Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#279826
Peter Pan skrev:God morgen til endnu en dejlig dag.
Millemis skrev:Der er IKKE noget, der er 100% B&O - og det har der aldrig været.
B&O har taget de komponenter, de mente at have behov for....
Den vil jeg lade stå allene, og fortsætte med B&O nostalgi, = produkter
som jeg betragter som 100% B&O, og som også er en af mange årsagen
til jeg siden min første BeoMaster 4400 år 1976 og BeoVision LX 2800 TV
år 1987, har lagt rigtigt mange penge hos B&O.

Så mange penge at Millemis har kunne køre 'fri hjul', og handle hos f.eks
Best Buy = med landets største udvalg af brugt B&O. Måske også hans gamle
Beomaster 4500 produceret fra 1989 til 1992, er købt som brugt. Men BM 4500
er vel efter MM's mening heller ikke mere 100 % B&O, end hans BeoPlay V1/
og hans BV Avant fra 2014, samlet i Czech, og købt brugt.
@ Millemis du fik da ikke hele citatet med :p
Brugeravatar
Af Peter Pan
#279827
Peter Pan skrev:@ Rasmus
Klart at salget af BeoVision Eclipse vil falde i 2018 / 2019, når både Eclipse
(LG's panel) og Sound Center er version 2017. Men det undre mig at B&O
også forventer at salg stereohøjttalere vil falde fremover. :((
Af mikaelb
#279829
Hej,

Lidt om mine overvejelser om min seneste opgradering af mit B&O setup, i forlængelse af SoundCenter og 100% B&O elller ej.

Først lidt historie: Jeg blev smittet i 80'erne hvor mit første B&O setup blev en brugt Beomaster 4400 med 2 nye RL140.
På master siden har dette været vejen gennem tiden Beomaster 4400 -> Beomaster 5500 -> BeoSound 3000 -> BeoSound 5 -> BeoSound Core.
På lydsiden har de primære stereo højtalere gennem tiden været: RL140 (holdt længe) -> Beolab 8000 -> BeoLab 9 (8000 degraderet til baghøjtalere).
Og ikke mindst på billedsiden: MX3000 -> MX7000 -> Beovision Avant 28 -> BeoVision 7-40 -> BeoVision 7-55 -> Eclipse 65

Mit setup før opgradering var: BV 7-55 med 7.4 center, BL 9 højre/vester, BL8000 bag og BL 2 Sub. BeoSound 5 med link til BL4000 i andet rum, og link til MX4200 i tredie rum.

Skulle jeg så opgradere min 7-55 til non B&O skærm med mine 5.1 B&O højtalere. Fandt ud af det kunne gøres med f,eks en LG C7 koblet til en Surround forstærker via Arc og fra Surround forstærkerens pre.out via adapter stik og trigger stik til BeoLab'erne. Eller bare beholde det fantastiske 7-55 (Eclipse endnu ikke annonceret).

Setuppet med skærm via Arc til Surround forstærker, skulle kunne gemmes helt væk og styres med skærmens fjernbetjening. Kunne dog se for mig der skulle trækkes en del kabler. Var mest til denne løsning da jeg gerne ville opgradere til 4K.

Efter annonceringen af Eclipse opgav jeg den blandede løsning, og bad om et trade-in tilbud på et Eclipse 65.

Glædede mig meget til 4K, men det der på billedsiden har imponeret mig mest er 4K HDR indhold fra Youtube og især Netflix. På lydsiden må jeg sige at SoundCenter er fantastisk. Som min B&O pusher sagde "Godt du havde så mange B&O højtalere i forvejen ellers ville jeg få svært ved at sælge dig andet en baghøjtalere".

Nyder dette setup til fulde. Har lavet en ekstra lydprofil hvor jeg har placeret en stol 2 meter fra skærmen og målt op med tommestok. Så når jeg er alene rykker jeg helt tæt på og ser noget Netflix DolbyVision indhold. Eller Xbox One HDR spil. Eller via CromeCast Ultra.

Billede
Billede
/Mikael
Vedhæftede filer
20181004_114906.jpg
20181004_114906.jpg (370.5 KiB) Vist 2425 gange
20181004_115356.jpg
20181004_115356.jpg (595.69 KiB) Vist 2425 gange
Brugeravatar
Af Millemis
#279836
Peter Pan skrev:
Peter Pan skrev: @ Millemis du fik da ikke hele citatet med :p
Nej, men det væsentlige - resten er blot spekulationer, som ikke er relevante for tråden.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#279837
Hej michael,

tillykke med det setup - er helt sikkert en fantastisk løsning.
Man bliver helt misundelig :)

Hvordan har du løst problematiken med din BL2, BL9’erne og bas management?
Er 2’eren ikke overflødig - eller?

MM
#279838
Millemis: Det står jo os andre frit for, at tilføje de ting man føler der mangler.

Jeg har ingen nostalgiske følelser overfor tidligere ejede B&O-produkter, som har udlevet deres tidsalder. Jeg sørgede for, at sende BeoVision MX+MS, Beosound 9000 og Beosound 5 afsted imens de stadig var penge værd, men i dag var TV og BS5 nok røget til genbrug.

Jeg har sagt det før: B&O bør satse benhårdt på lydprodukterne og lade TV-produkterne afgå ved døden. Markedet for TV rykker for hurtigt og priserne fluktuerer for meget hen over året til, at man kan retfærdiggøre at tage premium-priser for så gamle produkter. Eclipse er et fedt produkt, men jeg ville langt hellere have en soundbar fra B&O (med BeoRemote One og IR PUK-kit/HDMI-CEC) klistret på et TV efter eget valg, end at købe Eclipse med et C7 ovenpå. Da vi anmeldte Eclipse var C7 stadig relativ ny, og prisen lå oppe på godt 25.000 kr for et 55" TV. Det er sidenhen reduceret til under 10.000 kr og så kan man jo ikke andet end at føle sig lidt snydt når B&Os produkter ikke følger den normale trend i TV-priserne. Ja ja, så ved jeg godt, at den version af C7 de bruger ikke følger prisudviklingen, da den er speciallavet til Eclipse, men det ændrer ikke ved, at den er identisk på alle måder ud over lidt farve og en custom WebOS.

Giv mig et ordenlig 5.1 surround-system - ja, jeg kan godt leve uden Atmos, hvis bare det er lige så godt som SoundCenter! - og så skal I se mit Sonos ryge til salg på et splitsekund. Jeg kunne sågar lokkes til at sælge hele Sonos-bunken derhjemme (og det er vitterligt en bunke), hvis det betød, at jeg kunne få fordelene ved SoundCenter uden at skulle have Eclipse som helhed.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#279847
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville langt hellere have en soundbar fra B&O (med BeoRemote
One og IR PUK-kit/HDMI-CEC) klistret på et TV efter eget valg.
Her er vi helt enige Torben.
Man skulle da også mene at B&O benytter sig af den niche de
selv har skabt, ved at efterlade kunder i hele verden ved at stope
BeoVision produktionen, hvad jeg godt kan forstå var nødvendigt.
Små fugle har da også kvidret om, at noget der ligger i nærheden
af vores ønske, skulle blive lanceret i to faser. Nu må vi se.
HDMI 2.1 & eARC skal lige på plads først. Som jeg forstod det,
også i det TV vi vælger at tilslutte. ? ?
#279851
Så længe vi holder os til 5.1 lyd, så kan du godt klare dig uden eARC og HDMI 2.1. Det er set i andre produkter og Eclipse fungerer jo fint vha. HDMI-CEC på HDMI 2.0-platformen. Så der er ikke noget i HDMI-standarden, som forhindrer dem i at lave en soundbar med kontrol over alt andet udstyr, shipped med en BeoRemote One og X antal trådløse WISA højttalere (afhængigt af om soundbar har 3, 2 eller 1 kanaler). Så har de godt nok ikke PUC-koder til andre TV i deres database nu, da man jo pt. kun får adgang til PUC fra et B&O-TV (og så altså SoundCenter), så det har ikke rigtig været aktuelt.
Af Emilos88
#279854
Nu har jeg ejet Beovision Eclipse siden februar, og hvis dette bliver det sidste B&O tv så kommer markedet til at mangle det perfekte tv.

Jeg har kørt med adskillige tv med CEC og surround og div. Og faktum er at det fungere men ikke særlig godt. Efter jeg har fået et B&O så tænker jeg nogen gange tilbage hvor elendig tidligere setups jeg har haft har været at bruge.
Et lysende eksempel er at min kæreste rent faktisk bruger tv'et nu og ikke hendes Mac til at se serie på.

Eclipse er brugervenlig, god og pynter i stuen hver dag. Jeg vil have meget svært ved at gå tilbage til de dårlige løsninger. Og jeg kan ikke se hvordan B&O skulle kunne lave en CEC løsning der fungere. Og slet ikke der vil blive pæn.

Jeg vil bare sige jeg føler mig på ingen måde snydt, og følger at jeg har fået noget ud af alle mine sparepenge :)
#279865
Det scenarie jeg tænker på er ikke en ren HDMI-CEC løsning. Man ville stadig skulle bruge PUC til at kontrollere med. Eclipse bruger eksempelvis CEC til at tænde for C7-TVet og så overtages kontrollen via netforbindelsen nede fra SoundCenter. I mit tænkte eksempel kunne man bruge CEC til nogle ting og PUC til andre. Der er ikke noget til hindring for at køre alt via PUC, hvilket jo har virket ganske fortrinligt hidtil.

Jeg bruger samme løsning via Lintronic i dag, så det er bestemt ikke utopisk. Logitech Harmony leverer også rimelig habile løsninger inden for universalbetjening. B&O mangler så bare PUC til TV, hvor de kun har til tilbehør i listerne i dag.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 326