Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sd2100
#349740
Det er i lige så høj grad Hr som Fr Danmark, som køber soundbar, er jeg sikker på. Og som Emilos88 skriver, kender jeg ingen med av receiver længere. Jeg selv anbefalet soundbar vidt og bredt!
Brugeravatar
Af Millemis
#349743
sd2100 skrev: 14. feb 2023, 23:10 Uden at kende de præcise salgstal, virker det dog til at soundbaren har passeret av receiveren dom hjemmets primære mediesystem.
Lidt svært at sammenligne (salgs)tal.
F.eks købte jeg til min søn - der er nul interesseret i ‘hifi-lyd’ - en bette soundbar, som opgraderede lyden fra tv’et en smule.
Her havde der slet ikke været tale om A/V receiver…..så på den måde er en soundbar jo en god ting.

Jeg er sikker på, at folk - der aldrig ville have tænkt A/V receiver - netop vælger soundbaren, fordi den er nem……du skal ikke gøre noget, den er der bare og er rimelig decent i rummet.
Og var det ikke for de billige soundbars ville de fleste nok bare have nøjes med tv-lyden.

Hvis vi skal sammenligne (salgs)tal, er det nok de mere ‘alvorlige’ (og også dyre) soundbars versus et oldschool receiver-setup, der skal kigges på.

Når vi når op i Sonos, Sony’s, LG’ s…store, Sennheisers Ambeo og ikke mindst B&O’s, er det forståeligt at folk ikke gider en A/V-kasse og bøvlet med at få plads til (ofte klodsede) eksterne højtalere udover en fornuftig center.

A/V receivere vil fremover være noget for dedikerede hjemmebiograf-setups og enlige nørder, der bruger al deres tid på gear og serier…..og downloadede film fra NAS’en :p

MM
Af sd2100
#349745
Millemis skrev: 15. feb 2023, 10:09
sd2100 skrev: 14. feb 2023, 23:10 Uden at kende de præcise salgstal, virker det dog til at soundbaren har passeret av receiveren dom hjemmets primære mediesystem.
Lidt svært at sammenligne (salgs)tal.
F.eks købte jeg til min søn - der er nul interesseret i ‘hifi-lyd’ - en bette soundbar, som opgraderede lyden fra tv’et en smule.
Her havde der slet ikke været tale om A/V receiver…..så på den måde er en soundbar jo en god ting.

Jeg er sikker på, at folk - der aldrig ville have tænkt A/V receiver - netop vælger soundbaren, fordi den er nem……du skal ikke gøre noget, den er der bare og er rimelig decent i rummet.
Og var det ikke for de billige soundbars ville de fleste nok bare have nøjes med tv-lyden.
100 % enig!

Det er netop i den situation, hvor jeg har anbefalet soundbar. Alt hvad der hedder "stereo-anlæg" og av receiver var droppet for længe siden. Det ,der var tilbage, var i mange tilfælde tv-lyd og lidt bluetooth. Så en soundbar og især Sonos Playbar (som jeg har set UFATTELIG MANGE GANGE) var en MARKANT opgradering af lyden i stuen!

Så soundbar blev ikke valgt, fordi man ikke ville have god lyd -tværtimod! Soundbar blev valgt, FORDI man ønskede god eller bedre lyd, end det, der var i forvejen. Store kasser i form af elektronik og højtaler var ikke et alternativ (for hverken mænd eller kvinder).

En virkelig god trend (hvis man ser youtube :) ) er de mange stue-"biografer", hvor højttalere og elektronik er gemt væk - HELT væk. Og apropos.
En ven har for et uger siden fået leveret en UST-projecter med en helt acceptable indbygget soundbar.
#349750
@ sd2100. Gem du bare dit Hi-Fi helt væk. Mit BeoCenter 9300 står stadig
fremme, fordi jeg syntes det er pænt at se på. Men sådan er vi forskellige.
_____________________________________________________________

Billede
Af sd2100
#349751
Peter Pan skrev: 15. feb 2023, 12:47 @ sd2100. Gem du bare dit Hi-Fi helt væk. Mit BeoCenter 9300 står stadig
fremme, fordi jeg syntes det er pænt at se på. Men sådan er vi forskellige.
Lige præcis. Det interessante i denne forbindelse (B&O-tråd) er, at B&O virkelig har satse 100% på at bygge al elektronik ind i højtalerne, så der intet er tilbage foruden selve højtaleren/soundbaren.
Ideen med at bruge TV som hub, er så næsten kopieret (omsat lidt anderledes) af f.eks. Sonos. Alt tilsluttes TV og så et enkelt kabel til soundbar og derfra trådløst videre til surround højtalere. Den ide har B&O så igen overtaget :) . Der kan nu meget simpelt anvendes et generisk TV i en B&O opsætning.
Brugeravatar
Af Millemis
#349765
Peter Pan skrev: 15. feb 2023, 12:47 @ sd2100. Gem du bare dit Hi-Fi helt væk. Mit BeoCenter 9300 står stadig
fremme, fordi jeg syntes det er pænt at se på. Men sådan er vi forskellige.
Nu var der altså tale on ‘A/V receivere contra soundbars!

Og dit BC9300 har du jo altid haft….er ikke nyindkøbt.

Jeg har selv stadigvæk mit gode gamle 4500 system.
Det er også pænt at se på, men til forskel fra dit 9300 bliver det brugt….er ikke kun til pynt.
Sådan er vi forskellige :p

Jeg har sogar anskaffet mig en 6500 master+cd, så der er cd-lyd i alle rum.
Sådan er vi jo forskellige :p :p
84723897-7B5F-4B50-8FA3-4B2E53052BE8.jpeg
84723897-7B5F-4B50-8FA3-4B2E53052BE8.jpeg (282.2 KiB) Vist 424 gange
MM
Senest rettet af Millemis 15. feb 2023, 17:49, rettet i alt 6 gange.
Brugeravatar
Af Millemis
#349767
sd2100 skrev: 15. feb 2023, 13:36
Peter Pan skrev: 15. feb 2023, 12:47 @ sd2100. Gem du bare dit Hi-Fi helt væk. Mit BeoCenter 9300 står stadig
fremme, fordi jeg syntes det er pænt at se på. Men sådan er vi forskellige.
Lige præcis. Det interessante i denne forbindelse (B&O-tråd) er, at B&O virkelig har satse 100% på at bygge al elektronik ind i højtalerne, så der intet er tilbage foruden selve højtaleren/soundbaren.
Ideen med at bruge TV som hub, er så næsten kopieret (omsat lidt anderledes) af f.eks. Sonos. Alt tilsluttes TV og så et enkelt kabel til soundbar og derfra trådløst videre til surround højtalere. Den ide har B&O så igen overtaget :) . Der kan nu meget simpelt anvendes et generisk TV i en B&O opsætning.
B&O har i masser af år haft bygget ‘receivere’ - receivere med indbyggede højtalere (kunne også kaldes soundbars)……de har bare haft gemt dem i deres BV.
Forskellen til nu er vel blot, at der ikke er nogen skærm mere - den skal man selv købe.
At dette er muligt nu, skyldes CEC og (e)ARC - og så er det desuden nødvendigt, da skærmteknologien udvikler sig hurtigere, end B&O kan følge med/har kræfter til at arbejde med.

N.B.
På min Theatre/LG-kombination er alt tilsluttet til soundbarens 3 HDMI-porte.
Jeg har intet i tv’et…..lige bortset fra soundbarens HDMI og netværk.
LG-tv’et er bare en ‘dum skærm’ i OLED-kvalitet - jeg bruger ikke de indbyggede apps.

P.S.
At bygge ‘alt’ ind i højtaleren, er jo ikke fordi B&O ikke vil have, at folk har et audioanlæg i traditionel forstand - det er fordi man derved kan optimere forstærkerne til de enkelte enheder, så de passer sammen.
Dette er ikke muligt ved et traditionelt audioanlæg med tilsluttede højtalere.
Vil man ha’ rigtig stereo-lyd (som P.P. nok ville kalde det), er det da også muligt med det, som B&O tilbyder i dag.

Personligt ville jeg ikke gerne tilbage til ‘stereoanlæggenes tid’ - jeg bruger overvejende streaming, internetradio, NAS-baseret lytning.
Min(e) Beomaster(e) er der kun fordi jeg også gerne vil have CD-spillerne med i setup’et…..de bliver jo ikke brugt til andet nu om dage.


MM
Af sd2100
#349768
MM
Din beskrivelse er teknisk naturligvis mere korrekt end mit forsimplede indlæg.
At anvende soundbar som hub, er der også mange andre, der bruger.
Brugeravatar
Af Millemis
#349769
@sd2100
Ja, det ved jeg.
Men f.eks Sonos-brugere har intet valg - dér er vist kun én HDMI-port.
Og tendensen er, at man bruger tv’et indbyggede (app-)muligheder (og eventuelt HDMI-porte dér).
En kedelig tendens, synes jeg - men forståeligt, når man ved at de store tv-producenter satser mere og mere på indtægter fra reklamer på deres skærme.

MM
#349771
Billede
Som i ved, nøjes jeg ikke med B&O. Jeg streamer trådløst med mit Xeo system til
køkken/alrum. Kan også sende samme lyd via Coax kabel til de TV tilsluttede højttaler.
Så styres lydstyrke og højttaler setup 1 til 5, via Beo4 og tv'et.
Senest rettet af Peter Pan 15. feb 2023, 17:59, rettet i alt 1 gang.
#349775
Det syntes jeg ikke, står mest i PC stilling. Så elsker jeg, ikke at skulle kæmpe
med div. halv færdige opdateringer. Som jeg mener er roden til mange B&O problemer

Sådan er vi forskellige. :p
Brugeravatar
Af Millemis
#349776
Nej, med gear fra for tyve år siden er der ikke meget at opdatere 🤣
Men heller ikke noget nyt!

Jeg foretrækker, at kunne trykke på en af favoritknapperne (MyButtons) på min BROne for at høre f.eks radiostationen Radio Paradise…..og så bare at trykke på Essence remoten for at lytte med (join-funktionen) i et andet rum.

Dit setup virker noget kompliceret…..jeg er sikker på at min kone ville løbe skrigende væk 🥺

Eller hvad med bare at vælge cd’en lige meget hvilket rum, du er i…….direkte på remoten:


542DA7EC-B318-435C-A1EA-5E9479552A39.jpeg
542DA7EC-B318-435C-A1EA-5E9479552A39.jpeg (2.29 MiB) Vist 415 gange
MM
  • 1
  • 304
  • 305
  • 306
  • 307
  • 308
  • 326