Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sd2100
#309581
Rasmus Larsen skrev: 27. jan 2020, 10:31 BeoSound Shape som fuld bagvæg i et surround-setup ville efter min mening være vanvittigt spændende. Vha. både fysiske enheder og processering kunne man sende lyden i forskellige retninger. Det ville dog kræve, at B&O først får greb om objekt-baseret lyd, hvilket er en forudsætning for at arbejde meget mere fleksibelt med lydspor. Det er mig stadig en gåde, at B&O ikke gør sig mere i objekt-baseret lyd hvad angår både TV-lyd og musik.

Det er den type fleksibilitet som bl.a. trådløs lyd giver. Dem der ikke vil bruge Shape sådan kan jo bare opbygge det anderledes - eller udbygge det senere, hvis de ændrer mening. Med trådløs lyd sættes placeringerne i højere grad fri og jeg har før sagt, at jeg tror trådløs lyd er hvad der skal til for at få bedre lyd ind i hjemmene. Receiver + højttalere har ikke løst opgaven - det er åbenlyst.

Det var netop noget, som B&O kunne før. Lave nogle vanvittigt fede link-systemer, som gav kunderne fleksibilitet. Løsningerne var dyre, men nu er teknologien næsten moden nok til at det kan lanceres til det brede segment.
Helt enig.

Mht. design, så er smag og behag er naturligvis individuelt, men for mit vedkommende, må jeg bare sige, at Shape ser vanvittig godt ud i virkeligheden.
Af Rune B
#309613
Millemis skrev: 26. jan 2020, 22:27 Hvordan vil du ‘styre’ en ATV-boks med en BeoRemote One/bt?

Update - mandag 27/1:
At der er andre, der pusler med samme problematik, viser denne tråd:
https://forum.beoworld.org/forums/p/367 ... spx#293276
Måske kan du få lidt inspiration dér?

MM
Jeg er så naiv at jeg tænker at kunne parre fjernbetjeningen inden i selve Apple TV. Da tvOS 13 blev lanceret åbnede Apple for parring med alle bluetooth devices :)

Måske det ikke lykkes - men nu prøver jeg. Nogen gange er det nemmere at få ting til at virke, hvis man ikke ved at det ikke bør virke.

Har bestilt Core, BeoRemote og alle digitale kabler og konverter.
#309622
Millemis skrev: 27. jan 2020, 21:35 Sikkert ikke det, der kan tilfredstille....men her ses, hvordan BS Shape udover at fungere som en ‘almindelig’ Shape også kan agere surround-højtalere i et 5.1-setup, når der er behov for det:
https://youtu.be/7xV8RyZAzuM
Joh, men dog stadig via powerlink-kabel. De fleste vil jo så skulle tænke Shape ind i boligen fra start af eller kaste sig ud i et større projekt med at skjule kabler. Jeg tror, at mange købere vil opgive tanken på den baggrund.

B&O's brug af optisk Toslink er jo et teknologifundament fra 80'erne og Toslink vil sætte begrænsinger ift. fleksibilitet og lydkvalitet. HDMI vil give support af nyere lydformater og objekt-baseret lyd, men er ligeledes en begrænsning da kræver kabeltræk og fordi det er en kombineret løsning til video+lyd.

Den optimale løsning vil, efter min opfattelse, være et robust trådløst system, der giver kunderne helt nyt muligheder. Det var sådan WiSA blev solgt i sin tid. Forspringet (teknologiimplementering, deltager i udviklergruppen, nyligt frigivet og uforstyrret spektrum), som de havde med WiSA, er væk. B&O har nærmest intet fået ud af WiSA og har vist ingen betydelig interesse i at få det til at flyve.
Brugeravatar
Af Millemis
#309628
@Rasmus

At B&O ‘nærmest intet har fået ud af WiSA’ må vist stå for din egen regning.
Har man ikke mulighed for/lyst til at trække et PL kabel til Core’n i BS Shape, kunne man bruge bruge en Receiver 1 - dem har B&O haft i deres sortiment i mange år.
B&O’s tv har ligeledes i årevis (som de første overhovedet) understøttet WiSA direkte....der er en transmitter indbygget.
Løsningen går også under navnet WPL/Wireless PowerLink.

Hvordan er det du mener, at de burde bruge WiSA?

MM
#309631
Der mangler WiSA i mange nyere B&O-produkter, ikke bare Beoplay. De har efter min opfattelse ikke vist, at de mener, at det kan være deres fremtidige lydplatform. Receiver 1 har jeg selv haft kig på til mine Beolab 9, men som så meget andet med deres tillægsprodukter så ender det mest af alt som en omgang DIY. Jeg tror på, at der er en mulighed i at lave integrerede, elegante løsninger. Det er vel det B&O står for :) WiSA bør være indbygget over en bred kam, hvis det skal være fremtidens platform. Det er altså ikke særligt dyrt at udstyre produkterne med en lille digital lydprocessor og nogle antenner.

WiSA i B&O TV understøtter ikke objekt-baserede lydformater. Teknisk kan WiSA godt.

Siden lanceringen har WiSA sjældent været nævnt med et ord ved nye produktlanceringer eller præsentationer, selv når det har været understøttet.

Jeg har en ven, der har investeret i et par Beolab 50 og Eclipse. Implementeringen af WiSA er ikke særligt velfungerende, desværre. Der er både midlertidige og permanente udfald på forbindelsen. B&O kunne ikke løse problemerne.

Det er nogle af de faktorer, som har været med til at præge min opfattelse.
Brugeravatar
Af Millemis
#309634
Da der er WiSA-support på alle tv/tv-løsninger, er der ikke mange steder, hvor der ‘mangler’ WiSA.
De moderne BeoSound-systemer har selv indbyggede højtalere (eksempelvis BS2)....så dér er ikke brug for tilslutning af ekstra højtalere.

Eneste sted i den nuværende portfølje er vel BS Core.
Jeg tænker at de har udeladt dette, da den tit er gemt væk i en skjult installation - og antennerne i en WiSA-transmitter har brug for at være uhindrede.
BS Moment havde det - men dens base/Soundheart var jo også beregnet til at stå fremme i stuen med frit ‘udsyn’ til højtalerne.
Vi får se, hvis der engang kommer et nyt audiosystem uden indbyggede højtalere., hvad der så sker.

Hvor er det, du savner WiSA-support?


WiSA kan som bekendt håntere op til 8 kanaler/højtaler-forbindelser.
Om det, der puttes ind i disse kanaler, så er output til en højtaler i et objektbaseret audio-setup eller det er fra en dedikeret kanal til en højtaler i et traditionelt 5.1/7.1 er vel hip som hap......det er vel kun afhængig af lydprocessorens decodings-muligheder.
WiSA er teknisk set blot et ‘trådløst kabel’, der bærer ét lydsignal - jeg ser det ikke som ‘fremtidens platform’, hvad du så end kunne mene med det?
B&O’s løsning - med at kunne kombinere WiSA-outputtene med kablede (PL-)output giver mulighed for højtaler-setup med langt over, hvad et normalt 5.1/7.1-setup tillader.
(Hvor finder du ellers dette?)
Man kunne så spørge, hvorfor B&O ikke bygger f.eks Atmos-decoding ind i deres Sound Center?
Det kunne jo være oplagt, da man skal bruge mange outputs/højtalere i et objektbaseret (f.eks Atmos) setup.
Det spørgsmål må du dog nok hellere stille i Struer, hvis du ønsker svar - jeg har dog en formodning om, hvorfor ikke.


Ja, BL50 er WiSA-kompatible. Men ikke, hvis du vil udnytte deres fulde kapacitet.
Det lægger de fra B&O’s side da heller ikke skjul på........selvom det ikke står på side 1 i deres marketings-materiale.
Hvis BL50 (90) skal udnytte deres fulde potientale kræves en kablet forbindelse (den såkaldte DPL) mellem højtalerne - de skal kunne udveksle informationer om , hvordan de hver især opfører sig i rummet....det kan en WiSA-forbindelse ikke!
Ikke at det ikke kan lade sig gøre at køre dem som WiSA.
Men, ærligt talt - hvis man køber et sæt BL50/90 burde man være indstillet på, at købe dem via kabel.
De har jo også diverse andre muligheder for tilslutning (USB, SPDIF...), som med fordel kan bruges parallelt med disse højtalere.

Efter min mening er det lidt tosset også at tilbyde en WiSA-opkobling her - men det er der så nogle i Struer, der har ment at man bør gøre.

Generelt set er WiSA vel bare noget, der er og har været i flere år i et B&O-tv - uden at man nu om dage gør det store ud af det ved præsentationerne.
Eftersom tv’et i højtaleropsætningen selv spørger efter, hvad man vil, når det opdager kompatible BL-højtalere (og dem er der en del af) i setup’et, er der vel heller ikke nogen grund til at fremhæve netop dette.
Iøvrigt er - efter min mening - en kablet forbindelse altid bedst.....hvis man da har mulighed for den.
At forbinde et sæt BL50 (der vel skal være L/R-fronter) til en Eclipse med et PL-kabel (plus DPL-kablet), burde vel være til at klare.
Hvis din ven’s forhandler har givet ham et andet råd, er det sørgeligt!

MM
#309640
Overførsel af objekt-baseret lyd kræver overførsel af metadata. Det kan WiSA-implementeringen i B&O (eller LG's løsning for den sags skyld) ikke. Samme datakanal ville i øvrigt kunne bruges til f.eks. rumkorrektion i BL90. Der er trådløs, aktiv rumkorrektion imellem to Apple HomePod, som koster en slik. Lad os nu ikke gøre det til gøre det til raketvidenskab :)

Man kan også vende spørgsmålet om og spørge: Hvorfor køre noget med kabler, som lige så godt kan køre trådløst? Ja, jeg ved ikke med jer, men jeg vil sku helst være fri for at have min telefon og bærbare computer sluttet fast til strømkilde, internetforbindelse og dataforbindelser. Når man gør noget trådløst, så åbner man for fleksibilitet og nye brugssituationer. Det gælder også video og lyd. Prøv at forestille jer f.eks. hvad det ville betyde for video/musik streamingtjenesters udbredelse, hvis der ikke var WiFi og 3G/4G forbindelse ude og hjemme.

Hvis min Beosound Essence controller ikke havde været trådløs, så var den f.eks. aldrig nogensinde kommet indenfor. Mit Beosound 5 system samler støv, da det blev købt specifikt til en anden lejlighed. Der har ingen mulighed været for at gemme kablerne i vores tre senere lejligheder.

Med fremtidens lydplatform mener jeg en platform, som ikke bare kan være passiv kanal for digital lydtransmission, men som også kan håndtere mange lydkanaler, uproblematisk skift imellem kilder, multiroom, metadata mv. Du behøver ikke at fortælle mig, at WiSA ikke kan alt dette. Det er jo netop min pointe. B&O sidder selv med i styregruppen, så hvis de mener det skulle have været en fremtidig trådløs erstatning til deres kablede link-systemer, jamen så er det ikke blevet en realitet. Hvis de ikke mente det, så synes jeg ikke WiSA hører til i deres produkter.

Jeg savner WiSA i Beosound Stage og Shape. Eller det vil sige, at jeg savner ikke WiSA. Jeg savner en trådløs lydplatform på tværs af non-BeoPlay produkterne, som kan binde det hele sammen på kryds og tværs. Lige præcis som den enkelte kunde ønsker det, uanset om vedkommendes idéer så er skøre eller konventionelle. AirPlay og Chromecast løser heller ikke opgaven.
Brugeravatar
Af Millemis
#309655
Rasmus Larsen skrev: 28. jan 2020, 13:34
Med fremtidens lydplatform mener jeg en platform, som ikke bare kan være passiv kanal for digital lydtransmission, men som også kan håndtere mange lydkanaler, uproblematisk skift imellem kilder, multiroom, metadata mv. Du behøver ikke at fortælle mig, at WiSA ikke kan alt dette. Det er jo netop min pointe. B&O sidder selv med i styregruppen, så hvis de mener det skulle have været en fremtidig trådløs erstatning til deres kablede link-systemer, jamen så er det ikke blevet en realitet. Hvis de ikke mente det, så synes jeg ikke WiSA hører til i deres produkter.

Jeg savner WiSA i Beosound Stage og Shape. Eller det vil sige, at jeg savner ikke WiSA. Jeg savner en trådløs lydplatform på tværs af non-BeoPlay produkterne, som kan binde det hele sammen på kryds og tværs. Lige præcis som den enkelte kunde ønsker det, uanset om vedkommendes idéer så er skøre eller konventionelle. AirPlay og Chromecast løser heller ikke opgaven.
Så må jeg godt og grundigt have misforstået WiSA......eller også har du det!
WiSA er et ‘trådløst digitalt kabel’ - WiSA-standarten kan håntere op til 8 af disse.
WiSA blev udviklet for at eliminere brugen af kabler til højtaler i et multi-kanals setup - til at erstatte den analoge overførsel af lyd med et stabilt digitalt signal.
Denne form for overførsel har diverse fordele frem for overførsel i ‘normal’ wifi-standart (som jo også bruges af nogle producenter).
Det kan man læse meget mere om andetsteds.

Datakanalen heri bruges til at ‘måle’ latency mellem sender og modtager og muliggør en nem opsætningsprocedure.
Desuden bruges den til at opdatere WiSA-modtagerne i de tilsluttede højtalere.

Der har aldrig været tænkt på at WiSA skulle kunne forbinde forskellige audio-enheder som man kender det fra et mulitirums-setup.
Iøvrigt har B&O i flere år brugt Network-Link/NL til dette - afløseren for ML.
Som al netværkstrafik kan dette ske kabelbunden/ethernet eller trådløst/WIFI.

WiSA-forbindelsen fra en WiSA-enhed (f.eks en BV Eclipse) til et sæt BL50 kan således ikke overføre de informationer som de to højtalere skal bruge til rumkorrektion.
Her skabes en direkte forbindelse mellem to lydkanaler fra tv’et (oftest fra en front R og en front L-kanal) til hver især af højtalerne individuelt.....lige som, hvis der var to PL-kabler.
Dette får helt sikkert højtalerne til at virke, men uden den avancerede rum-korrektion, der er mulig her.
Du er velkommen til at sammenligne denne rumkorrektion med, hvad der sker i to HomePods - jeg er bare ikke sikkert på, at det er det samme, der sker.

Selvfølgelig vil du gerne undvære kabler - det vil de fleste. Og derfor er det også blevet så udbredt med WiFI-forbindelser. En WiFI-forbindelse har dog tendenser til at være ustabil - at benægte dette, ville være at lukke øjnene for hvad der sker rundt omkring i de små hjem.
Og selvfølgelig skal en Essence Remote (hvis det ellers er den, du mener) være trådløs per definition - man flytter jo rundt på den.
Det samme har i årtier været gældende for fjernbetjeninger (derfor hedder de jo sådan) - så ikke noget nyr dér.

Om du virkelig ikke har mulighed for kablet opkobling af det BS5, ved jeg ikke?
Systemet er fra en tid, hvor WiFI-forbindelser var meget mere ustabile end de er i dag og langsomme.
Iøvrigt findes der en mulighed for at koble BM5 trådløst op på netværket.
Mon ikke der er andre grunde til at du ikke bruger din BS5 i dag?

Jeg gør mig ikke de store forhåbninger om en ‘trådløs lydplatform på tværs af non-BeoPlay produkterne, som kan binde det hele sammen på kryds og tværs.’
Det er i hvert fald ikke WiSA-standarten, der kan løse dette!
Alle forsøg på det baserer på WiFI og en eller anden proprietær overbygnings-løsning (som dermed holder andre udenfor). Der er mange penge på spil her. Sonos er et paradeeksempel på dette.

Og nej, AP og CC løser ikke opgaven.
UPNP/DLNA-standarten har heller ikke kunnet løse opgaven - men også her var der proprietære løsninger, der var bedre........men som så også begrænsede samarbejdet med andre produkter.

B&O’s egen - også proprietære - løsning er NL......men også her er der begrænsninger, f.eks tillader Google ikke distribuering af en CC-stream udenfor deres eget økø-system.
B&O forsøger at løse problemet ved at understøtte både AP2 og CC i tillæg til NL-distributionen.
Så kan folk selv vælge og benytte f.eks AP2, hvis de har non-B&O-enheder med support for AP2

WiSA hører absolut til i B&O’s strategi - det er en smart, effektiv og sikker måde at skabe en høj-kvalitets-forbindelse mellem en lydgiver og en modtager (læs: en audioprocessor og en aktiv højtaler).....op til 8 af dem.
Det har aldrig - hverken fra B&O’s eller fra WiSA-organistionens side - været tænkt som en erstatning for ML eller noget andet multirum-system.


Bare se på WiSA-organisationens nye hjemmeside:
https://www.wisaassociation.org
Her er lutter komplette (home cinema) setups, der består af en eller anden sendende enhed og de tilsvarende højtalere.
Alene det faktum, at WiSA er specificeret til en rækkevidde på højst 9 meter, gør at teknologien ikke egner sig til multirums-løsninger.

MM
Senest rettet af Millemis 28. jan 2020, 20:40, rettet i alt 3 gange.
Af Rune B
#309659
Jeg kan rapportere at man SAGTENS kan bruge BeoRemote One BT med ATV4.

Man navigerer med piletasterne og vælger med den runde i midten. Info tilsvarer "skærmen" på Apple remote og "hjem" tilsvarer "menu" på Apple tv.

[Opdatering]

- Navigation: Piletaster og rund
- Tilbage til hovedskærmen: Info
- Et skridt tilbage: Huset
- "Swipe ned": Tryk pil ned mens der afspilles
- "Swipe op": Tryk pil op mens der afspilles
- Play: Play
- Pause: Pause
- Tænd: Info

[/Opdatering]

Så det ser ud til at jeg kan køre én remote til Apple TV og Core og dermed behøver jeg ikke en til TV'Et.

Får sat Core op I weekenden og hvis det spiller, så nøjes jeg med et LG B9.




Sent from my iPad using Tapatalk
Senest rettet af Rune B 28. jan 2020, 20:00, rettet i alt 2 gange.
#309670
Millemis. Jeg tror du overså følgende i mit indlæg.

"Du behøver ikke at fortælle mig, at WiSA ikke kan alt dette. Det er jo netop min pointe. B&O sidder selv med i styregruppen, så hvis de mener det skulle have været en fremtidig trådløs erstatning til deres kablede link-systemer, jamen så er det ikke blevet en realitet. Hvis de ikke mente det, så synes jeg ikke WiSA hører til i deres produkter."

Har jeg skrevet noget sted, at WiSA er til multiroom?

Min argumentation i det afsnit går ikke på, hvad WiSA teknisk kan eller ikke kan. Der skal lige zoomes ud. Jeg mener ikke, at B&O har vist, at de tror nok på WiSA og jeg mener ikke, at de har hjulpet med at styre WiSA i den rigtige retning. Jeg mener ikke, at de har modnet WiSA-teknologien eller hjulpet betydeligt med at udbrede den. Og nu begynder nye Beosound-produkter at "mangle" WiSA.

Fravalg i en organisation er vigtigere end tilvalg. Hvis B&O nu i stedet havde valgt samt bidraget til at udvikle en løsning, som kunne opfylde de behov, som kunderne har - ikke de dårlige argumenter de selv har for at gøre det hele mere kompliceret og DIY-agtigt - så havde de valgt rigtigt, efter min mening.

Her er hvad Ole Moltsen og Tue Mantoni fortalte os i et teknisk interview dengang WiSA blev introduceret: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1383133219

Min Essence controller er boret ind i væggen.

EDIT: Jeg tror, at vi fik blandet nogle forskellige ting ind i diskussionen, som tilsyneladende nu forvirrer mere end gavner. Så lad os starte forfra fra bunden:
- Konkret for WiSA, så kan det i B&O og LG TV ikke arbejde med objekt-baseret lyd. Atmos er ikke bare lyd fra loftet... Objekt-baseret lyd ville også kunne f.eks. booste stemmer da de ligger som eget objekt i lydsporet. Mulighederne er mange, men B&O er slet ikke med teknologisk (WiSA eller ej)
- Der er i WiSA ikke inter-forbindelse imellem højttalerne, hvilken ikke gør det til en tidssvarende løsning ift. flere opgaver/løsninger
- WiSA er ikke bygget fra bunden til at have flere afspilningskilder. Man skal "parre" afspiller og højttalere, hvorefter de er låst sammen indtil ny parring. Det umuliggør mange brugsscenarier samt betyder, at mange hjem ikke på brugervenlig vis vil kunne bruge samme højttalere til både TV og musik
- Idéen om også at få WiSA ind i disc-afspillere, konsoller mv. er fin, men ikke blevet ført ud i livet i nogen større forstand. WiSA er digital og kræver ikke store forkromede surroundkredsløb, selvom klassiske high-end audio-producenter naturligvis gerne vil sælge en sådan til kunderne.
- B&O har undladt at implementere WiSA i flere nye produkter. De sætter heller ikke spot på det længere. De har ikke lanceret deciderede satellitter, som er positioneret som enheder til et WiSA-setup.
- Deres Beolab-højttalere forbinder stadig først og fremmest via kablet forbindelse. WiSA virker som en eftertanke og ikke teknologisk tilstrækkeligt ift. de løsninger, som B&O gerne vil tilbyde.
- WiSA er fortsat ustabil i B&O og LGs produkter. Har ikke erfaring med andre producenters produkter.

Det er efter min opfattelse alle sammen lavthængende frugter, som skal sikre en solidt teknologisk fundament for at gøre WiSA konkurrencedygtig. Og nu er B&O jo med i styregruppen.
#309671
Rune B skrev: 28. jan 2020, 20:00 Jeg kan rapportere at man SAGTENS kan bruge BeoRemote One BT med ATV4.
....
Så det ser ud til at jeg kan køre én remote til Apple TV og Core og dermed behøver jeg ikke en til TV'Et.

Får sat Core op I weekenden og hvis det spiller, så nøjes jeg med et LG B9.
Det lyder som et ret spændende set-up faktisk. Et spørgsmål af nysgerrighed: Lader BeoRemote One BT dig spole i videoafspilning DRTV app'en?

(hvis ikke, så skyldes det en generel fejl i den nye DRTV app - jeg ved bare ikke om den rammer bredt på tværs af forskellige fjernbetjeningsforbindelser).

PS: Vi er herhjemme blevet meget gladere for vores LG TV efter vi lod Apple TV's remote styre det hele. Jeg er ikke begejstret for LGs styrepind. Når vi spiller PlayStation og Chromecast, så skifter TV også automatisk kilde via HDMI CEC, så vi behøver slet ikke TV'ets fjernbetjening.
  • 1
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 128
  • 326