Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#309718
Jeg synes også kombi'en af Stage og Shape ville være oplagt. Du har et produkt, som kan bruges som "kunst" på væggen og et produkt, som kan agere surround-master, men man har ikke grebet bolden og gjort det muligt at kombinere de to. Shape alene ville da også skulle kunne tale med en anden shape, så du kunne have flere af dem adskilt på væggen.

Det ville også give mening i almindelighed, så du ikke behøvede, at skabe en bro hen over hele væggen for at få adskilt kanalerne i Shape. Yes, så ved jeg godt, at det faktisk ikke er sådan den virker, hvis du tilføjer mange klodser, da den så skifter til "band on the wall", men dét lydsetup synes jeg så heller ikke er ideelt. Og du mangler muligheden for at tilføje en WiSA sub.
Brugeravatar
Af Millemis
#309720
Rasmus skrev (på forrige side):
Beosound Shape og særligt Stage. Og så savner jeg nogle satellitter eller bare generelt mere fleksible enheder, som kan indgå i folks opsætninger. Det synes jeg man burde have 7+ år efter lanceringen. Jeg synes, at transmitter og receiver til WiSA begge er alt for store til at de kan integreres elegant.


Nu blev det konkret!
Tak!

Mht til BS Shape må det jo dreje sig om Core’n.
Det giver jo ingen mening at give den eller de forstærker/e, der driver Shapes højtalere WiSA-support.
Det er Core’n, der er hjernen i det setup - og forstærkerne sidder lige i nærheden.
Et audiosystem - som navnet BeoSound siger - har da ikke brug for WiSA-support.
Det er en selvstændig enhed, der er på hjemmenetværket (kabelbunden eller trådløst) og som kan samarbejde med både andre nyere BeoSounds og med både Cast- og Airplay-enheder fra andre udbydere., hvis man vil det.

At B&O for ikke ret længe siden har opdateret Shape-setup’et, så det i tillæg til de specielle Shape-funktioner (Band on the Wall), parallelt også kan bruges som højtalere tilknyttet en eksternt audio- eller videosystem f.eks som surroundhøjtalere, må da kunne hilses velkommen.
Nu kunne man så ønske at dette også kunne ske trådløst - via WiSA.
Sikkert en mulighed - men det ville så kræve opgradering ( læs: ændring) af Core’n.
Og det har man så valgt ikke at tilbyde - og det kan man beklage eller have forståelse for.
For de (få), der måtte ønske det, er der dog mulighed via en Receiver 1.
Der er masser af plads til en Receiver 1 dér....til nøds kunne man indsætte en ekstra tile.
Og strøm er der jo i forvejen til alt det andet.

BeoSound Core/Shape har aldrig primært været tænkt som en højtaler, men som et audiosystem!
Konceptet bag netop dette audiosystem er beskrevet ofte og blev demonstreret allerede ved lanceringen.
At den nu også kan bruges som et sæt surround-højtalere, betragter jeg som bonus.
Bruger man et B&O-tv eller en anden enhed med integreret WiSA som kilde, er der jo ikke behov for en Transmitter.



Nuvel, man kan ærgre sig over, at man ikke kan tilkoble eksterne højtalere (via WiSA) til en BS Stage.
Det er imidlertid lavet som et selvstændigt produkt og også lanceret som en BeoSound.
I tillæg til det, de øvrige BS tilbyder, har det så også HDMI-ind/udgang....det er netop tænkt som et samlet enkelt lydsystem, der også kan gengive lyden fra et tv og tilsluttede eksterne videokilder - (plus noget ekstra, hvis det bruges med et LG-tv fra C9-serien).
Tanken er, at det skal være simpelt at sætte op og simpelt at bruge - delvist endda sammen med flertallet af moderne tv.
Tænk det som et tilbud til folk, der netop ikke er interesseret i et større setup, men blot ønsker en bedre lyd, end deres tv kan give.

Havde B&O villet lave det anderledes, ville det blive et anderledes produkt - og hvem ved, om det måske sker en dag.
Trods dit postulat, at det ville være en simpel sag at lave, tror jeg ikke det ville være helt så enkelt..........hvis det skal leve op til den standart, som B&O er kendt for.
Og det ville helt sikker også blive en hel del dyrere.

Hvis eller de gør alvor af en version 2 af BV Eclipse’n, vil der dér - uden tvivl - blive mulighed for udskiftning af skærmen/tv-delen og for at ‘genbruge’ Sound Centeret (som jo har WiSA-support).
Dog skal man nok ikke regne med, at der kan bruges andre mærker end LG (og her specielle modeller).........med mindre man/kunden vil give afkald på de integrationsmuligheder lyd-del <-> tv-del, som B&O så abslut prioriterer - ikke mindst her betjeningen med én (Beo-)remote.



Mht ‘nogle sateliter’ er jeg enig med dig!
Faktisk tror jeg, at der er stort behov for ‘at gøre noget’ dér.
Man skal dog huske på, at ‘sateliter’ kun giver mening, hvis de er i et setup, der giver mulighed for et fornuftigt bas-management.....eller havner vi nemt i ‘Bose-grøften’ :s

Jeg tænker, at der mangler et sæt mindre højtalere med WiSA-support....sådan noget i BL3-størrelsen.
De ville muliggøre et nemt 5.0/5.1-setup med en BV Eclipse/Harmony :)

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#309721
Torben Rasmussen skrev: 30. jan 2020, 10:32 Jeg synes også kombi'en af Stage og Shape ville være oplagt. Du har et produkt, som kan bruges som "kunst" på væggen og et produkt, som kan agere surround-master, men man har ikke grebet bolden og gjort det muligt at kombinere de to. Shape alene ville da også skulle kunne tale med en anden shape, så du kunne have flere af dem adskilt på væggen.

Det ville også give mening i almindelighed, så du ikke behøvede, at skabe en bro hen over hele væggen for at få adskilt kanalerne i Shape. Yes, så ved jeg godt, at det faktisk ikke er sådan den virker, hvis du tilføjer mange klodser, da den så skifter til "band on the wall", men dét lydsetup synes jeg så heller ikke er ideelt. Og du mangler muligheden for at tilføje en WiSA sub.
Ja, man kan da forestille sig meget - det kan jeg også.
Man kunne sagtens forestille sig en to-delt Shape som (to) højtalere.
Der er dog ikke noget til hinder for, at du rent faktisk bruger den sådan.
2 x forstærker-enhed plus 2 x 2 (eller 4) højtalerenhed og et par tiles til at rumme 2 x Receiver 1....færdig!
Forudsat altså, at du har en WiSA-enhed, der kan sende.

Men det ville ikke have meget med Shape-konceptet/det oprindelige at gøre.
Hvis du ikke tilføjer en BeoSound Core, er der ikke mulighed for ‘Band on the Wall’.
Iøvrigt skifter den ikke automatisk til BotW - det kan du selv bestemme via BeoRemote One....der er et par andre presets også.

At der skulle være et behov for en (WiSA-)sub på en normal BS Shape vil jeg betvivle - det ville nok være smartere at tilføje nogle ekstra højtaler-/forstærker-enheder.
Jeg synes, at der er vældigt skub i en stor Shape!
Iøvrigt ville du så også have behov for en sendeenhed integreret i det setup, hvilket så gør det hele lidt mere kompliceret.
Mere ideelt ville det være at tilslutte den sub til en to-kanals-enhed direkte - eller bedre rent lydmæssigt: til en multikanal-processor med WiSA-support.
At et sådant setop er muligt og virker, har jeg selv set/hørt i Struer - de spillede så højt at der var nogle af gæsterne, der forlod lokalet O_O
DE187BA4-96E8-4705-9924-13DFF49CA227.jpeg
DE187BA4-96E8-4705-9924-13DFF49CA227.jpeg (1.68 MiB) Vist 2705 gange
Der var tilsvarende ‘Shapes’ bagtil.

De pusler med mange sjove ting i Struer - en god forhandler eller en bruger med lidt fantasi kunne sagtens lave noget tilsvarende....hvis det er det, det ønskes.

MM
Senest rettet af Millemis 30. jan 2020, 13:17, rettet i alt 1 gang.
#309722
Ja der er DIY-muligheder. Det har jeg selv kastet mig ud i med min Beomaster 5 og senere Essence. Jeg synes bare ikke, at det er i B&Os ånd og jeg tror ikke, at særlig mange kunder gider det. At forbinde enheder trådløst skal være så simpelt som at trykke på en knap, gerne automatisk.

I stedet har man designet WiSA med udgangspunkt i samme forudsætninger og begrænsninger, som gælder fysiske kabelstandarder. Hvor mange stik kan der fysisk sidde i et PowerLink? Ét, kan vi nok blive enige om. Hvor mange trådløse signaler kan der sendes mod en antenne? Mange, kan vi nok også blive enige om, men når tingene skal parres eksklusivt så hælder man den fordel i vasken. Hvorfor bruges WiSA ikke til at give kunderne stor fleksibilitet til at skabe spændende opsætninger samt nye muligheder? Der er da intet til hinder for, at man kunne lave en enhed i Shape, som kan agere både afsender og modtager for WiSA. Apple TV kan også agere både afsender og modtager for AirPlay-lyd, fordi... ja det er teknisk trivielt med et trådløst og digitalt to-vejs system. I stedet bruges WiSA som en dårligere version af PowerLink, uden de potentielle fordele ved det trådløse aspekt.

Som Henry Ford angiveligt har sagt (men vist ikke rigtig har sagt):
"If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses."

"I asked people what they wanted and they said wireless PowerLink"
Vedhæftede filer
three.jpg
three.jpg (83.92 KiB) Vist 2700 gange
Brugeravatar
Af Millemis
#309725
Rasmus Larsen skrev: 30. jan 2020, 13:16 Ja der er DIY-muligheder. Det har jeg selv kastet mig ud i med min Beomaster 5 og senere Essence. Jeg synes bare ikke, at det er i B&Os ånd og jeg tror ikke, at særlig mange kunder gider det. At forbinde enheder trådløst skal være så simpelt som at trykke på en knap, gerne automatisk.

I stedet har man designet WiSA med udgangspunkt i samme forudsætninger og begrænsninger, som gælder fysiske kabelstandarder. Hvor mange stik kan der fysisk sidde i et PowerLink? Ét, kan vi nok blive enige om. Hvor mange trådløse signaler kan der sendes mod en antenne? Mange, kan vi nok også blive enige om, men når tingene skal parres eksklusivt så hælder man den fordel i vasken. Hvorfor bruges WiSA ikke til at give kunderne stor fleksibilitet til at skabe spændende opsætninger samt nye muligheder? Der er da intet til hinder for, at man kunne lave en enhed i Shape, som kan agere både afsender og modtager for WiSA. Apple TV kan også agere både afsender og modtager for AirPlay-lyd, fordi... ja det er teknisk trivielt med et trådløst to-vejs system. I stedet bruges WiSA som en dårligere version af PowerLink, uden de potentielle fordele ved det trådløse aspekt.

Som Henry Ford angiveligt har sagt (men vist ikke rigtig har sagt):

"I asked people what they wanted and they said wireless PowerLink"
Jeg forstår ikke dine betænkeligheder - der er da ikke meget DIY i at tilføje to Receiver 1 i en Shape-højtaler-opsætning....med mindre du altså betragter det at skulle installere en Shape på væggen som DIY.
JJeg ved ikke hvordan en anden WiSA-sendeenhed reagerer, men et BV spørger dig faktisk om du vil bruge WiSA-forbindelsen, når du konfigurerer setup’et.
Mere ‘med et-knaptryk’ kan det vel næppe blive.
Audioprocessoren spørger dig rent faktisk, hvilken (B&O-)højtaler, du vil tilslutte - den kender Shape’n og den karakteristik.

I et PL-stik er der to kanaler - altså ét stik kan bruges til to højtalere.
WiSA-standarten understøtter op til 8 kanaler/højtalere, så det er 8 på en antenne.

Hvorfor bringe AP ind her - AP er to kanaler i et samlet signal.
AP er meget proprietært.
Det bruges til at forbinde AP-enheder - ikke til at forbinde højtalere/højtalerkanaler med en eller anden lyd-giver.
WiSA er trådløst kabel - B&O bruger betegnelsen WPL - og det bruges til at distribuere lyd kanalsvis.

Hvis WiSA ikke er nok, må du vente på, at der kommet noget andet, der passer bedre til det, du vil.
Eller selv opfinde det - som en ny Henry Ford :p

MM
#309727
Det er DIY, når B&O sætter køberen i den situation. Majoriteten af købere er ikke tekniske, hvorfor de ikke kan overskue tekniske følgevirkninger (og ikke nødvendigvis kan stille de rigtige spørgsmål til det tekniske på forhånd). Så de opsætter Shape og undrer sig bagefter over, at det ikke kan forbindes (via WiSA). Så må man jo ud og købe Receiver 1. Måske også kigge på Beosound Selvbyg, den kommende, nye højttaler, som man selv skal bygge :)

Du kan ikke have 2 kilder forbundet til en given WiSA-højttaler (som udgangspunkt i WiSA-standarden). 1 sender skal parres med modtageren på forhånd. Man skal ophæve parringen med den første for at tilslutte en ny. Det er ikke automatisk og langt fra ét tryk. WiSA er som sagt designet med udgangspunkt i samme forudsætninger og begrænsninger, som fysiske kabelstandarder. Som hvis du satte et stik i PowerLink. Ny kilde vil kræve at stikkene ombyttes. Der er med WiSA blevet født en skør hest med fem ben, som hverken kan springe højere eller løbe hurtigere. Du har ikke fået den fleksibilitet og de muligheder, der ligger i trådløs lyd.

Ja, så må jeg vente på noget andet end WiSA. Det samme må mange andre potentielle kunder. Dårlige undskyldninger er gratis, men det er fremtidige salg ikke :)
#309734
Rasmus Larsen skriver:

Det er DIY( måtte lige google DIY = Do it yourself), når B&O sætter køberen i den situation. Majoriteten af købere er ikke tekniske, hvorfor de ikke kan overskue tekniske følgevirkninger (og ikke nødvendigvis kan stille de rigtige spørgsmål til det tekniske på forhånd). .........

Jeg må indrømme at jeg også taber "tråden" en gang imellem når ....MILLEMIS, RASMUS LARSEN OG TORBEN RASMUSSEN duellerer om største kendskab/viden til B&O's produkter m.m.
Tror I nu ikke alligevel alle tre, at vi kan bruge 80/20 reglen på B&O's kundegruppe? Hvor 80 % ønsker produkter hvor man ikke har behov for en teknikker men kan DIY = do it yourself, når man skal lave et setup ....TV - Soundbar/Surroundcenter - højtalere kablet/trådløse.
Brugeravatar
Af Millemis
#309735
@Rasmus
Jeg er sikker på, at en forhandler/tekniker, der skal sætte en Shape op for folk, også kan klare at tilføje en Receiver 1 til WiSA-opkobling.
Det er nok så få, der ønsker det (har i hvert fald været det), at B&Ao ikke tænker at indbygge den mulighed permanent.

Nej, selvfølgelig skal man ikke have to kilder dér!
Jeg ved jo godt, hvordan det virker.
Nej, det er ikke ‘automatisk og langt fra ét tryk’ - man skal lige overveje det lidt, hvis man selv vil gøre det.
Har du nogen sinde set en B&O-tekniker sætte et WiSA-baseret setup op (tilslutning til 5 eller 7 højtalere)?
Det går ret hurtigt....jeg tænker, at kunden ikke når at følge med!
Det ville tage meget, meget, meget længere at køre et sådant setup kablet.
Så der er da en væsentlig fleksibilitet i WiSA-teknologien....også når man tænker placering af højtalerne.

WiSA er bare ikke det, du efterlyser!
Jeg ved ikke, om det findes?

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#309737
Viggo Helbo skrev: 30. jan 2020, 17:17 Rasmus Larsen skriver:

Det er DIY( måtte lige google DIY = Do it yourself), når B&O sætter køberen i den situation. Majoriteten af købere er ikke tekniske, hvorfor de ikke kan overskue tekniske følgevirkninger (og ikke nødvendigvis kan stille de rigtige spørgsmål til det tekniske på forhånd). .........

Jeg må indrømme at jeg også taber "tråden" en gang imellem når ....MILLEMIS, RASMUS LARSEN OG TORBEN RASMUSSEN duellerer om største kendskab/viden til B&O's produkter m.m.
Tror I nu ikke alligevel alle tre, at vi kan bruge 80/20 reglen på B&O's kundegruppe? Hvor 80 % ønsker produkter hvor man ikke har behov for en teknikker men kan DIY = do it yourself, når man skal lave et setup ....TV - Soundbar/Surroundcenter - højtalere kablet/trådløse.
Faktisk har det alle dage været sådan, at et B&O-produkt (for ikke at tale om en B&O-installation), blev opsat af en B&O-tekniker, når købet var gjordt.
Det har ændret sig!
Dels er produkterne anderledes, dels regner mange med, at de selv kan finde ud af det (og spare penge).
Det er der dog stadigvæk mange, det ikke kan - bare se på Beoworlds tråde.

Du har sikkert ret i din 80/20-betragtning - dog ikke, når det drejer sig om B&O’s kunder.
Måske ligger netop B&O’s kunder (i al fald de, der køber mere end ét produkt) netop i en 20-gruppe!

Samlet set køber de fleste bare et tv eller en AP-/BT-højtaler.......eller nu om dage en simpel soundbar til tv’et.
At et setup, der forventes at kunne spille sammen i hele huset, kræver lidt indsigt, bør vel være klart.....man kan jo heller ikke køre bil, bare fordi man har købt en.
Kan man ikke selv ‘overskue tekniske følgevirkninger (og ikke nødvendigvis stille de rigtige spørgsmål til det tekniske på forhånd)’, må man enten lære af erfaring (og det kan være dyrt) eller betale sig fra det hos folk, der ved besked.
En god (B&O-)forhandler bør være i stand til at rådgive kunderne og teknikerne er ofte i stand til at finde på gode løsninger.

Hvad folk der har større setup sammensat fra forskellige producenter gør, ved jeg ikke.
Men mon ikke de fleste seriøse A/V-forretninger kan og vil hjælpe dér.
Ellers er der jo i dag rig lejlighed til at søge hjælp på diverse fora.


Det drejer sig her ikke om en duel mellem nogle skribenter!
Det drejer sig om, hvorvidt man har indsigt i tingene.
Jeg er sikker på, at både Rasmus og Torben har indsigt i en masse ting, der rækker langt ud over, hvad jeg har.
Med min årelange erfaring på netop B&O-området, føler jeg mig dog rimeligt i stand til at give min vinkel på det her.
Egentlig har jeg bare villet gøre opmærksom på, hvad WiSA er........og at det ikke er den løsning, som Rasmus efterspørger.

MM
#309745
WiSA kunne nu sagtens være det, som jeg efterlyser. Der er ingen tekniske barrierer i vejen. Kun vilje og beslutninger taget af mennesker.

Jeg tror egentlig, at jeg nu kan sætte fingeren på, hvor vi taler forbi hinanden ift. Shape og Stage. Du definerer deres rolle skarpt, f.eks. Core i Shape som afspilningskilde. Jeg siger gør dem fleksible vha. WiSA. Med det mener jeg, at de kan være både afsender og modtager for WiSA - og være parret med flere samtidige enheder. Én kunde ønsker måske at tilslutte baghøjttalere til Stage-soundbaren via WiSA. Her er Stage afsender. En anden kunde ønsker måske at tilslutte sit LG TV trådløst til Stage via WiSA. Her er Stage modtager. Samme med Shape, men bare nogle lidt andre brugsscenarier. Baseret på principper fra den analoge tidsalder ville dette kræve et fuldt stikpanel. Det er dyrt og besværligt. Med trådløs, digital teknologi kunne det klares med en lydprocessor og antenner, og sagtens indbygges i kompakte enheder.

'Lydkanaler' er et koncept fra de analoge tider. I dag er et lydsignal bare digital data. Og med objekt-baseret lyd tager man første store skridt væk fra den analoge baggage og kanalkonceptet. Med objekt-baseret lyd i kombination med en trådløs platform ville B&O kunne lave nogle voldsomt spændende lyd-opsætninger. Men jaja, det har vi trampet rundt i nu :)

Det er det jeg mener med, at WiSA ikke lever op til sit potentiale. Det er blevet en trådløs PowerLink. Det kunne - og skulle - have været meget mere end det, efter min mening.

B&O-forhandlere kan naturligvis hjælpe med meget ved køb. Men der er jo altså også en lang periode efter køb, hvor forhandlerne ikke nødvendigvis møder op hos køberen.
Af Rune B
#309768
Æv! Det Soundcore setup kører overhovedet ikke. Har prøvet at køre digitalt og med powerlink. Men har ekstremt meget støj især i diskanten.

Så snart jeg sætter det over i PlayMaker forsvinder støjen. Så det er relateret til selve Coren.

Er det noget I har hørt om eller set før? Kan det være den switchmode strømforsyning den kører med som mine BeoLab 5 er følsomme over for?
  • 1
  • 126
  • 127
  • 128
  • 129
  • 130
  • 326