Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af BEOVOX141
#297249
Millemis skrev:... for Peter eksisterer disse TrueImage, output-matrix m.m....
Kan vi ikke lige blive enige om en ting. Trueimage er en "hemmelig" B&O algoritme, der fifler med et lydbillede? Hvad der sker er der jo ingen der ved, så reelt er det eneste det ikke er: True!
Det ville måske have været bedre at have implementeret de RIGTIGE HD dekodninger, det havde i det mindste været: True!
#297254
Jeg fik ikke testet denne feature ved Eclipse, da den ikke var klar endnu. Men ligesom alle de øvrige TV, hvor man kan vælge mellem forskellige lyd-presets, så kan de jo ikke alle være rigtige. Jeg er med på, at nogen foretrækker bulder og brag i filmen og klar tale under TV-avisen, men en neutral lyd burde være målet.
Af BEOVOX141
#297255
Torben Rasmussen skrev:Jeg fik ikke testet denne feature ved Eclipse, da den ikke var klar endnu. Men ligesom alle de øvrige TV, hvor man kan vælge mellem forskellige lyd-presets, så kan de jo ikke alle være rigtige. Jeg er med på, at nogen foretrækker bulder og brag i filmen og klar tale under TV-avisen, men en neutral lyd burde være målet.
@Torben

Testede i nogensinde DTS-MA dekodningen, det er vist aldrig blevet endeligt bevist at det ikke blot er par klistermærker samt at C7ern kan decode HD formatet, dog uvist til hvilket formål... ;;)
Af BEOVOX141
#297262
Torben Rasmussen skrev:Hmmm... jeg havde "vores" UHD-afspiller koblet til, men jeg erindrer ikke, at jeg undersøgte DTS-MA-understøttelsen.
Det må jo så forblive et at livets mysterier, eller en urban legend alt efter hvor man står :)

Ironien er egentlig at problemet ikke er den manglende understøttelse af HD audioformater, det er nærmest trivielt at dekode andet steds. Men det betyder så at alt andet heller ikke bliver håndteret korrekt af et Beovision, med mindre det altså allerede er dekodet... suk.

Tak for svar
Brugeravatar
Af Millemis
#297296
BEOVOX141 skrev:
Millemis skrev:... for Peter eksisterer disse TrueImage, output-matrix m.m....
Kan vi ikke lige blive enige om en ting. Trueimage er en "hemmelig" B&O algoritme, der fifler med et lydbillede? Hvad der sker er der jo ingen der ved, så reelt er det eneste det ikke er: True!
Det ville måske have været bedre at have implementeret de RIGTIGE HD dekodninger, det havde i det mindste været: True!
Jeg ved ikke, hvorfor B&O’s lydbehandlings-enhed/-algoritme skal blandes sammen med afkodning af Dolby’s og DTS’s HD-lydformater.
Men det er vel en kæphest, som nu henter ud af stalden (igen, igen).
De allerfleste ved vel, at HD-lydformaterne ganske nemt kan afkodes der, hvor de afspilles.
Enhver Bluray-spille - lige bortset fra de allerbilligste - klarer det fint.
Hører man til de meget få, der ripper hhv laver images af deres skiver (altså af de, hvor det er lovligt), sørger man nok selv for at finde en afspiller, der klarer det job - det er vel rimeligt.
Generelt har B&O’s tv kunnet afkode de proprietære audioformater, som kunne afspilles internt.

Hvordan det forholder sig med Eclipsen og indbygget afkodning af disse formater, skal jeg ikke kunne sige.
Dog - havde jeg en sådan derhjemme - ville min OPPO-spille være tilsluttet....og behovet for at tv’et skulle kunne afkode HD-lydformaterne ville være lig nul.
Hvorfor skulle jeg som kunde (i sidste ende) betale for licenser til denne afkodning, når det allerede kan (og skal kunne) gøres i OPPO’en!

Du må have dine grunde til at ride den kæphest.
Peter Pan rider jo den samme.....selvom han forlængst har lært, hvordan man konfigurerer hans OPPO til det job. Men man kan jo også ride kæpheste bare for kæphestens egen skyld.

Du er selvfølgelig velkommen til at kalde det, der generelt går under navnet TrueImage processeringen for ‘fiflen med et lydbillede’ samt at fravælge den mulighed i din hverdag.
At der ikke skulle være nogen, der ved, ‘hvad der sker’, er dog et underligt udsagn - arbejdet er lavet i Struer af folkene i lyd-afdelingen dér.
Så jeg kan kun forstå dit udsagt som, at de folk dér ikke har en dyt anelse om, hvad der sker med de ting, de laver.
At der skulle være noget ‘hemmelig’t ved det, kan jeg heller ikke rigtigt se - det er rimeligt godt og grundigt beskrevet deroppefra. Selvfølgelig beskytter de deres arbejde - TrueImage er et indregisteret varemærke.

MM
Af BEOVOX141
#297301
Millemis skrev: Du er selvfølgelig velkommen til at kalde det, der generelt går under navnet TrueImage processeringen for ‘fiflen med et lydbillede’ samt at fravælge den mulighed i din hverdag.
At der ikke skulle være nogen, der ved, ‘hvad der sker’, er dog et underligt udsagn - arbejdet er lavet i Struer af folkene i lyd-afdelingen dér.
Så jeg kan kun forstå dit udsagt som, at de folk dér ikke har en dyt anelse om, hvad der sker med de ting, de laver.
At der skulle være noget ‘hemmelig’t ved det, kan jeg heller ikke rigtigt se - det er rimeligt godt og grundigt beskrevet deroppefra. Selvfølgelig beskytter de deres arbejde - TrueImage er et indregisteret varemærke.

MM
Hvis ikke du kan forklare mig hvad den præcise algoritme i "opskaleringen", har jeg jo desværre ret! Og det tvivler jeg på du kan. Der er lige så meget snake oil som enhvert "preset" på en AV reciever eller at lytte til musik i pro logic. Hvis ikke jeg tager fejl stillede du rent faktisk spørgsmålet til Geoff,- uden at få svar!
Og vitsen er stadigvæk at det bliver kaldt "True", når det vitterligt er det stik modsatte! Det kan vel ikke være et mål at opfinde sit eget lydbillede der ikke korresponderer med det orginale lydspor.
Af BEOVOX141
#297302
Millemis skrev: Hører man til de meget få, der ripper hhv laver images af deres skiver (altså af de, hvor det er lovligt), sørger man nok selv for at finde en afspiller, der klarer det job - det er vel rimeligt.
Generelt har B&O’s tv kunnet afkode de proprietære audioformater, som kunne afspilles internt.
MM
I en simpel verden kan dit argument godt holde vand, men den manglende afkodning af HD formaterne har andre uheldige sideeffekter, da der ikke er en nem måde at skifte mellem forskellige dekodninger i B&O verden, hvilket betyder at det skal ske på source siden. Altsammen noget du ville rende ind i hvis du havde flere kilder end din BR OPPO O_O
Af BEOVOX141
#297305
Millemis skrev: Hører man til de meget få, der ripper hhv laver images af deres skiver (altså af de, hvor det er lovligt),....
MM
De er så sure de der rønnebær :D
Brugeravatar
Af Millemis
#297307
BEOVOX141 skrev:
Millemis skrev: Hører man til de meget få, der ripper hhv laver images af deres skiver (altså af de, hvor det er lovligt),....
MM
De er så sure de der rønnebær :D
Den kommentar sad jeg da også bare og ventede på måtte komme.
Den siger vel alt det, der skal siges om din kæphest.
Så må du jo bare håbe på, at de rønnebær ikke giver dig dårlig mave ;;)

MM
Af BEOVOX141
#297311
Millemis skrev:
BEOVOX141 skrev:
Millemis skrev: Hører man til de meget få, der ripper hhv laver images af deres skiver (altså af de, hvor det er lovligt),....
MM
De er så sure de der rønnebær :D
Den kommentar sad jeg da også bare og ventede på måtte komme.
Den siger vel alt det, der skal siges om din kæphest.
Så må du jo bare håbe på, at de rønnebær ikke giver dig dårlig mave ;;)

MM
Selvfølgelig gjorde du det, og det er vel omtrent det dårligste argument lige bortset det der med at du ikke vil betale for HD audio understøttelse. Hvad med netledningen, hvorfor betale for den, den havde du jo også i forvejen?
Det er et uomtvisteligt fact of life at denne mangel har været bragt på banen om og om igen af massevis af brugere, go det var åbenbart helt umuligt at imødekomme, fodri B&O ikke ønskede eller evnede at leve op til certificerings kravene, længere der den ikke, men stadigt lettere irriterende!
Nu stiller jeg mig måske også en smule tvivlende til din vurdering af nødvendigheden af HD audio, dels baseret på dine gentagene udmeldinger at det ikke er vigtigt og dit setup der klart følger dit eget dogme.
Ikke et ondt ord om holdninger og hvad der virker for den enkelte, men der er vel plads til at aspirere til en lidt højere kvalitet, uden
det altid ender i den samme futile, defensive salgstale, eller hvad?
Brugeravatar
Af Millemis
#297325
’at du ikke vil betale for HD audio understøttelse’.
Det har jeg da allerede gjordt - det var vel en del af prisen på min OPPO!
Og jeg går ud fra at de har betalt deres andel - eftersom de er tvunget til det.

Du vil måske påstå at der er forskel på, om man lader afkodningen foregå i afspilleren eller i en eventuel A/V-proceceringsenhed?

MM
Af BEOVOX141
#297326
Millemis skrev: Det har jeg da allerede gjordt - det var vel en del af prisen på min OPPO!
Du vil måske påstå at der er forskel på, om man lader afkodningen foregå i afspilleren eller i en eventuel A/V-proceceringsenhed?
Ja den er god fin med dig, du advokerer for at licensprisen er et problem i et TV till 100k, det lyder ikke som et særligt velgennemtænkt argument, snarere en rigtig dårlig undskyldning O_O

Og vi ved jo begge at det ikke var der problet var!

Du har ret i at det i princippet er ligegyldigt hvor HD audio signalet bliver dekodet, men i praksis bliver alting langt nemmmere hvis man kun skal gøre det i reciver enden, eksempelvis hvis man har mange forskellige kilder, der ikke alle er i stand til selv at dekode, hvilket du naturligvis ville vide hvis du havde mere end blot din BR OPPO. BS og BV systemerne har jo været meget lig en AV reciever, blot med den mangel at alting forgår i "baggrunden" og kan være svært eller umuligt at ændre.
  • 1
  • 90
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 326