Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#288438
Jeg havde for nylig mulighed for at tale om HDMI eARC med en som har været involveret i arbejdet. Min forståelse er, at afspillerenheden (f.eks. Apple TV 4K) ikke behøver eARC. Det er kun TV'et og soundbar/forstærker, som skal have eARC.

Dette skyldes, at afspilleren kan sende lyd via HDMI-kablets "downstream", som i mange år har understøttet tabsfri lyd, mens de næste enheder i kæden bruger "upstream", hvori eARC-delen er relevant.

Nogle HDMI 2.0b chipsets kan opgraderes til eARC, men det kræver at producenten har viljen.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288442
Peter Pan skrev:Billede

HDMI Forum melder HDMI 2.1 klar til godkendelses-test hos fabrikanterne.
Forumet bag HDMI har endeligt fået specifikationerne for kompabilitets-test klar.
CTS2.1 hedder beskrivelsen, som bl.a. skal sikre at fabrikanterne overholde
specifikationerne for bl.a. eARC. - Læst her.

HDMI ARC (Audio Return Channel) og eARC. - Læs her.
Nu er HDMI 2.1 vel klart defineret, så er det producenterne vi venter på.
#288444
Chipproducenterne har ventet på den færdige certificeringstest fra HDMI Forum. Den er blevet forsinket næsten et år. Certificeringen åbnes i faser.

Men når man tænker på HDMI, så husk, at det er en pulje funktioner, som ikke nødvendigvis skal implementeres. Producenterne må gerne udvælge og fravælge. Når de integrerer f.eks. HDMI eARC, så skal det dog gøres stringent efter specifikationerne.

Sidder man og venter på et 8K-tv, der understøtter alt i HDMI 2.1, så får man nok lov til at vente lidt endnu. 4K-modellerne vil dog tage flere og flere elementer i brug. Det begynder så småt næste år.
#288449
Millemis skrev:B&O og ‘multiroom’ - før og nu:

https://medium.com/the-collaborative-ed ... 1a9cdbe051
Interessant perspektiv fra B&Os interne folk. Jeg kan specielt godt lide følgende:

- "They both leave the musical experiences and music apps “untouched”. Detaching the multiroom functionality and control from the content apps is a key element. The Spotify app provides the best Spotify experience. Same goes for Deezer, TuneIn, Tidal, etc. In the long run, nobody should mess with or replicate those experiences in another app, because it would just end up being something sub-optimal."

Så godt, at jeg måske "stjæler" den 8-) Det er selvfølgelig en skjult reference til Sonos, men jeg synes, at den ret godt fanger distributør-kontra-platform diskussionen. Det kan for så vidt overføres til andre sammenhænge, herunder TV. YouSee prøver det samme som Sonos ved at inkludere f.eks. HBO og C More på egen boks og i egen brugerflade i stedet for at lade tjenesterne ånde og leve på egne præmisser via deres respektive apps.

Nu har Sonos som bekendt allerede omfavnet Airplay 2. Hvor længe mon der går før tv-distributørerne dropper idéen om at bygge egen boks?
Brugeravatar
Af Millemis
#288456
‘Same goes for Deezer, TuneIn, Tidal, etc. In the long run’
Jeg tænker bare - vil supporten for Deezer, TuneIn så falde væk i deres produkter?
Efter tenoren.....man kan jo lige så godt bare AirPlay’e hhv ChromeCast’e (eller sogar bluetooth’e) det, man vil lytte til!
Er lidt utydeligt, hvor de vil hen?
Og hvad med deres egen app - hvad skal den så bruges til?

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#288478
Nej, det ved jeg da udemærket.
Men hvilke alarmer skal man lave, hvis alt bliver streamet via eksterne apps til produktet?
Så bliver der vel kun opsætning tilbage.
Og hvad skal man linke, når ikke der er nogle interne kilder at linke.

Vi må se, hvordan det udvikler sig - den dér fokuseren på Airplaying og Casting lyder bare lidt mærkeligt for mig.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#288510
Fint nok.
Alarmer - dette er, hvad jeg kan bruge på min Essence:
Billede
Hvis (jeg skriver....hvis) TuneIn bliver fjernet - fordi man lige så godt kan bruge deres egen app og ens foretrukne streaming-metode - er der ikke meget tilbage der.
Men fint nok, at man kan sætte den/systemet på ‘automat-standby’ O_O

Og indstillinger - det er også fint. Blot er det jo ikke noget, der gøres så ofte.


Slemt nok, at de allerede har fjernet supporten for Spotify Connect på de nyeste produkter....
.....hvis man altså er som mig og bruger Spotify (fremfor Deezer).

Vi får se, hvor det går henad.

MM
Vedhæftede filer
0alarm.png
0alarm.png (12.37 KiB) Vist 1514 gange
Brugeravatar
Af Peter Pan
#288552
Millemis skrev:Slemt nok, at de allerede har fjernet supporten for Spotify Connect på de nyeste produkter
@ Millemis
Her en løsning der er elegant at se på, og med god stereo lyd.

Billede
Alarm - Klare din iPad også, så du kan komme ud af sengen, og sælge juletræer. :p
Brugeravatar
Af Millemis
#288560
Tak til Peter Pan, men nej tak!

Spotify Connect er stadigvæk rimeligt godt integreret i min Essence (og i flere andre af B&O’s audiosystemer) - kom du bare på besøg engang og få syn for sagen.
Min anke gik på, at supporten for Connect-versionen i de nyeste (M3, Edge og sikkert nok også i A9 (3rd gen)) er stoppet.
Det er dér - som på Essence, Core osv - selvfølgelig stadigvæk (og fremover) muligt at bruge AirPlay direkte fra Spotify-app’en —— eller Chromecast, hvis det foretrækkes.
Så der er absolut ingen grund til at bakse noget gammelt AppleTV3 og diverse konvertere/usb-triggere sammen.
Hér ville man jo ikke engang have glæde af den AirPlay 2-support, der nu er indbygget i alle B&O/NL-systemer.

P.S. Og skulle det gå helt galt, bruger jeg da bare ATV4-boksene (HDMI-tilsluttet til mine BV)....
.....og lader lyden fordele derfra til øvrige NL-produkter :)

Billede
Det er nemt nok.....uden fiksfakserier.

Og skulle det gå helt galt version 2:
Så napper jeg bare min gode gamle Playmaker og AirPlay’er Spotify til den.
I med Powerlink- og netværks-kablerne........og færdig - hvorfor gøre det så besværligt :s
Så har jeg også lydreguleringen dér, hvor den hører hjemme.....nemlig i sidste led i kæden.
Og endda ganske praktisk - med en Beo4......og iPad’en kan bruges til at tjekke dagsprisen på juletræer.

MM
Vedhæftede filer
1play.png
1play.png (46.08 KiB) Vist 1514 gange
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 326