Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Peter Pan
#293416
Vælges Klipsch RP-440WC Reference Premiere HD trådløs drevet centerhøjttaler,
kræver et Klipsch RP-HUB1 HD Wireless Control Center (som sælges separat),
hvis det valgte tv ikke har WiSA kompatibilitet. - Click her.
Brugeravatar
Af Millemis
#293420
Til den pris kan man vist snildt købe en Receiver 1 og en BeoLab 7-2.....eller en BL7-6, hvis man leder lidt.
Du er jo til genbrug, ikk’.....
.....men du kan måske bedre lide Klipsch’en :p

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293435
Så vil jeg heller glemme trådløs centerhøjttaler, og vælge -

Billede
Torben skrev: Vores billeder af WISA er i øvrigt lavet på et C9 TV, så alle modellerne får samme muligheder.
Senest rettet af Peter Pan 21. feb 2019, 08:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Millemis
#293449
Peter Pan skrev:Så vil jeg heller glemme trådløs centerhøjttaler, og vælge -
Men fidusen er vel, at hele setup’et kører WiSA-trådløst.
Det giver vel ingen mening at bruge en Klipsch center solo.
Og på et WiSA Ready tv må du vælge - enten alt trådløst eller intet dvs kablet i stedet.
Vælger du kablet - med receiveren - har du bøvlet med styring af flere apparater.
Ved WiSA Ready tv plus dongle er det jo ‘legende let’/no complicated..., som de fortæller os.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293451
Lars skrev:eARC kan blive nyttigt når tv-kanalerne tager hul på Atmos, til at overføre tv-lyden til AV-receiveren.
millemis skrev:Vælger du kablet - med receiveren - har du bøvlet med styring af flere apparater.

@ millemis.
Nægter du at tro på eARC kan løse de problemer du beskriver. For så må vi have folk på
banen, med bedre kendskab HDMI 2.1/ eARC. For jeg tror på, allene udfra hvad jeg har læst, at eARC i TV og AV-receiver løser problemet. Her ud over er det længe siden jeg skrev: Ønsker kun WiSA trådløst baghøjttaler, hvis jeg kan kable resten i et 5.1. serup.
#293458
Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er for noget magi du forventer af HDMI 2.1 eller eARC. eARC giver blot mulighed for tabsfri HD-lyd. Det vil ikke være den slags du får fra en TV-kanal eller streaming-app i dit TVs levetid. Der er ret mange af dine indlæg, som af en eller anden grund fokuserer meget på eARC, men hvis vi snakker 5.1 setups og ikke kobler en UHD-afspiller til TVet, så har du ikke meget behov for det. Du kan godt smide lossy Atmos gennem en ARC-forbindelse i en DD+ container.
Brugeravatar
Af Millemis
#293466
@Peter Pan
Mon ikke du mener CEC - styrekommandoer genem HDMI-forbindelsen.
Dette kan - og har længe kunnet - reducere behovet for flere remotes.
Men praksis viser, at det ikke altid virker gnidningsløst....ikke engang, når apparaterne er fra samme brand.
Nogle - af de mere specielle - funktioner virker ofte ikke - og tænk blot på, hvad der kan ske, når flere apparater skal arbejde sammen (blurayspille -> receiver -> tv).

CEC-styring er nok blevet bedre med årene - men forvent at skulle have flere fjernbetjeninger liggende........just in case.
Noget som du - med B&O’s PUC-styring - nok ikke er vandt til.

Iøvrigt er jeg enig med Torben.
Hvorfor vente på eARC for at kunne tilslutte din Bluray-spille til tv’et - og få HD-lyden tilbage til receiveren - når du bare allerede nu kan tilslutte den direkte til receiveren.
(N.B. Du får ikke (tabsfri) HD-lyd fra andet end Bluray-skiver. Som Torben skriver, er streaming baseret på DD+, som virker fint også nu....uden eARC).

MM
#293475
Ja, det har intet med eARC at gøre. Det er blot HDMI-CEC. Det samme som B&O i øvrigt bruger til at tænde Eclipse med fra deres SoundCenter.

CEC er noget ustabilt teknologi. Det er dømt til at gå galt på et eller andet tidspunkt. Og bare lige for at gnide salt i såret: eARC er også temmelig ustabilt, ligesom ARC er det.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293480
@Millemis. Husk at nyde dit BV Avant 55", de to BL 6000 Mk II og dit V1 Play TV.
Bang & Olufsen har pt. ikke råd til andet end BeoPlay i nye farver. Men Millemis drøm
bare videre om B&O's storhedstid, det kan ingen forhindre dig i, og det gør jeg også.
Verden går videre så længe andre AV virksomheder har styre på deres økonomi.
Det kan giver mig nye drømme. Min tegning af en C9 LG skærm og en BeoLab 7-2,
er da et kompromi mellem nyt og gammelt. Den viste C9 LG skærm kommer snart.
Ps. Jeg har aldrig skrevet om et problem med tilslutning af en Bluray-afspiller til tv’et.
@Torben. Jeg skrev - Så må vi have folk på banen, med bedre kendskab HDMI 2.1/ eARC. :p
Brugeravatar
Af Peter Pan
#293491
Rasmus Larsen skrev:Med eARC får lyd en særskilt (fra video) datastrøm i HDMI-kablet. Sammen
med lydsignalet overføres et såkaldt "heartbeat", der konstant signalerer, hvorvidt
forbindelsen er aktiv eller ej (så f.eks. tv'et kan skifte tilbage til de indbyggede
højttalere). I signalet overføres også en lille kontinuerlig datastrøm, der beskriver,
timingen af lyd/video, så de forbliver synkroniseret. Alle led i kæden skal så kunne
lade denne timing-kode passere.
Billede
At adskilde lyd og video er først praktiseret med eARC.
Brugeravatar
Af Millemis
#293493
Peter Pan skrev: Ps. Jeg har aldrig skrevet om et problem med tilslutning af en Bluray-afspiller til tv’et.
Jo, det har du - men du kender åbenbart ikke konsekvensen af det du skriver om.
Der er KUN brug for eARC i forbindelse med tilslutning af en bluray-spille og gengivelse af HD-lydformaterne, hvis du vælger at tilslutte den til tv’et....og herved skal transportere lyden tilbage til en ekstern receiver via HDMI.
Al anden lyd kan fint returneres til en receiver med den nuværende ARC.

Enhver med en ekstern receiver ville dog vælge at tilslutte blurayspillen direkte til receiveren, lade den klare lyden og lade tv’et klare billedet.

Uanset hvilken metode du end vælger, vil du skulle styre flere apparater samtidigt = flere remotes. Dette klarer - på godt og ofte på ondt - CEC-styringen....måske.
Vil du undgå de eventuelle CEC-problemer, gør du som nu = du har PUC-styring af din OPPO via dit BV7. Sagen er bare, at det ikke findes til en LG-tv/receiver-kombination.

MM
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 326