Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#296729
Stop. Der ingen præcedens for, at noget TV har været fedt at betjene via en app på din telefon. Hvad har du imod Remote One - ud over, at den er lavet i nyere tid, altså? Jeg er selv klart mest tilhænger af modellen uden app-genveje, men heldigvis fås den jo i flere versioner.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#296735
@ Torben. - Hvad har du imod Remote One

Intet.
__________________
En god YouTube video - Tryk her.

Den billigste og mest flexible løsning med LG 55" C9 / AVR tilslutning.
Her vælger du selv højttaler og Surround setup.

Billede
Gæt selv hvor center højttaleren placeres. :)
Brugeravatar
Af Millemis
#296745
........bag den massive låge —— det skal nok blive godt.
Saver du så et hul til den akustiske linse?
Eller åbner du bare, når der skal ses tv O-O

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#296781
Nu er det jo ikke sådan, at jeg er utilfreds med mit nuværende tv(-setup) - det virker fint og gør hvad det skal både mht billede og lyd.
Men hvis det skulle være kunne jeg nok klemme en 65” version ind i stedet.
Lad os nu se - måske har de mere/andet i støbeskeen deroppe i Struer.

Hvis....så ville jeg nok ikke vælge lamel-fronterne - men vente og se om ikke SkiniPlay (https://skiniplay.com) lancerer noget fornuftigt cover-noget til det tv også.

MM
Brugeravatar
Af Millemis
#296789
Det var måske ikke lige det, jeg tænkte på.
Men hvorfor egentlig ikke?
Ville nok ikke passe ind i det Pan’ske biedermeier-hjem O-O
Men heldigvis er det ikke målestok for alle andre.

MM
Af LAHK
#296906
Peter Pan skrev:@ Millemis - Du må altså læse lidt mere om alt det der sker på soundbar fronten.

Multikanal lyden / center lyd, vil i fremtiden blive leveret via en soundbar, med sub
tilslutning. Så det er blot den elendige 2-kanal stereo lyd, som idag leveres via mini
fladskærms højttaler, der skal afløses af en LG Innotek, og et sæt BeoLab højttaler.
Hej Peter Pan (og Millemis og Torben)
Jeg er gammel hi-fi nørd, men er blevet ældre og mere magelig og har lige udskiftet mine VA Mahler højttalere og en Lyngdorf TDAI 3400, med et sæt BeoLab 50.
Er godt igennem tråden her, og er langt overvejende enig med jer tre der bidrager mest på tråden.
Gamle BogO produkter har noget magi over sig. De ældre højttalere lød ad h... til, men var smukke. Penta’en lyder hæderligt. Med BeoLab 5 kom de ind i kampen og helt fremme i førerfeltet.
Har lyttet til BeoLab 90, der er fantastiske, med ScanSpeak bestykning og topanmeldt i bla Stereophile. Det blev dog til lillebroderen 50, købt brugt, men fine.
Nu skulle det gerne ende med et komplet surround setup, jeg syntes tiden er løbet fra at dele tingene op. Musik lyder bare bedre med billeder til.

Nu klør jeg mig lidt i håret omkring andet TV, centerhøjttaler og surroundforstærker, og det skal være noget, der kan styre både HD lyd og HD musikvideosignalet fra TIDAL .
Levetiden på TV er bekymrende lav. Mit gamle MX2000 holdt i 20 år, siden er fladskærmene skiftet hvert 2-3-4 år.
Er helt enig i, at struervirksomheden derfor burde lave en separat enhed a la den der sidder på Eclipse. Det gør de jo ikke ... endnu da... så indtil da må der noget andet til, jeg har ikke noget imod at bruge det nødvendige på lyddelen, der kan holde i mange år. Men sammenkoblingen til et snart forældet TV gør, at det bliver et nej til den løsning

Pt hænger sidste årgang plasma Samsung 64 tommer på væggen mellem højttalerne. Dejligt TV, men der skal noget større OLED op.

Mens vi venter på en BogO laver en separat “stand-alone Eclipse” centerenhed, har du eller i andre et forslag til en forforstærker, en centerhøjttaler, et TV og et sæt aktive baghøjttalere, der understøtter BogO DSP muligheder?
Jeg havde selv tænkt BeoLab 18 bagerst
Vh LAHK
Brugeravatar
Af Millemis
#296917
Hej LAHK
Du har da noget af et problem dér!

1: du kunne afvente og se, hvad der sker fra B&O’s hånd.....hvis der da sker noget i den ønskede stil O-O

2: Da du udtrykkeligt beder om noget, ‘der understøtter BogO DSP muligheder‘, og ikke vil gå i lag med nogle af B&O’s nuværende (plus lidt nyere) tv, er der kun én mulighed, jeg kan anbefale:
Køb et BeoSystem4 og find ud af hvilke moderne tv, det kan styre/tænde-slukke.
Så er der fuld focus på B&O’s lyd-muligheder!!! Hvilke BL-højtalere, du tilslutter er op til dig.

Problemet her er bare, at du ikke får lyden fra tv’ets interne kilder tilbage på BeoSystemet.
Er det ikke noget dilemma, kan det klares med en Bluray-spille, en AppleTV-boks og en ekstern tv-boks.....alt sammen PUC-styret. Hertil kommer et par HDMI-splitterløsninger (gemt godt af vejen).

Apropos lyd og dine BL50 - disse giver dig gode muligheder for at tilslutte kilder direkte - f.eks til direkte afspilning af 2-kanalslyd fra en bluray-spille.
Iøvrigt - en BS Core integreret med et BeoSystem 4 giver dig nemme muligheder for musik på setup’et.
Husk her også at BSys4 understøtter Presets (af konfigurationer på dine 50’ere) direkte valgt med en BeoRemote ——— hvis du f.eks vælger at bruge Core’n til afspilning af musik fra en NAS, kan du åbne for en bestemt lytteposition i narrow mode på højtalerne med ét tryk.


Ikke nemt at give et råd - personligt er jeg godt kørende med et Avant/55.....UHD og co prioriterer jeg længe ikke så højt som de lyd-muligheder (og betjenings-muligheder), dette tv/setup giver mig. En ATV4-boks og en CC giver mig rigeligt med smart-tv og kvaliteten fra min OPPO 103 er stadigvæk fantastisk på tv’et.
Via min Essence-boks har jeg masser af mulighed for f.eks at bruge Spotify direkte i setup’et.
Ikke at forglemme - jeg bruger kun én fjernbetjening (og Bang & Olufsen-app’en) til det allermeste.


God jagt på en løsning :)

MM
Af LAHK
#296919
Millemis skrev:Hej LAHK
Du har da noget af et problem dér!

1: du kunne afvente og se, hvad der sker fra B&O’s hånd.....hvis der da sker noget i den ønskede stil O-O

2: Da du udtrykkeligt beder om noget, ‘der understøtter BogO DSP muligheder‘, og ikke vil gå i lag med nogle af B&O’s nuværende (plus lidt nyere) tv, er der kun én mulighed, jeg kan anbefale:
Køb et BeoSystem4 og find ud af hvilke moderne tv, det kan styre/tænde-slukke.
Så er der fuld focus på B&O’s lyd-muligheder!!! Hvilke BL-højtalere, du tilslutter er op til dig.

Problemet her er bare, at du ikke får lyden fra tv’ets interne kilder tilbage på BeoSystemet.
Er det ikke noget dilemma, kan det klares med en Bluray-spille, en AppleTV-boks og en ekstern tv-boks.....alt sammen PUC-styret. Hertil kommer et par HDMI-splitterløsninger (gemt godt af vejen).

Apropos lyd og dine BL50 - disse giver dig gode muligheder for at tilslutte kilder direkte - f.eks til direkte afspilning af 2-kanalslyd fra en bluray-spille.
Iøvrigt - en BS Core integreret med et BeoSystem 4 giver dig nemme muligheder for musik på setup’et.
Husk her også at BSys4 understøtter Presets (af konfigurationer på dine 50’ere) direkte valgt med en BeoRemote ——— hvis du f.eks vælger at bruge Core’n til afspilning af musik fra en NAS, kan du åbne for en bestemt lytteposition i narrow mode på højtalerne med ét tryk.


Ikke nemt at give et råd - personligt er jeg godt kørende med et Avant/55.....UHD og co prioriterer jeg længe ikke så højt som de lyd-muligheder (og betjenings-muligheder), dette tv/setup giver mig. En ATV4-boks og en CC giver mig rigeligt med smart-tv og kvaliteten fra min OPPO 103 er stadigvæk fantastisk på tv’et.
Via min Essence-boks har jeg masser af mulighed for f.eks at bruge Spotify direkte i setup’et.
Ikke at forglemme - jeg bruger kun én fjernbetjening (og Bang & Olufsen-app’en) til det allermeste.


God jagt på en løsning :)

MM
Tak for svaret. Hele den verden og de mange forkortelser skal lige fordøjes. Med udnyttelse af DSP tænker jeg mest, at når man kører 2-kanals, så udnytter man rumkorrektionen og de indbyggede D/A konvertere, som BL 50 er født med.
Har du en mening om centerhøjttaler, rent klangmæssigt?
Brugeravatar
Af Millemis
#296945
LAHK skrev: Tak for svaret. Hele den verden og de mange forkortelser skal lige fordøjes. Med udnyttelse af DSP tænker jeg mest, at når man kører 2-kanals, så udnytter man rumkorrektionen og de indbyggede D/A konvertere, som BL 50 er født med.
Har du en mening om centerhøjttaler, rent klangmæssigt?
Ok - men i B&O’s tilfælde er brugen af DSP mere end det, som foregår i højtalere som f.eks. BL50.
Du kan helt klart bruge et sæt 50’ere til alt muligt - der er flere tilgængelige indgange.
Nogle bruger dem endda til et stereo-setup fra et (ikke-B&O) tv.
Alle BV, der baserer på BSys4, er i høj grad DSP-styrede, når vi snakker lydkonfiguration.
Se f.eks her: https://www.bang-olufsen.com/~/mediaV3/ ... e-1409.pdf

Da du selv skrev om nyt tv og om baghøjtalere/BL18, centerhøjtalerens rolle samt forslag til en eventuel prepro/receiver, mente jeg at det var på sin plads at henvise til at B&O’s højtalere og deres tv/BeoSystem4 er skabt til at arbejde sammen.
Nok lidt svært at forstå, hvis man ikke er vandt til disse terminologier......men min bemærkning om ‘presets’ i de nyere BV’s lydopsætning hentyder faktisk til at det, der er lavet af indstillinger på selve højtalerne (der kan jo være flere), kan vælges direkte fra tv’et - og det kan desuden kobles op på de enkelte kilder dér.
Eksempelvis kan BL50’erne starte op i en anderledes mode, hvis du starter en 2-kanals lydkilde (typisk ‘narrow mode’)end, når du bruger dem i en flerkanals-opsætning/surround.

Mht centerhøjtaleren så har der jo i de sidste generationer af deres tv været indbyggede højtalere dér, som efter behov kan konfigureres som centerhøjtaler.
Måske kommer vi til at se en soundbar - det er der rygter om. Om den så vil kunne bruges på samme måde er dog tvivlsomt.
Måske kommer der (ingen ved det rigtigt endnu) et sound center lidt som det i BV Eclipse....og så har man centerhøjtaler-funktionen dér.
P.t. hvis man skulle bruge et BSys4 som hjernen i et setup, ville man skulle bruge en ekstern højtaler.
Det kunne være en BL7-4, måske en BL4000, BL17 eller et par af disse. Konfigurationsmulighederne ligger i BeoSystemet. Vigtigt er at disse har nogenlunde samme tonal karakter som de øvrige højtalere i setup’et.
Allervigtigst er dog at systemet har et fornuftigt bas-management og ‘kender’ de øvrige tilsluttede højtaleres karateristik.
Derfor min anbefaling - i mangel af et alternativ fra B&O selv - at bruge BSys4 som ‘motor’ i et flerkanal-setup.

Hvordan bruger du dine BL50 nu?

MM
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 326