Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#348684
seepe skrev: 5. jan 2023, 14:07 Det blev en lang god læsning i går aftes, med mange tekniske input, hvor halvdelen er noget jeg ikke forstå.

Der er udbredt begejstring for Beosound Theatre og glæder mig til at få min sat op og håber det ikke bliver for teknisk, da jeg mest er til plug and play.

Jeg har valgt den som bordmodel og kan læse at du - MM - har en, hvordan lyder den så for dig?

Lige nu står jeg i vadestedet, om det skal være et LG C2 "65" eller et Samsung QD - OLED "65" der skal være vores næste husalter:o) Hvad synes I?
Hvis du forstår halvdelen, er det da ret godt gået :)

Er du til plug and play, kan jeg stærkt anbefale, at du får setup’et indrettet af en B&O-montør.
Vær opmærksom på, at der er to ‘bordmodeller’ - den ene er med det beslag, der medfølger, det andet er tilkøb.
Det første, hvor skærmen sidder seperat, er relativt nemt at håndtere - det andet (som på mit billede) skal man nok ha’ lidt erfaring og tålmodighed med for at klare.

Hvis du vil ha’ en integreret løsning, hvor også tv’ets funktioner betjenes med en BeoRemete One, er det et must med en nyere LG (C eller G) skærm.

I mit setup bruger jeg ikke C2’erens smart-funktioner - kun tuneren, dens Airplay-modtager og dens MediaPlayer (en gang i mellem).
Jeg har et ATV 4K og en Bluray-afspiller sat til Theatre’n - de er PUC’ede, så de kan B&O-styres.
Og så har jeg en ChromeCast Ultra dér også, for den havde jeg fra det tidligere tv (Avant 1st gen).
Det er dog suverænt AppleTV, jeg/vi bruger mest - det er lige som før…..bare bedre O_O :p :)
I det daglige bruger jeg stort set kun beoremoten - sjældent app’en.

Der er stor forskel på, hvordan folk bruger deres Theatre-setup - mange foretrækker de indbyggede apps fra tv’et.

Lydmæssigt er der ret stor forskel fra førhen.
Theatre har en masse funktioner, som først rigtigt kommer til sin ret, når man har flere eksterne højtalere/Beolab tilsluttet.
Så kan der laves flere forskellige lyttepositioner/‘højtalergrupper’ vha den medfølgende mikrofon.
Der ‘pustes nyt liv’ i ens højtaler-setup…..kunne man sige.

Men også Theatre alene er formidabel…..når man har fået kalibreret lyden til ens lytteposition/er.
Det er noget, der tager tid - jo mere man kender til principperne, jo bedre/nemmere er det.

Man skal også være opmærksom på, at produktet og app’en stadigvæk udvikles - er dog stabilt som det er nu.

P.S.
Har du nogle højtalere, der skal bruges eksternt?

MM
Brugeravatar
Af seepe
#348718
Tak for det, MM, at bare det med at forstå halvdelen, så er man rimelig med, I er jo bare så gode til at forklare:o)

Nu er der ikke tvivl om det bliver et LG C2, der skal pryde husalteret, det er super råd I giver.

B&O Montør må jeg så lige se om det kan lykkes, som sagt er jeg mest til plug and play, så det er nok en god ide.

Jeg har i forvejen bl17 og bl19, så jeg har i tankerne, at det kunne være så godt, hvis jeg kan lave en scene, hvor det bare er radio/musik gennem bl17 og bl19 og en scene med tv, hvor det så er bl17, bl19 og så bst (beosound Theatre) det er mit ønske, og som jeg læser den lange tråd, så kan det godt lade sig gøre, kan du bekræfte det?

Godt du kan bekræfte, det er meget god lyd som så kommer ud med det setup. Glæder mig bare så meget til at blive færdige med vores nye stue, håber det bliver slut januar.

At så Torben siger de får et sæt hjem her engang i næste uge, det glæder jeg mig til at læse, må sige de herre er meget grundige i deres test, både hvad der er godt og hvad der er noget kanel.
Af frankmj
#348719
Jeg kan bekræfte af stereo perspektivet bliver bedre med ekstra fronthøjtalere. Jeg har selv BS Theatre med LG G2 65", 1 par BL 8000 i front og et par BL 17 (trådløse) som baghøjtalere samt en BL 2 sub.
/frank
Vedhæftede filer
20221116_132522620_iOS.jpg
20221116_132522620_iOS.jpg (2.17 MiB) Vist 844 gange
#348732
seepe skrev: 6. jan 2023, 15:14
Jeg har i forvejen bl17 og bl19, så jeg har i tankerne, at det kunne være så godt, hvis jeg kan lave en scene, hvor det bare er radio/musik gennem bl17 og bl19 og en scene med tv, hvor det så er bl17, bl19 og så bst (beosound Theatre) det er mit ønske, og som jeg læser den lange tråd, så kan det godt lade sig gøre, kan du bekræfte det?
I det tilfælde vil jeg anbefale, at du prøver at sætte BL17/19 om bagved som surroundhøjtalere - hvis ellers stuen tillader det og du da ikke absolut ønsker at have de højtalere stående oppe foran ved tv’et, når du lytter til 2-kanals musik/aka stereo.
Theatre kan sagtens klare fronten alene og du vil mangle noget bagved, hvis du ikke har højtalere dér.
Det kaldes tit for en ‘triangle-opstilling’ - det er den, som B&O anbefaler forhandlerne at bruge ved demonstrationerne (oftest med BL18).

BL17/19 er WiSA-kompatible, så det er nemt at lave om på og ny-kalibrere setup’et, hvis du ikke kan lide det hos jer.
Du bestemmer selv, hvilke højtalere, der skal hvad - at bruge 17/19 alene til radio/musik er ikke noget problem…..du laver bare en lytteposition/højtalergruppe til det.
Dem kan du lave mange af og skifte mellem vha Beoremoten.
For eksemplets skyld (undskyld det dårlige billede) 3 af de grupper/lyttepositioner, jeg har i mit setup under List -> Højtalere:

4886B00D-AA61-4586-A04C-815A65E7810C.jpeg
4886B00D-AA61-4586-A04C-815A65E7810C.jpeg (686.68 KiB) Vist 820 gange
MM
#348739
Torben Rasmussen skrev: 6. jan 2023, 21:12
Millemis skrev:Tillykke - glæder mig til jeres beretning.
Hvilket tv har i tænkt jer at bruge?

MM
Mit eget Sony AF9.
Så er det nok meget passende at vise denne tabel.
Du kender den nok, da den har været vist tidligere på tråden.

AF9’eren er godt nok ikke nævnt der, men der gælder nok det samme som ved de andre Sony-tv.
Det bliver da også lidt spændende, hvordan betjeningen m.m. vil være med et non-LG.
Har i også en BROne til rådighed så?

Men måske kan den være til glæde/oplysning for nye læsere.

D26D9DBE-EFAF-4878-B9BD-7E935D9F7192.jpeg
D26D9DBE-EFAF-4878-B9BD-7E935D9F7192.jpeg (1.27 MiB) Vist 782 gange
MM
Brugeravatar
Af seepe
#348740
MM@
"
Theatre kan sagtens klare fronten alene og du vil mangle noget bagved, hvis du ikke har højtalere dér.
Det kaldes tit for en ‘triangle-opstilling’ - det er den, som B&O anbefaler forhandlerne at bruge ved demonstrationerne (oftest med BL18).

"

Tak for de gode råd og ja jeg vil have dem opsat, så der er en triangel
opstilling den som du skitsere.

Super med de forskellige setup som BST kan udføre, glæder mig til af få det sat i sving.

frankmj@

Hvordan synes du BST "spiller" er det en oplevelse ud over det sædvanlige, er du lige så begejstret som andre giver udtryk for?

Det er en smuk fod til BST du har valgt, hvis jeg havde større midler, så ville jeg også have valgt den løsning.

God weekend
#348753
Jeg kommer til at bruge Theatre som de øvrige soundbars, dvs. den skal blot håndtere lyden. Jeg skal ikke kontrollere mit TV med den, og alle øvrige enheder vil være forbundet til TV’et. Det må være præmissen ligesom det har været for de øvrige lydprodukter vi har testet - inklusiv Stage. Hvis den ikke formår at agere helt almindelig soundbar med et tilfældigt TV, så har de fejlet. Jeg er med på, at et LG TV vil være en smartere tilføjelse, så man kan bruge en BeoRemote One til alt, men har man eks. smidt 50.000 for et andet highend Tv, så bør man kunne klare sig uden LG.
#348758
Du kan da ha’ ret i, at den skal kunne vise sit værd son en ‘almindelig soundbar’…….hvilket jeg da også tror den kan.
På den anden side indikerer prisen vel også , at man her får mere end en ‘almindelig soundbar’.

Derfor kan jeg ikke sige at de - måske - har fejlet.
Den lever måske blot ikke op til dine krav - specielt når man ta’r hensyn til prisen/prisforskelle.

Det vil vise sig - som skrevet: jeg er spændt på din/jeres konklussion.


P.S. Er 50.000 dkk ikke lidt overdrevet?
B77FFB3D-BE69-4B81-B9EC-469A6DC8B25D.jpeg
B77FFB3D-BE69-4B81-B9EC-469A6DC8B25D.jpeg (160.6 KiB) Vist 742 gange

MM
#348759
@seepe
Har lige set Dune - fra skive vel at mærke.

Selvom det er en lidt mærkelig film, skulle du prøve den.
Lyden er ret overvældende - godt at fruen ikke var hjemme 😉

MM
Af frankmj
#348766
seepe skrev: 7. jan 2023, 12:25 frankmj@

Hvordan synes du BST "spiller" er det en oplevelse ud over det sædvanlige, er du lige så begejstret som andre giver udtryk for?

Det er en smuk fod til BST du har valgt, hvis jeg havde større midler, så ville jeg også have valgt den løsning.

God weekend
Jeg er rigtig glad for lyden i BST, men jeg kan godt lide den varme BL8000 tilføjer lydbilledet - især ved nyhedsudsendelser og musik.

Som Millemis savner jeg en Picture Mute knap på min BR1. I stedet for skal jeg ind i LG's indstillinger og grave dybt i menuerne for kunne slukke skærmen ved musikafspilning.
/frank
#348767
Millemis skrev:Du kan da ha’ ret i, at den skal kunne vise sit værd son en ‘almindelig soundbar’…….hvilket jeg da også tror den kan.
På den anden side indikerer prisen vel også , at man her får mere end en ‘almindelig soundbar’.

Derfor kan jeg ikke sige at de - måske - har fejlet.
Den lever måske blot ikke op til dine krav - specielt når man ta’r hensyn til prisen/prisforskelle.

Det vil vise sig - som skrevet: jeg er spændt på din/jeres konklussion.


P.S. Er 50.000 dkk ikke lidt overdrevet?
B77FFB3D-BE69-4B81-B9EC-469A6DC8B25D.jpeg

MM
Det var ikke ment som en henvisning til mit eget TV. Hvis man nu havde købt et 77” eller 83” TV fra en anden producent, eller hellere ville have QD-OLED, så stod et nyt LG nok ikke først på listen. Mit eget er så gammelt, at det godt kunne udskiftes hvis jeg alligevel var ude i betale 150k for ny lyd i stuen (jeg ville måske drosle lidt ned på baghøjttalerne - BL28 er et vildt valg).
  • 1
  • 296
  • 297
  • 298
  • 299
  • 300
  • 326