Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#277959
Rasmus Larsen skrev:I forhold til hvordan det skal klassificeres,
så tror jeg, at man bliver nødt til at oprette en yderligere kategori.


Personligt er jeg helt enig med Rasmus. Hvad mener du som læser med, om dette emne ???
Brugeravatar
Af Millemis
#277965
Jeg ved ikke, om det er en ‘ny kategori’.
Det er vel bare et spørgsmål om, at man indretter højtaleren til det, som den skal bruges til.
Det kan man så først, når man har lært en masse om, hvordan lyd opfører sig i et rum, og hvordan mennesket oplever lyd - og man har de tekniske muligheder (digital lydprocessering).

I forbindelse med BL90 blev den såkaldte Omni-mode udviklet.
BL90 er speciel fordi den forener 3 modes i én højtaler (læs: i et sæt højtalere).

5.1.3 Omni
In some situations, it may be preferable that the BeoLab 90’s radiate sound in all directions equally. One example of this are when you are throwing a party and have many guests listening to music simultaneously from many different locations in the room. Another example is when you have fewer persons in the room, but they are moving around to different locations and simply want background music while they do so.
In such situations, you can set the BeoLab 90’s to deliver an “Omni” beam width where sound is radiated equally in all directions in the horizontal plane


Citatet er hentet fra BL90’s manual.

Det er denne teknologi, der bruges i BS Edge - sammen med at de to sider kan bruges seperat. Dette kaldes dér Directional Sound Control.

Directional Sound Control: You decide the radiation
Beosound Edge comes with 360-degree room filling sound from both sides of the speaker, and the new Directional Sound Control allows the user to define the direction that the sound radiates creating two acoustic fronts. This ensures that a room can be divided into an active listening area and a more passive listening area. Controlling the directional sound is controlled through the Bang & Olufsen app
’.

Citatet er fra B&O’s pressemeddelse (mig bekendt findes der ingen manual endnu)

Om nu BS Edge behersker 360 graders lyd bedre end andre producenters løsninger, skal jeg lade være usagt - jeg har jo ikke haft mulighed for at høre på den.

Ingen tvivl om, at den slags højtalere dækker et stort behov.
Netop det behov som folk, der ikke altid sidder/kan sidde optimalt i sweetspottet ved to eller flere ‘direktionalt/retningsbestemt strålende’ højtalere, kan have.
Det er kampen for at finde en løsning på en lydgengivelse fra en, to, flere højtaler/e, der tilvejebringer en homegen, ensartet lyd i hele rummet, selv, når man bevæger sig rundt hhv der er flere, der ‘nyder musikken’.
Iøvrigt noget, der - på en anden måde - er arbejdet på gennnem mange år til live-/koncertlyd vha de såkaldte højtaler-arrays. Vi ser også noget lignende i mange moderne soundbars.

For B&O’s vedkomne begyndte dette for mange år siden.
Dengang begyndte man at bruge Acoustic Lens-teknologien (indkøbt, men forfinet af B&O’s ingeniører).
Herigennem opnåede man en bedre spredning af det følsomme diskant-område.
Der kom højtalere, der muliggjorde en en større ensartethed i lydoplevelsen for ‘alle de, der sidder i sofaen’.
Dette ses også i dag i BL50 - men nu med en mulighed for at sprede eller indsnævre diskantområdet (fra ‘linsen’) efter behov.
Narrow og wide mode kaldes det - narrow til den ene mand i sofa’en og wide til hele familien, vennerne i stuen.
I BL 90 var dette blevet perfektioneret - og omni-mode blev muligt.
Erfaringerne derfra er nu flydt ind i koncepterne for BL50, Shapes og Edge (og BS1/2 hhv de mindre BT-højtalere).......på hver sin måde og til hvert sit formål.

Så i og for sig ikke nogen ny kategori, men et skridt i udviklingen af, hvordan man optimerer højtalere til forskelligt brug.

Vi kommer givetvis til at se mere af den slags fremover fra B&O....
......og fra en masse andre producenter - med hver deres styrke/svaghed.

Nogle vil løbe skrigende væk og råbe ‘forrædderi’, andre vil glæde sig over at være sluppet for det evige problem med at lydbilledet forandres (skrider/kollapser) og tonaliteten forandres (den tonale balance ændres), når man bevæger sig blot få centimeter udenfor sweetspottet.
For dem vil måske en BL5, BL18, BL20 eller sogar BL50/90 være en bedre mulighed, hvis det skal være fra B&O.

Jeg siger - hver ting til sin tid.
Nogle vil endda foretrække én måde i et rum, og en anden i et andet rum.

Jeg klapper i mine små hænder over, at der stadigvæk arbejdes på at udvikle ‘lydgengivelses-teknologierne’.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277974
Millemis skrev:Jeg ved ikke, om det er en ‘ny kategori. - Jeg siger - hver ting til sin tid.
@ Millemis

Du har altså ikke noget bud på hvad for et navn der kan indføres på mono 360
graders højttaler, så ingen kan være i tvivl om hvad for et lydsystem de køber.

Billede
Skulle der være en her, der har et bud på et navn til den ny kategori. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#277982
Mht. BL90, så er den noget anderledes opbygget end Edge, Beosound 1+2 eller BL18 og BL20. Førstnævnte bruger dens enorme arsenal af enheder til at udkompensere rummet ved at styre fase og lydstyrke på hver enhed for sig og det kræver, at man laver målinger på de steder man agter at lytte til den. På alle de andre modeller, så udsender man blot lyd i alle retninger og håber på det bedste. På Edge kan du så slukke for lyden på den ene side af højttaleren, men det har ikke noget med rumkorrektion at gøre - det er blot et middel til ikke at spille i eksempelvis både køkken og stue hvis højttaleren er orienteret på dén måde.

BL50 har beam-direktionalitet, som kan "slukke" for den akustiske linse i toppen, så lyden ikke længere spreder, men den kan ikke udkompensere rummet som BL90 kan. Den kan rette fokus mod ét sweetspot, hvor BL90 reelt kan fokusere på et arbitrært antal sweetspots.

Apples Airpods forsøger at gøre det samme som BL90 ved at måle på rummet og tilpasse lyden dertil, men det er jo baseret på, at lyden optimeres ud fra den position højttaleren står i og ikke hvor lytteren befinder sig. Hos Sonos har man tilføjet en feature, som tillader brugeren at måle rummet med en iPhone (ikke andre telefoner) imens højttaleren udsender testtoner, hvorved den ligeledes forsøger at korrigere for hele rummets akustik og heller ikke fokusere på at skabe bedst mulig lyd i sweetspot.

Så jeg tror mange producenter rykker mod, at gøre lydbilledet så godt som muligt for så mange som muligt, hvilket også er filosofien bag den akustiske linse fra B&O. BL90 og BL50 går skridtet videre og forsøger at give det bedste fra begge verdener, men som prisen vidner om, så er det ikke et billigt foretagende.

Havde jeg frit valg på alle hylder, så stod der et sæt BL50 i min stue. Det spiller virkelig fantastisk og byder på det bedste fra begge verdener. I min dagligdag er det dog spredningen af lyden der har mest anvendelse, da jeg meget sjældent sidder helt stille i sweetspot. Af samme grund passer mine BL18 fint til det gennemsnitlige behov.
Brugeravatar
Af Millemis
#277990
Peter Pan skrev: ‘Skulle der være en her, der har et bud på et navn til den ny kategori. ?

Nej, det har jeg ikke - og jeg ser heller ikke behovet for at give det et navn.
Skal multikanal-lyd så også have et eget navn?
Jeg betragter det ikke som en ‘ny kategori’.

Det er dog nemt at vide, hvad ‘man køber’ - man kan jo bare se på produktet og lytte til det.
Er det noget, man kan bruge, er det jo fint - hvis ikke, så køber man noget andet.
Det har selv du kunnet finde ud af :p

——

Iøvrigt:

Du vil aldrig kunne opleve et ‘stereo-perspektiv’ fra den slag koncerter, som billedet er hentet fra.
Det er vist længe siden, du har prøvet det.
Og ydermere er der sjældent kun én tilskuer tilstede.

Hvis du mener en indspilning til/afspilning fra en dvd/bluray-skive,
så kan du have ret.
Her er ‘stereo-perspektivet’ dog generet/kunstigt lavet i mikse-rummet.
Personligt ville jeg dog dér foretrække det multikanal-spor (5.1), der ofte også er tilstede. Det giver en bedre fornemmelse for stemningen til koncerten....
.....og er nok også generelt bedre, når der er flere til stede (bl.a pga centerkanalen).
Husk på, at et sweetspot i traditionel forstand kun findes ét sted i rummet.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#277992
Munch skrev:”rundstrålende højttaler” Her.


Rundstrålende højttaler / Round brilliant speaker.
Er da et godt bud, og tilsyne ladende allerede taget i brug af Samsung.
Brugeravatar
Af Millemis
#277994
Torben Rasmussen skrev:Mht. BL90, så er den noget anderledes opbygget end Edge, Beosound 1+2 eller BL18 og BL20. Førstnævnte bruger dens enorme arsenal af enheder til at udkompensere rummet ved at styre fase og lydstyrke på hver enhed for sig og det kræver, at man laver målinger på de steder man agter at lytte til den. På alle de andre modeller, så udsender man blot lyd i alle retninger og håber på det bedste. På Edge kan du så slukke for lyden på den ene side af højttaleren, men det har ikke noget med rumkorrektion at gøre - det er blot et middel til ikke at spille i eksempelvis både køkken og stue hvis højttaleren er orienteret på dén måde.
Ja, BL90 er anderledes.
Det, du beskriver dér, er den såkaldte Beam Direction Control - altså det at kunne flytte sweetspottet i en given retning.
Omni mode (en af de tre såkaldte Beam Width Controls) i BL90 er noget mere præcis end det tilsvarende, der tilstræbes ved de andre produkter - man har dér mere at arbejde med (flere enheder, rumkompensation).
Når man lader BL90 måle lyden i rummet er det dog ikke umiddelbart pga af dette. Det er fordi man ønsker en gengivelse, der udelukker (eller rettere sagt kompenserer for) rummets indflydelse.
I Edge bruges ikke nogen rumkorrektion (B&O kalder det for rumkompensation ved BL90) - der måles ikke noget dér.
Her bruges de to modsatrettede sider hhv enhederne på begge sider til at opnå en omni mode-effekt.
Jeg er dog rimeligt sikker på, at man her ikke blot ‘håber på det bedste’!
Det kommer vi forhåbentlig til at høre/læse mere om hen ad vejen.....om Neo vil.
Selvfølgelig vil rummets beskaffenhed have en indflydelse - noget man kan undgå ved BL90 opbygning og teknologi.
BL90 er således en højtaler, der kan det hele. BS Edge (og de andre 360 graders produkter) er mere eller mindre specialiserede. BS Shape er her lidt for sig selv.
De er i første omgang tiltænkt til folk, der vil have en homogen lydoplevelse i rummet - så meget som det nu er muligt.
At Edge så også kan bruges til at sende lyd i valgfri retning (til hver sin side) gør den jo ikke ringere.
Det kan da være ret velkomment i visse situationer.

MM
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#278004
Så længe man ikke korrigerer for rummet via en måling, så kan det næppe blive mere end "håbe på det bedste", men det er ikke anderledes end med en almindelig højttaler, som jo også påvirkes af rummet de spiller i. Min pointe er blot, at når først lyden forlader højttaleren, så har producenten ikke gjort yderligere indsatser for, at kompensere for lokalets besynderligheder.

Men derudover er dit svar vist blot en omformulering af mit tidligere indlæg ;)
Brugeravatar
Af Peter Pan
#278047
Playmaker er en B&O enhed, også til trådløs audio streaming, dog ikke AirPlay2.

Den lille enhed kan sluttes til et par aktive B&O højttalere, og så er der fri adgang
til trådløs streaming fra mobilen eller computeren. Playmaker er kompatibel med
både Apples AirPlay og DLNA og kan derfor streame hvad som helst fra en hvilken
som helst smartphone, tablet, Mac, PC eller medieserver.

Den lille enhed er tiltænkt eksisterende B&O-brugere, som ønsker at gøre deres
musiksystem trådløst, og har specifikationer, der imødekommer selv højttalere
som f.eks. BeoLab 5. Playmaker sættes op med app’en Bang & Olufsen. Al den
nødvendige streaming teknologi er pakket ind i den diskrete hvide enhed, som er
lille nok til at blive gemt væk på en boghylde.

Playmaker er skræddersyet til hjem, hvor hvert familie medlem hører sin musik -
genre, og på sin måde. Alle kan streame deres egen musik fra en smartphone
eller anden enhed til Playmaker. Regulering og deaktivering af lyd, kan styres via
den håndholdte enhed, med Beo4 fjernbetjeningen eller på selve Playmaker.
På den måde er det nemt for besøgende at dele et musiknummer. Derudover kan
man tilføje Playmaker enheder i hjemmet, så man kan synkronisere lyden i alle
rum. F.eks sende opera til ét rum, og hiphop til et andet eller oprette så mange
musikzoner, som man vil.

Playmaker sælges ikke mere. Den kostede dengang ca.3.000 kr. i B&O's butikker.

Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#278121
Dette må da være et kompromi på det vi tidligere debaterede.
Rundstrålende Stereo højttaler.

Billede
Billede af Yanko.

Disse smukke højttalere, kan nemt se i et ultramoderne hjemmedesign.
De ligner høje dekorative vaser, men objekterne har faktisk kegleformede
højttalere inden i, så de kan distribuere lyd i alle retninger.
Brugeravatar
Af Millemis
#278189
Peter Pan skrev:Dette må da være et kompromi på det vi tidligere debaterede.
Rundstrålende Stereo højttaler.
Jeg forstår ikke rigtigt, hvori kompromiet består i det tilfælde?

Det specielle ved en ‘rundstrålende’ højtaler er jo netop, at lyden disribueres i alle retninger.
Herved bliver den mere diffus - det kan (hvis det gøres rigtigt) dog betyde at lydoplevelsen mht den tonale balance dvs oplevelsen af hele frekvensområdet, bliver mere ens uanset, hvor man befinder sig i rummet. At bruge to ændrer ikke på dette - kan dog være en fordel, hvis de to kan arbejde sammen.
Herimod er fordelen ved en direkte strålende højtaler, at lyden bliver mere præcis.
Ved to og på det rette sted i mellem dem, opstår derved det eftertragtede, klart konturerede lydbillede - forudsat at kilden er mikset med henblik på dette.

Uden at have hørt disse højtalere, vil jeg påstå at dette ikke kan lade sig gøre her.
Kan være en fin lydoplevelse, som nogle endda vil foretrække.

Vil du have kompromis - som så ikke er et kompromis......fordi du selv kan vælge - er det BL90, du skal vælge.
Du kan selv afgøre, om du vil have en ‘rundtstrålende’/omni mode-gengivelse eller en mere præcis narrow mode, med et yderst veldefineret lydbillede - forudsat at man sidder i sweetspottet.

Den kan være begge dele....efter behov.

MM
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 326