en centerkanal indbygget og dermed også en lydprocessor.
Man kan helt sikkert diskutere centerkanalens betydning - men, efter min mening er den uundværlig ved lyd i forbindelse med video.
(At Eclipse’s Sound Center - og Avant’en - så også tilbyder mulighed for udvidelse til flere kanaler gør det hele jo kun sjovere).

Det bliver spændende at se, hvordan en eventuel (vi ved jo ikke noget konkret endnu) ny ‘soundbar’ et indrettet.
Mit gæt er, at den ligeledes vil være en 3.0-løsning.
Får den også mulighed for tilslutning af yderligere højtalere, eller er en 3.0-løsning måske så meget nok for de allerfleste, at B&O nøjes med det?
Hvor mange af de, der traditionelt har købt B&O-tv, har egentlig eksterne højtalere tilsluttet - det er der nok ingen, der ved.

Der er ca. 2 uger til dette års IFA.....

MM
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276479
Så vidt jeg er orienteret, så vil den første model ikke have mulighed for udvidelse til mere end 3.0, hvilket må betyde at der ikke er surroundprocessor i.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#276488
Peter: Jeg kan tilføje, at min løsning med Essence + 2x BeoLab 9 også kan streame musik uden at tv'et tændes. Den fremgår blot som Airplay-modtager, når man bruger iPhone, iPad, Mac og Apple TV.

Selvfølgelig lidt andet setup, da jeg har et LG TV, men jeg valgte Essense-løsningen netop fordi jeg gerne ville have både tv-lyd og musik ud af BeoLab 9.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276492
Peters løsning er kun til brug med B&O Tv, som jo ellers normalt agerer centrum for alting.

Har man ikke et B&O TV så vil man i dag nok blot bruge en BeoSound Core.
Brugeravatar
Af Millemis
#276494
Torben Rasmussen skrev:Så vidt jeg er orienteret, så vil den første model ikke have mulighed for udvidelse til mere end 3.0, hvilket må betyde at der ikke er surroundprocessor i.
OK - men det er vel også fint.....bare de også laver en ‘anden’ :)

Bortset fra det kræver 3.0 vel også noget lydprocessering - up-/down-mixing af et to-kanals hhv et multikanals signal fra en videokilde.
Netop hvordan det gøres, kunne adskille denne fra andre........måske O-O
Også spændende om den vil være NL-kompatibel - på samme måde som Eclipsens Sound Center!

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#276497
:o
Torben Rasmussen skrev:Peters løsning er kun til brug med B&O Tv, som jo ellers normalt agerer centrum for alting.

Har man ikke et B&O TV så vil man i dag nok blot bruge en BeoSound Core.
Løsningen kan sagtens bruges med et ikke-B&O-tv - sådan som manualen beskriver det.
Peter Pan’s mission synes dog netop at være at finde løsninger, hvor man undgår ‘nyere B&O-produkter’ :p

Fint nok - fordelen her er så også, at man kunne blive ved med at bruge et ældre B&O-audioanlæg....
......hvis man ellers har noget at bruge det til (cd’er....nå ja - men radioen virker jo ofte ikke mere).
Nogle foretrækker at fortsætte med at have deres BS9000 hængende....det er jo en designikon :o

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276498
Torben nævner 'BeoSound Core' og Rasmus 'Essense-løsningen' (MK II).
Bemærk prisen på 995 Kr, for en OneRemote PL. speaker switch.

Men ja, jeg har kun tænkt dette sammen med et BeoVision TV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276499
Du kan ikke erstatte vores løsningsforslag med en PL speaker switch - du får jo både din AirPort-streamer og switchen i samme løsning hvis du tager en Essense eller en Core. Med medgivet - Core er en ret dyr løsning (for dyr i min mening).
Brugeravatar
Af Millemis
#276502
Hvis man tænker ‘billig’ er Peter Pan’s forslag da fint.
En switch til 995 kr og en gammel APE fra den blå til næsten ingen penge....
.....så køre det.
Kablerne kan man jo selv lodde!

Og B&O får en lærestreg af Peter Pan <B

MM
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 326