Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#276156
Peter Pan skrev:Det sidste tror jeg Apple skriver, fordi vi også med et par HomePods modtager det samme mono signal fra de to HomePods højttaler. Altså ikke et traditionelt R - L stereo signal. Jo færer komponenter, jo højer profit.

I er velkommen til at modbevise dette, det vil da glæde min hvis jeg ikke har ret.
Jeg har pt. 2x HomePod stående til test og kan bekræfte, at de modtager ægte stereo. Der er meget tydelig stereo-separation særligt ved TV-brug - bedre end på mange andre små højttalere i klassen. Husk på at en af nyhederne i Airplay 2 netop er, at forskellige højttalere kan få forskellige lydinput.

Når man parrer 2x HomePods i stereo-par, så bliver man indledningsvis bedt om at identificere højre og venstre kanal ved at små lyde afspilles.

Grunden til at man kan placere HomePods mere fleksibelt er fordi de har automatisk og aktiv rumkorrektion. De udsender ikke-hørbare lyde for at bygge en profil af rummet og derefter korrigerer og lokaliserer de sig selv i rummet. Det betyder også, at de kan udvide sweetspot til et meget større område.

Mine egne BeoLab 9 og så de to HomePod, jeg tester, tåler naturligvis ikke sammenligning på lydoplevelsen, men jeg vil dog sige, at det er ret tydeligt, at HomePod "ved", i hvilke omgivelser og i hvilket type rum (rummet har stengulv), de spiller i. Det gør mine BeoLab 9 ikke, og de spillede i øvrigt hørbart bedre i vores tidligere lejlighed med trægulv.

Der kommer en test af Apple HomePod på et tidspunkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276158
Millemis: Jeg tænker du blander Rasmus og jeg lidt sammen i dit indlæg?
Millemis skrev:Begrebet ‘baggrundstøj’ som Rasmus bruger, forekommer mig dog at være noget negativt ladet.
Kan vi ikke bare enes om, at der er forskellige former for ‘lytning’?
Vi kan kalde det mange ting, men fælles for alle de enheder jeg har rundt om i huset er, at jeg ikke sætter mig ned og lytter koncentreret til dem, med mindre det er mine Beolab 18 i stuen. Ellers tager jeg hovedtelefoner på (som i øvrigt er Beoplay).

Millemis skrev:Med Shape-konceptet går B&O andre, nye veje - og dog.......brug af DSP til lyd er ikke noget nyt for B&O. Det har en lang tradition i Struer.
DSP er mange ting, men i Shape er det ikke ren rumkorrektion det bruges til, ligesom på eks. BL50 og BL90. Deres "band on the wall" er en algoritme der søger at skille instrumenterne fra hinanden og dén effekt er jeg ikke speciel vild med. Jeg synes det er lidt synd, at klaske så mange højttalere på væggen og så ikke kunne få noget stereo-agtigt ud af det.
Millemis skrev:Forøvrigt har B&O jo bygget ‘soundbars’ i mange år - de har blot været en del at deres BeoVision/tv.
Der er nok ikke nogen der fornægter kvaliteterne ved eksempelvis Beolab 7.1 eller 7.2, men de har bare ikke kunne bruges som dedikeret soundbar i traditionel forstand uden at ty til et af Peters mange diagrammer for tilslutning af eksternt udstyr. Det er ikke dét en gennemsnitlig kunde med et Samsung-TV leder efter.

Jeg tror heller ikke der er nogen der fornægter kvaliteterne ved B&O's arbejde med at op- og nedskalere lydkananalerne afhængigt af det indhold de modtager, så du kan få 7.1 når du ser film og 2.1 når du hører musik, men hvis man vil tilpasse sig den verden 95% af os lever i, så må de nytænke måden deres lyd bruges på, så man ikke er nødt til at have et af deres egne TV for at bruge deres lyd. De prøvede kortvarigt med S8-serien, som dog var lidt en sær snegl, så jeg håber de har tænkt mere over de kommende produkter.

Mht. Rasmus' kommentar om rumkorrektion, så behøver det ikke laves til raketvidenskab. Sonos har tilføjet rumkorrektion via deres app, så man bruger en iPhone (ikke en Android telefon) til at måle rummet med og så korrigeres lyden i højttaleren. Det fungerer fornuftigt.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276159
Tak Rasmus for den informasion. Så står det ikke så galt fat med lydkvaliteten som jeg frygtede. 8-)

Billede
Senest rettet af Peter Pan 15. aug 2018, 05:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276160
Måske ikke up to today, men pt. er dette mit valg .................

Billede

På mit setup lægger jeg Eagles Hotel California eller andre gode dvd'er i Oppo BDP
Blu-ray afspilleren, eller streamer en god film fra Netflix, og nyder surround sound i
5,1. Ellers kan mit B&O / Dynaudio Xeo 3 system levere den STEREO lyd jeg søger
via PC streaming, eller fra Nas-server hvor min yndlings musik ligger gemt på Flac filer.
Brugeravatar
Af Millemis
#276166
@Peter Pan
Jeg kæmper ikke nogen kamp.......
Jeg skrev at den 360 grads lydprocessering, B&O bruger i nogle produkter, ikke er det samme som mono.
@Rasmus
Det besøg på Innovation Lab, som Peter Pan omtaler, er i forbindelse med den årlige generalforsamling - og er altså for tilmeldte aktionærer (og ledsagere).
Da denne er før IFA, forventer jeg ikke, at der luftes noget nyt dér mht produkter.

MM
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276201
Millemis skrev: Jeg skrev at den 360 grads lydprocessering,
B&O bruger i nogle produkter, ikke er det samme som mono.

@ Millemis

Hvad vil du så vælge at kalde denne passive Beovox 2500 Cubes.
Moderne igen med 360 graders lysspredning. Billede

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#276272
Torben skrev:
Millemis: Jeg tænker du blander Rasmus og jeg lidt sammen i dit indlæg?
Ja, sørme ja!
Og jeg beder undskylde :(
Egentlig er jeg på ferie pt - men tænkte at kunne benytte ‘pauserne’ til lidt skriveri i denne tråd.
Men - og det kan vi da kun være godt tilfredse med - det lader til at den tråd trækker mange kommentatorer til.
Det gik åbenbart lidt for stærkt for mig ;;)
Jeg må nok hellere vente til jeg er hjemme igen og får læst alle siderne igennem igen.
Men, så.....

MM
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#276276
Der er ingen grund til undskyldninger. Jeg ville blot lige være sikker på, at jeg ikke havde misset noget klogt Rasmus havde sagt, for så måtte jeg lige notere det i scrapbogen. God ferie :)
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276344
Torben skrev: De var bare 50 år forud for deres tid.

@ Torben
Nok der for at nogen gider at producerer BeoVox 2500 cube kopier. :)

Billede
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276348
Torben skrev:Jeg er nok en af dem der synes du kan virke en smule for negativ ift B&O og deres udvikling.


@ Torben
Det har du da helt ret i. Fra TUE blev COE hos Bang & Olufsen syntes jeg det gik den gale vej. Bang & Olufese kunne tidligere levere seriøse produkter, som de kunne tage ansvar for, og stod inde for. Dette er just ikke det sker i dag. 'Læst på BeoWorld's mange negativ indlæg'.

Tiden for AV produkter er en anden, det ved jeg, men at B&O vælger en vej hvor deres TV apparater SKAL være hjertet, hvor alt kommunikation med øvrige B&O produkter skal foregå på skærmen, er ikke hvad jeg ønsker. TV når man vil se TV, og audio produkter, når man alene ønsker lyd.

BeoSound Moment var deres sidste audio produkt. Der skulle går år efter lancering af Moment, før min B&O forhandler overhoved ville sælge BeoSound Moment, i frygt for kundernes fustresioner.

Jeg elsker B&O's Beo 4 / PUC kode integration / 7,1 Surround processor. Når mit BV 7 står af, forstiller jeg mig BeoSystem 3 EU tredje generation som hjertet i mit setup.

Forældet ! siger du så. ...... Men det skal jo kun holde til vi ser HDMI version 2,1 / eARC og mulighederne heri, så vil jeg tage beslutninger der fra. Om det så bliver fra B&O eller ikke vil tiden vise.
Brugeravatar
Af Peter Pan
#276353
Billede

Hvor er det godt Bang & Olufsens har Millemisens loyalitet, til at
promovere alt det andre produceret for B&O, positivt hver gang. O_O
Brugeravatar
Af Millemis
#276357
“Hvor er det godt Bang & Olufsens har Millemisens loyalitet, til at
promovere alt det andre produceret for B&O, positivt hver gang

Ikke forstået :(

Men jeg har jo heller ikke forstået, hvorfor du har et udemærket sæt Penta-højtalere tilsluttet dit tv....
.....og samtidigt siger, at du ikke vil benytte dette - og dermed de højtalere - til at lytte til musik med.
Som vi har hørt mange gange, foretrækker du en ‘ikke-B&O’ løsning til det.

Er det ikke spild af gode højtalere ikke at bruge dem?

Nå, men sådan er vi jo forskellige :)

MM
Senest rettet af Millemis 15. aug 2018, 10:26, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 326