Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sd2100
#309508
Rasmus Larsen skrev: 24. jan 2020, 11:01
I disse digitale tider kunne en fuld 'surroundprocessor' være noget så simpelt som en lillebitte chip, nogle antenner og en trådløs lydprotokol. Det kunne nemt indbygges i en soundbar. Jeg synes, at B&O har fået alt for lidt ud af WiSA. Hvis de ikke investerer mere på området, så vil de blive overhalet af andre trådløse lydprotokoller, som inden længe vil tillade TV-folket over en bred kam at bygge trådløse surroundløsninger.
Præcis. Det bør ikke være så svært.
Jeg købte i starten af sidste år en Sonos Beam og til jul, fulgte et par IKEA symfonisk boghylde højtaler som surround.
Det er en HELT anden pris- og lækkerhedsklasse, men pænt og 100% diskrete, da surround blev indsat i bestående IKEA Eket reol.
Forhåbentlig kommer B&O med noget tilsvarende. Hjernen integreret i soundbaren og så frit tilvalg af Beolab surroundhøjtalere.
Brugeravatar
Af Millemis
#309512
sd2100 skrev: 26. jan 2020, 08:30
Forhåbentlig kommer B&O med noget tilsvarende. Hjernen integreret i soundbaren og så frit tilvalg af Beolab surroundhøjtalere.
Og hvordan har du tænkt dig at styre hele herligheden....inklusive tv’ets funktioner?
Eller er det måske ikke så vigtigt?

MM
Af sd2100
#309517
Millemis skrev: 26. jan 2020, 09:50
sd2100 skrev: 26. jan 2020, 08:30
Forhåbentlig kommer B&O med noget tilsvarende. Hjernen integreret i soundbaren og så frit tilvalg af Beolab surroundhøjtalere.
Og hvordan har du tænkt dig at styre hele herligheden....inklusive tv’ets funktioner?
Eller er det måske ikke så vigtigt?

MM
Lidt dumt spørgsmål - men hvad skal “styres”? Når alt er sat op, så kører det “af sig selv”. Tv’et, vi har et 5 år gammelt LG, bliver styret af LGs magic remote, det samme gør lyden, via HDMI arc. Når der høres musik, er det vha. Spotify- eller SONOS-app.
Af Rune B
#309523
Har brug for lige at dobbelttjekke med eksperterne.

Har idag mine BeoLab 5 forbundet til en Playmaker. Der er to converters fra RJ45 til Powerlink og så Powerlink kabler herfra og ind i højtaleren.

Overvejer at skifte til Core for bl.a. at få digital in så jeg kan undgå min DAC.

Kan jeg køre følgende setup:

Core -- > converter (RJ45/PL) --> PL kabel --> BL5 (venstre) --> PL kabel --> BL5 (højre)

Eller skal der sync kabel i mellem?

Ved at det ville være optimalt at køre digitalt, men synes det virker for omstændigt og har ikke plads til tusinde konverteringen okse.


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Af Millemis
#309524
sd2100 skrev: 26. jan 2020, 10:48
Millemis skrev: 26. jan 2020, 09:50
sd2100 skrev: 26. jan 2020, 08:30
Forhåbentlig kommer B&O med noget tilsvarende. Hjernen integreret i soundbaren og så frit tilvalg af Beolab surroundhøjtalere.
Og hvordan har du tænkt dig at styre hele herligheden....inklusive tv’ets funktioner?
Eller er det måske ikke så vigtigt?

MM
Lidt dumt spørgsmål - men hvad skal “styres”? Når alt er sat op, så kører det “af sig selv”. Tv’et, vi har et 5 år gammelt LG, bliver styret af LGs magic remote, det samme gør lyden, via HDMI arc. Når der høres musik, er det vha. Spotify- eller SONOS-app.
Jamen, så er den ged da barberet - jeg tror bare ikke, at du skal forvente sådan en løsning fra B&O.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#309526
Rune B skrev: 26. jan 2020, 13:40 Har brug for lige at dobbelttjekke med eksperterne.

Har idag mine BeoLab 5 forbundet til en Playmaker. Der er to converters fra RJ45 til Powerlink og så Powerlink kabler herfra og ind i højtaleren.

Overvejer at skifte til Core for bl.a. at få digital in så jeg kan undgå min DAC.

Kan jeg køre følgende setup:

Core -- > converter (RJ45/PL) --> PL kabel --> BL5 (venstre) --> PL kabel --> BL5 (højre)

Eller skal der sync kabel i mellem?

Ved at det ville være optimalt at køre digitalt, men synes det virker for omstændigt og har ikke plads til tusinde konverteringen okse.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ikke særligt omstændeligt!
Der skal bruges en (lille og billig) konverter optisk til coax digital.
Se her, hvor jeg uploadede et billede:
https://forum.beoworld.org/forums/t/38000.aspx

Du har så - ved Core’n - mulighed for at bruge en BeoRemote One/bt til direkte radio-valg m.m.

MM
Af Rune B
#309527
Millemis skrev:
Rune B skrev: 26. jan 2020, 13:40 Har brug for lige at dobbelttjekke med eksperterne.

Har idag mine BeoLab 5 forbundet til en Playmaker. Der er to converters fra RJ45 til Powerlink og så Powerlink kabler herfra og ind i højtaleren.

Overvejer at skifte til Core for bl.a. at få digital in så jeg kan undgå min DAC.

Kan jeg køre følgende setup:

Core -- > converter (RJ45/PL) --> PL kabel --> BL5 (venstre) --> PL kabel --> BL5 (højre)

Eller skal der sync kabel i mellem?

Ved at det ville være optimalt at køre digitalt, men synes det virker for omstændigt og har ikke plads til tusinde konverteringen okse.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ikke særligt omstændeligt!
Der skal bruges en (lille og billig) konverter optisk til coax digital.
Se her, hvor jeg uploadede et billede:
https://forum.beoworld.org/forums/t/38000.aspx

Du har så - ved Core’n - mulighed for at bruge en BeoRemote One/bt til direkte radio-valg m.m.

MM
Er det, det værd? Min udfordring er at jeg gerne vil gemme al elektronik bag TV'Et så mantraet er så få bokse som muligt
Brugeravatar
Af Millemis
#309538
Kablerne kan du jo ikke undgå og den konverter fylder ikke meget, men selvfølgelig skal den også have en strømforsyning.
Men ok, du skal selvfølgelig have et ekstra kabel til den digitale opkobling.

Hvad mener du med om det er umagen værd?

P.S. Hvilket tv har du?

MM
Af Rune B
#309540
Millemis skrev:Kablerne kan du jo ikke undgå og den konverter fylder ikke meget, men selvfølgelig skal den også have en strømforsyning.
Men ok, du skal selvfølgelig have et ekstra kabel til den digitale opkobling.

Hvad mener du med om det er umagen værd?

P.S. Hvilket tv har du?

MM
Umagen = er forskellen i lydkvalitet mærkbar (hørbar?)?

Er igang med at finde TV vakler mellem LG B9 og C9. Pt er det et Pana VT50.
Brugeravatar
Af Millemis
#309549
Umagen værd.....uha - der er delte meninger om det.
Personligt tænker jeg, at det nok er umagen værd - det er jo ikke megen umage, der skal til.
Hvilken forskel, man så kan høre, er et andet spørgsmål.
Jeg plejer at blive næsten lynchet her, når jeg skriver, at det er ok at drive 5’erne med PowerLink-tilslutning :o

En anden sag - du nævner også et eventuelt nyt tv.........har du da tanker, om at ville bruge 5’erne på de nævnte tv?

MM
Af Rune B
#309550
Millemis skrev:Umagen værd.....uha - der er delte meninger om det.
Personligt tænker jeg, at det nok er umagen værd - det er jo ikke megen umage, der skal til.
Hvilken forskel, man så kan høre, er et andet spørgsmål.
Jeg plejer at blive næsten lynchet her, når jeg skriver, at det er ok at drive 5’erne med PowerLink-tilslutning :o

En anden sag - du nævner også et eventuelt nyt tv.........har du da tanker, om at ville bruge 5’erne på de nævnte tv?

MM
Jeps. Forestiller mig at køre digitalt input fra tv og ind i Core.

Idag sidder mit Panasonic VT50 på den analoge indgang på Playmakeren og så bruger jeg Airplay til musik. Fungerer fremragende. Og så har jeg en Beo4 custom der kan styre Panasonic.

Så har et fint setup idag. Ønsker bare at modernisere lydkilden og TV'Et
Brugeravatar
Af Millemis
#309552
Normalt har et tv et fixed lydniveau på den digitale udgang.
Men heldigvis kan Core’n volumeregulere det input!
Det betyder dog, at du kunne ende med at få brug for to fjernbetjeninger.
Jeg ved nemlig ikke, om der bliver lavet costum Beo4 til LG’s nyere tv....men det er da til at finde ud af hos OneRemote.
Core’n har ikke ir-styring - den er født bluetooth-baseret (dertil bruges BeoRemote One/BT).
Men der findes et ir-øje til den - vær dog opmærksom på, at ikke alle versioner af Core’n understøtter brugen af ir-øje.....du skal gå efter de nyere versioner: type no. 3051.
Se også denne tråd:
https://forum.beoworld.org/forums/t/321 ... ageIndex=2
Du skal nok regne med, at du får brug for en Beo4 med navigationsknap.....hvis din ikke allerede er sådan.
Update: når jeg tænker mig om, bliver det nok ikke så nemt at betjene, som du har det nu med Pana/Playmaker-kombinationen 😏

P.S.
Jeg ville gå efter en C9, hvis det var mig.....man ved jo aldrig om der kommer noget smart fra B&O - og det ville forudsætte C-modellen.

MM
Senest rettet af Millemis 26. jan 2020, 18:56, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 326