Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#275036
B&O's Sound Center.

SoundCentert er forsynet med en 7.1 surround-processor og automatisk
up- eller downmixing af 1 til 16.5 kanals lyd, hvilket vil sige, at de indkomne
indgangs signaler automatisk tilpasses den højttalerkonfiguration du benytter.

PUC-system:
B&O’s signatur-features er muligheden for at tilslutte eksterne IR-blasters på
det udstyr man måtte have tilsluttet eksternt (via PUC-systemet), hvilket kunne
være en UHD Blu-Ray-afspiller, en medie afspiller, eller en settopbox. B&Os
implementering trækker på et arkiv af IR-kommandoer til alverdens enheder,
som kan loades direkte ned i TV’et når du har fortalt hvilket udstyr du har tilsluttet.
Samspillet mellem TV og eksterne enheder føles dermed, som havde de været
en integreret del af selve TV’et.

Det er muligheden for at "mærke" om udstyr på HDMI-porten er tændt eller slukket,
så man sikrer sig, at alt er klar til brug. Med HDMI-CEC, vil de fleste dimser vil få et
Tv til at skifte til pågældende HDMI-port automatisk.

Tilslutningspanel. -

Billede

Tryk her.
Senest rettet af Peter Pan 17. jul 2021, 11:06, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275041
Rygterne vil vide at der ikke lige er Atmos i udsigt fra dem i nærmeste fremtid. Man kunne godt have forestillet sig en stand-alone soundbar med Atmos fra dem. Man kunne også have forestillet sig en soundbar uden Atmos til at tage kampen op med et marked, der i dén grad trænger til bedre lyd til TVet... altså rent hypotetisk ;)
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275054
Ser frem til eARC - Læs alt om eACR her -

https://www.digitaltrends.com/home-thea ... orks-care/

Uddrag: "E" i eARC står for Enhanced (Audio Return Channel), og er en ny standard funktion af HDMI 2.1, der har til formål at give den bedst mulige lydopløsning fra dit tv. Den nye konfigurationvil kræve eARC-støtte fra både dit tv og din lydenhed, hvilket betyder at dine enheder
skal understøtte HDMI 2.1 - ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC".

En god grund til ikke at opdatere sit AV system nu.

Billede

Du kan læse mere om HDMI 2.1 - Her.
Senest rettet af Peter Pan 12. aug 2018, 13:46, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275055
Atmos kan også laves med enheder, der skyder opad ligesom Samsung og Sony har gjort i nogle af deres soundbars. Det virker ganske godt. Atmos er det næste skridt i Tv-lyd og jeg ser det bestemt ikke som en døgnflue ligesom 3D. Apple er også hoppet med på vognen og tilføjer Atmos til deres film i løbet af efteråret.

De rygter jeg har hørt går dog på lancering af en ren soundbar uden baghøjttalere og uden Atmos. Man kunne håbe på en SoundCenter light. Min kilde snakkede om enheder i hver side af soundbaren, hvilket kunne tyde på en 3.0 lydopsætning. Prisen må skulle konkurrere med andre soundbars, da kundegruppen ikke er B&O folket og min kilde sagde at den ville være skarpt prissat. Lancering i første halvår af 2019.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275056
Hej Torben

Torben skrev - "Atmos kan også laves med enheder, der skyder opad
ligesom Samsung og Sony har gjort i nogle af deres soundbars."

Dette kalder jeg for den uinteressante fake sound tids alder.
Det der skilt B&O's måde at håndterer lyd på fra Bose.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275057
Hvis du har hørt det og lavet din konklusion på dén baggrund, så er det fint nok. Hvis det blot er en forudindtaget mening, så må vi for nu nok nøjes med at være uenige i betydningen af Atmos for filmlyd.

Mere interessant er dog rygtet om en soundbar til det nødstedte TV-folk. Vi rangerer pt SoundCenter som bedst ift resten af markedet, og B&O kunne sagtens tage føringen på soundbars, selv med en soundbar der ikke helt matcher SoundCenter.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#275059
Velkommen til Peter Pans Bang & Olufsen-tråd! Vi ser frem til en masse nørderi, erfaring og diskussion :)

Jeg er nu også spændt på at se, hvad B&O kan få ud af Atmos på et eller andet tidspunkt i fremtiden. Særligt i en fuld, klassisk Bang & Olufsen opstilling af højttalere. Husk på at Atmos - udover loftlyd - er objekt-baseret fremfor kanalbaseret, så filmskaberne kan placere lyd som objekter i et tredimensionelt rum. Med noget automatisk lydkorrektion, tror jeg, at B&O virkelig vil kunne levere noget fedt.

PS: Vi kommer til at skrive mere om eARC snarest. Hele den udvikling banker på døren og er meget spændende, synes jeg.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275060
Torben skrev:
'Hvis du har hørt det og lavet din konklusion på dén baggrund, så er det fint nok.'

Min reference er fra en soundbar under Loewe TV, jeg hørte i Hi-Fi Klubben Hørsholm.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275062
Hej Rasmus

Tror du der er flere Beofan tilbage end, Du Torben og jeg ? Nå det må tiden vise.

Nu har B&O jo valgt at BeoPlay i fremtiden præsenteres under navnet Bang & Olufsen.
Netop BeoPlay mener jeg har ødelagt Bang & Olufsens brand, med alle deres
minimalistisk spille dåser, med MONO lyd. Muligt det sælger godt, men ikke noget
der har min interesse. Så for mit vedkommende skal Beofan efterhånden sættes i parentes.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#275064
Det er jo blot forskellige målgrupper de sigter efter. Da de stadig laver Beolab, så kan jeg ikke se problemet i også at lave det det yngre marked efterspørger - så længe de stadig laver gode produkter. Mange af deres højttalere i Beoplay-serien roses jo for lydkvaliteten ift prisen og jeg er selv er glad for både min P6’er og mine H6’ere.

Du får jo heller ikke fuld valuta for dine penge med en Beolab-højttaler sammenlignet med andet Hi-fi til samme pris. Jeg er ret sikker på, at jeg kunne få noget bedre lyd for de godt 40.000 kr mine Beolab 18 koster, hvis jeg stykkede det sammen af grimmere højttalere og kluntede forstærkere. Nu har jeg så i stedet noget, som pynter i stuen og som kan indgå i mit multirum-setup uden at det fylder mere end en Sonos Connect.

Overall set så synes jeg brandet formår at være ret innovative på lydsiden, men på Tv-siden burde de nok bare kaste håndklædet i ringen og skære den del fra. Det er “designerlyd” der er deres kendetegn. Med et LG-produceret Tv ovenpå SoundCenter er det jo næsten det samme som at indrømme, at man ikke bør lave Tv.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#275066
Den lille fugl der synge om en spændende udvikling på B&O tv-lyddelen, har jeg jo også
hørt om. Et Bang & Olufsen SoundCenter med universal tv tilslutnings mulighed, pre-out
surround dekoder, puc tilslutning, IR til Beo fjernbetjening. Det er mit ønske. Men dette
sker ikke før B&O sluger den kamel, ikke at sende flere tv på markedet med Bang &
Olufsen klistermærker.

PS. Torben må vi se et par billeder af dit setup ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 326