Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#274582
Jeg har for nyligt købt følgende: Sony HT-ST5000 soundbar, Apple Tv 4K samt Sony AF8 OLED. Mit spørgsmål er, hvordan jeg bedst forbinder disse tre? Altså, hvad skal sluttes til hvad.

Umiddelbart understøtter soundbaren ikke passthrough af HLG, som jeg gerne vil have mulighed for at benytte. Så er det bedst at forbinde soundbaren til Tv’et frem for Apple boksen? Og Apple boksen til Tv’et? Hvis jeg også kan styre lydstyrken med fjernbetjeningen til Apple boksen, vil det være at foretrække, men det er ikke et krav.

Derudover vil jeg høre, hvilke to HDMI kabler jeg skal bruge til forbindelserne? Altså typen af kabler, men hvis I har nogle anbefalinger til mærker, så er det naturligvis velkomment.

På forhånd mange tak for hjælpen.
#274583
Du r koble dit atv på din soundbar - mange har berettet om lyd og billeder synkronisering problemer den anden vej rundt, derudover får atv atmos også som du vel skal udnytte nu din soundbar har det
#274587
Du bør sætte soundbar i ARC-porten og sætte ATV i soundbar. Der kommer ikke HLG ud af ATV, så det burde ikke have noget at sige. Hvad er det du mener skal sendes gennem soundbar som HLG?

Som Bromberg skriver, så går du glip af Atmos hvis du ikke har ATV sat direkte i soundbar, da AF8 ikke kan videresende det.
#274592
Tak for svarene. Jeg er ny inden for denne verden, så beklager hvis jeg roder rundt i begreberne.

Jeg er interesseret i HLG, fordi jeg - måske fejlagtigt - har fået den opfattelse, at sport i 4K HDR foementlig vil blive vist i det format, jf. Flatpnels artikel om dækningen af fodbold VM 2018.

Jeg troede så, at ATV kunne håndtere HLG, hvorfor jeg tænke på, at slutte den direkte til Tv’et. Men hvis ATV ikke kan dette, så er der nok ikke nogen grund til at gøre det. Men kommer ATV til at kunne understøtte HLG på et tidspunkt?

Det ligner, at ATV er med HDMI 2.0a, og HLG kræver vist 2.0b. Men kan ATV opgraderes til 2.0b via en firmware opdatering, eller skal man købe en helt ny ATV, hvis den på et tidspunkt kommer med 2.0b HDMI port?

Det samme spørgsmål gælder egentlig også soundbaren - kan man opdatere software/firmware, sådan at den på er tidspunkt kommer til at understøtte HDMI 2.0b og evt. HLG?
#274593
HLG er et TV-format og det ligger ikke i kortene, at man vil bruge det til noget du kan hive ud af Apple TV. At se TV i HLG kræver pt. en ekstern TV-boks, som kan håndtere signalet - ikke en Apple TV. En sådan boks ville stadig kunne sættes direkte i TVet, hvis du skulle have brug for det. Apple TV skal du dog ikke bekymre dig om mht HLG.
#274632
Torben Rasmussen skrev:HLG er et TV-format og det ligger ikke i kortene, at man vil bruge det til noget du kan hive ud af Apple TV. At se TV i HLG kræver pt. en ekstern TV-boks, som kan håndtere signalet - ikke en Apple TV. En sådan boks ville stadig kunne sættes direkte i TVet, hvis du skulle have brug for det. Apple TV skal du dog ikke bekymre dig om mht HLG.
Hvad hvis man ville bruge HDhomerun og channels?
Så kunne det jo have været rart hvis man på den måde kunne bruge Apple TV 4K til alt.
#274633
donfrankie skrev:
Torben Rasmussen skrev:HLG er et TV-format og det ligger ikke i kortene, at man vil bruge det til noget du kan hive ud af Apple TV. At se TV i HLG kræver pt. en ekstern TV-boks, som kan håndtere signalet - ikke en Apple TV. En sådan boks ville stadig kunne sættes direkte i TVet, hvis du skulle have brug for det. Apple TV skal du dog ikke bekymre dig om mht HLG.
Hvad hvis man ville bruge HDhomerun og channels?
Så kunne det jo have været rart hvis man på den måde kunne bruge Apple TV 4K til alt.
Så kan du stadig ikke tvinge hlg igennem.