Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#277011
Bang & Olufsen opdaterer BeoSound 1 og 2 med Google Assistant.
Mono højttalerne vil også understøtte Airplay 2.

Pris og tilgængelighed
Så er der lige det med tilgængeligheden. De opdaterede BeoSound
1 og 2 kan først købes i Danmark, når Google har frigivet Assistant
på dansk, hvilket de gør senere i år (dato ukendt).
BeoSound 1. Pris ca. 11.250 kr. / BeoSound 2. Pris ca.15.000 kr.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277012
huntiedk skrev:Så fik jeg opsat 2xBL18, 1xBL19, 1xTransmitter 1 + 1xRCV-3000 ir eye, 1xCore.


Transmitter 1 fungerer som den centrale fordeler og sender trådløst til højttalerne.
Transmitter 1 er indstillet i "2.1"-setup, og fungerer dermed som skillefilter til BL19 -
mener det er cutover ved 120Hz.

Billede

Core er koblet til første powerlink-indgang. TV er tilkoblet optisk indgang, og Sonos
er koblet til analog indgang (phonostik). Det sorte stik i USB-indgangen er forbindelsen
til RCV-3000 IR-modtageren, som er klæbet bag på møblet (den er følsom nok til at
være ude af syne på denne måde).

IR-modtageren forstår umiddelbart LG-remotens lyd op/ned (og ligeledes IR-signalet
fra ATV4K-remoten for at skrue op/ned). Denne regulering virker på den optiske og
den analoge indgang, mens PL-indgangen styres fra Core. Jeg har derfor valgt at sætte
Sonos op til fast udgangsniveau. Så kan man ikke skrue op/ned i Sonos app'en men
skal bruge TV/ATV-fjernbetjeningen. Det er fint nok; jeg kan forestille mig at Airplay 2
vil overtage Sonos' rolle på sigt her i hytten.

Transmitter 1 finder fint ud af at skifte mellem kilderne prioriteret. PL-indgangen (Core)
har højest prioritet, så når noget spiller via Airplay, er det kun det, man kan høre. Næste
prioritet er optisk indgang, så når TV'et tændes, skiftes automatisk over på TV-lyd (med
regulering på remoten). Laveste prioritet er Sonos, som spiller, hvis alt andet er slukket.

Og så lige lidt nørd-detaljer om Transmitter 1: Den har en mini-USB-port til service.
Den måtte naturligvis en tur i computeren. Den præsenterer sig som to COM-porte.
Den første port kunne jeg forbinde til med 9600 Baud i et terminalprogram (Putty).
Der viser sig at være et simpelt kommandosprog tilgængeligt, hvor man kan lave små
indstillinger af forskellige ting. Fx. kan lydniveau skrues op/ned med kommandoer, eller
sættes til et specifikt niveau. Jeg har ikke været det hele igennem, men sjovt at lege med.
Den anden com-port fik jeg ikke nogen reaktion fra.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277074
Billede

HDMI Forum melder HDMI 2.1 klar til godkendelses-test hos fabrikanterne.
Forumet bag HDMI har endeligt fået specifikationerne for kompabilitets-test klar.
CTS2.1 hedder beskrivelsen, som bl.a. skal sikre at fabrikanterne overholde
specifikationerne for bl.a. eARC. - Læst her.

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC. - Læs her.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#277179
Peter Pan skrev:Bang & Olufsen opdaterer BeoSound 1 og 2 med Google Assistant.
Mono højttalerne vil også understøtte Airplay 2.

Pris og tilgængelighed
Så er der lige det med tilgængeligheden. De opdaterede BeoSound
1 og 2 kan først købes i Danmark, når Google har frigivet Assistant
på dansk, hvilket de gør senere i år (dato ukendt).
BeoSound 1. Pris ca. 11.250 kr. / BeoSound 2. Pris ca.15.000 kr.
Når vi ankommer til IFA, skal vi nok prøve at presse på mht. lanceringstidspunkt for dansk-talende Google Assistant.

Flere konkurrenter har dog allerede brændt nallerne ved at melde forventede lanceringstidspunkt ud. Philips troede sågar, at de kunne udrulle Google Assistant i Danmark allerede for 1 år siden.
Brugeravatar
Af Millemis
#277199
Struer 23.8.2018. Det mener B&O's bestyrelse. Hvad mener B&O's butiks indehaver og kunderne ?
Skrev Peter Pan på forrige side.

Når det nu går godt for B&O, er det vel fordi kunderne kan lide produktmixet.
Og - helt klart - nogle butiksindehavere har problemer, mens andre ikke har det.

Den negative undertone i det indlæg må jo skyldes, at Peter Pan ikke bryder sig om nutidens produktmix fra B&O.
Jeg tvivler på, om han har lagt en eneste krone hos forhandlerne de sidste mange år.

Iøvrigt havde det klædt ham godt - i det mindste - at henvise til, hvor han har billedet fra :p

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277206
@ millemis

Mine tanker går til alle de B&O kunder, der nu det går godt for B&O, oplever den ringeste service
nogen sinde i B&O's historie. Det er ikke en negative undertone, det er et sørgeligt faktum.
Se evt. indlæg af 15. aug 2018, 17:43 på side 4.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277211
Skal der nyt til mit setup, bliver det Apple TV 4K + de dimser der ellers skal til.
Så måske et sæt 'nye' baghøjttaler, fra dengang B&O selv producerede BeoLab.

Billede
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#277215
Du får svært ved at hive SPDIF ud uden at ødelægge eventuel HDR support. Med dit BV7 er det underordnet, da den ikke understøtter det, men fremadrettet vil det være et issue at du ikke får Dolby Vision med igennem.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277223
Hej Torben
Du ved jo, at et TV ikke holder evigt, heller ikke et fint (dyrt) ældre BeoVision 7 TV.
Pt. klare jeg mig med 2 stk. ATV3, og køber jeg et ATV 4K, kan den vel stadig
benyttes på et kommende TV med HDMI 2.1 og eARC. Eller hvad ?

https://www.digitaltrends.com/home-thea ... orks-care/

Her skriver de - Den nye konfiguration vil kræve eARC-støtte fra både dit tv
og din lydenhed, hvilket betyder at dine enheder skal understøtte HDMI 2.1
ældre HDMI-versioner understøtter ikke eARC".
Alt så heller ikke en ATV 4K (link rettet)
Senest rettet af Peter Pan 27. aug 2018, 19:12, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277269
Det vil sige der endnu ikke er helt enighed om hvordan eARC standard skal forstås.
Det vil være rart at kunne se et tidsperspektiv for hvornår eARC bliver standard, i netop
det grej vi går og tænkt på at købe. Men udviklingen af teknologier pågår jo hele tiden,
så der vil nok hele tiden være nyt, vi ikke når at få med.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 326