Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#339527
Streamer - Netværksafspiller:

Med en netværksafspiller kan du lytte til al din musik fra en netværksharddisk, internetradio
eller musik tjenester som eksempelvis Spotify. Ordet 'streaming' dækker efterhånden over en
helt masse ting. I denne sammenhæng dækker det over afspilning af musik. En netværks
afspiller er i dag blevet en af de mest populære måder at lytte til musik på, og med god grund.

Netværksafspilleren kan hente musik fra din lokale netværksharddisk (NAS server) eller afspille
musik og radio via internettet. Har du lagt hele samlingen af CD'er over på din netværksharddisk
(NAS) eller en ekstern harddisk. Så mangler du bare en PC afpiller med USB digitaludgang.

Løsningen er en ekstern digitalkonverter (DAC) med USB port. Den forbinder computeren med
dit stereo setup, f.eks aktive højttaler, uden at du skal igennem pc’ens analog udgang. En DAC
forvandle din computer til en fantastisk lydkilde.

DAC - USB overførsel:
Med DAC/USB bruges pc’ens clock slet ikke, men får informationerne som pakkedata for så
at clocke signalet selv. Det aktuelle produkt har faktisk to clocks – en til musiksignaler med
sampling-frekvens 44,1, 88,2 og 176,4 kHz og en til 48, 96 og 192 kHz. Dermed er der altid en
clock, der passer 100 procent til signalet, uanset hvilket lydformat du streamer eller har gemt
musikken i.

USB versioner 1/ 2/ 3:
USB 1 understøtter musikfiler op til 24 bit/48 kHz, men ikke højere (cd-kvalitet er 16 bit/44,1 kHz).
Windows-brugere kan downloade en ASIO-driver for at understøtte USB 2, og dermed opnå højere opløsning. USB 3.0 understøtter op til 5 Gbit/s (625 MB/s).

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#339551
Peter Pan skrev: 27. jan 2022, 01:54 Billede
MM. Dette var da vist den drøm, DU aldrig fik råd til. :)
Kunne man sige.
Men sagen er den, at jeg aldrig er blevet varm på dette skrumsel.
Og så slap jeg for ‘MK-ræset’…..som jo åbenbart kostede dig en del sparepenge :D
Desuden har jeg ikke brug for et tv på drejefod - og hvorfor give penge det og for ting, som en udgang til en projektor, som de færreste får brug for.
Et BV7-40 hængt på væggen er et endnu større skrumsel - tro mig, jeg har set og har hængt adskillige op sådan.
Og så med en BL7-4….en endnu større øjenbæ.
Stående på skænk kan det lige gå an, men så er man tvunget til en BL7-1/2/6 - ikke just det bedste lydmæssigt som centerhøjtaler, når man (som jeg) ikke har et stort rum med en passende stor afstand ud til fronthøjtalerne.

Efterfølgeren til min BV Avant 32” Realflat blev i stedet en BV 8-40, som jeg var rigtig glad for lige indtil den blev skiftet ud. Den blev solgt til en anden glad bruger…..den virkede jo fint.

Heldigvis havde jeg dermed haft god tid til at spare op til noget bedre.
Jeg slog til og købte en BV Avant MK1 55”, som passer perfekt og hænger fint på et (manuelt) vægbeslag ovenover en B&O-videobænk med alt det skrammel (bluray-spille, AppleTV4-boks, netværkswitch, konverter osv), man nu en gang har brug for, hvis man går op i tingene.
Der var så også penge til en lille V1’er (også med fuld 5.1 setup) - fint når man er flere, der på samme tid måske vil bruge tv’et til forskellige ting…….og når man har plads til det.

Begge dele/setup fungerer fint den dag i dag - jeg har ingen planer om udskiftning…….selvom en 65” skærm nu nok ville være fint, når man ser film i widescreen format (og mere er der ikke plads til hos os).

Så jeg er fint tilfreds med, at jeg ikke hoppede på BV7-40-ræset (en BV7-55 er et ordentligt monstrum, skal jeg hilse og sige).
Dermed er jeg (hvis man lige ser bort fra OLED-skærmene) fuldt uptodate med det nymodens grej, jeg finder nødvendigt.
Jeg kunne nemt integrere de nyeste BL28-højtalere………...og er ikke blevet hængende i teknologi fra forrige årtusind :p
Jeg står frit stillet til at købe de nyeste Beosound-lydløsninger og har endda mit tudsegamle BM/CD6500-setup fuldt integreret - en endnu ældre pladespiller er også i setup’et, hvis jeg engang i mellem skulle få lyst til at lytte til en vinyl-skive et eller andet sted i huset.

De gamle B&O-ting er da fine nok…..men ikke, hvis det går hen og bliver nostalgi.
Tingene skal virke/opfylde de behov, man måtte have nu om dage.

Hvordan det så gøres er sikkert ret individuelt, det må enhver jo gøre op med sig selv……....bare det ikke går hen og bliver en religion, hvor alle andres løsninger er kætteriske og skal gøres til grin.

MM
#339564
MM. B&O 'religion' ?.

Bang & Olufsen: - Skabt af os, tilpasset af dig.
Velkommen til et kreativt univers, hvor du kan tilpasse dit helt eget produkt.
Gennemse vores bibliotek med farver og materialer, og skab dit helt eget design.

Bang & Olufsen: Vi genopfinder biografoplevelsen i hjemmet.
Oplev spændingen ved at opgradere et Beovision TV med vores fantastiske
højttalere og skabe din egen hjemmebiografoplevelse. Dine muligheder er
uendelige, og oplevelsen vil helt sikkert få dig til at smile. - Click her.
Brugeravatar
Af Millemis
#339567
Peter Pan skrev: 28. jan 2022, 09:27 Billede
Har du måske spekuleret over at dette er en Beosound……..ikke en traditionel højtaler, som du forventer?
Efter seneste opdatering kan to af disse sættes op som L/R aka stereo.
Læs lidt om LC3/LC3Plus codecs….der er mange muligheder dér.
Men ok - hvis man ikke er til ‘Mozartsystemet’, er det jo ligegyldigt.

P.S. Hvorfor mon der er 2 RJ45-stik på den?

MM
#339568
Millemis. Nu beskriver du dit setup - 27. Jan 2022, 20:25. Så syntes jeg det er
komisk, hvis jeg der også har Bang & Olufsens ældre produkter, og argumentere
for min tilfredshed, og evt. fordele med dette. At du så ofte kommenterer div. indlæg
med negative kommentar, som 'not up to today' / ren nostalgi.

Millemis det skulle vel ikke være fordi jeg dermed ikke plejer dine 3 B&O aktier :-)
og du derfor vælger at agerer selvbestaltet BANG & OLUFSEN 'PR Politi'
eksempelvis for B&O's Mozart platform.
#339576
Billede
Sidste chance! - Få 5.000 kr. for dit gamle TV ved køb af Beovision Contour*

Beovision Contour. Alt-i-en-hjemmeunderholdning med skarpe OLED-billeder
i minimalistisk design.

Køb Beovision Contour 48” fra 1.706 kr. pr. md. i 24 mdr.**

Kampagnen slutter d. 31. januar 2022.
Af dumb
#339580
dumb skrev: 18. okt 2021, 09:36 Ah, ja kan man helt komme uden om Core modulet, ville det jo være ideelt. Men troede at den indeholdt noget af den lydprocessering, som skulle "kompensere" for at der ikke er et normalt stereo perspektiv i systemet.

Jeg må nok prøve at se om jeg kan finde en forhandler, der har styr på det. Kan se at LBS i Frederikshavn, har både B&O samt Sonos.

Men mange tak for jeres hjælp.
Lige en lille opfølgning på denne, hvis andre skulle være interesseret.

Jeg har nu bestilt Beosound Shape efter at have fundet ud af at man faktisk kan undvære Core modulet, på nær når systemet skal sættes op, første gang. Så til det formål har jeg lånt en af forhandleren. Glæder mig til sættet bliver leveret og både se og høre det i mit hjem :)
Brugeravatar
Af Millemis
#339593
Peter Pan skrev: 28. jan 2022, 11:00 Millemis. Nu beskriver du dit setup - 27. Jan 2022, 20:25. Så syntes jeg det er
komisk, hvis jeg der også har Bang & Olufsens ældre produkter, og argumentere
for min tilfredshed, og evt. fordele med dette. At du så ofte kommenterer div. indlæg
med negative kommentar, som 'not up to today' / ren nostalgi.
Her er svaret på dette - en ren konstatering….intet negativt i det:

Peter Pan skrev: 10. jan 2022, 08:55 Peter Pan's Retro setup anno 2022.

Billede


Du er tydeligvis låst fast i de gamle muligheder.
Men det har du det helt sikkert fint med……….og så er den ikke længere.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#339597
dumb skrev: 28. jan 2022, 15:26
dumb skrev: 18. okt 2021, 09:36 Ah, ja kan man helt komme uden om Core modulet, ville det jo være ideelt. Men troede at den indeholdt noget af den lydprocessering, som skulle "kompensere" for at der ikke er et normalt stereo perspektiv i systemet.

Jeg må nok prøve at se om jeg kan finde en forhandler, der har styr på det. Kan se at LBS i Frederikshavn, har både B&O samt Sonos.

Men mange tak for jeres hjælp.
Lige en lille opfølgning på denne, hvis andre skulle være interesseret.

Jeg har nu bestilt Beosound Shape efter at have fundet ud af at man faktisk kan undvære Core modulet, på nær når systemet skal sættes op, første gang. Så til det formål har jeg lånt en af forhandleren. Glæder mig til sættet bliver leveret og både se og høre det i mit hjem :)
Hej dump.

Hvilken kilde har du så tænkt dig at bruge….når nu du ikke vil have Core’n?

MM
#339599
Billede


Hvad er der i LYDFORMAT menuen ... På BeoVision 7-55" Mk I

STANDARD ... Decode alle audio formater til PCM til op til 7.1 (syv lydkanaler og en kanal for lavfrekvent lyd).

Anbefales STANDARD lydformat at være i stand til at afspille alle lydspor.

Omkode ... Decode alle lydformater til DTS for op til 5,1 (fem lydkanaler og en kanal for lavfrekvent lyd).

BITSTREAM ... Alle lydformater sendes i dets oprindelige format til op til 7,1
(syv lydkanaler og en kanal til lavfrekvent lyd).

Hvis denne indstilling er valgt, lyd til Picture in Picture og effekt lyd til Blu-ray Disc menuer er ikke tilgængelige.
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 326