Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#274176
Kaktus-burger skrev:
Elkjr skrev:Jeg har desværre ikke fulgt med i "scenen" og syntes netop det er svært at danne sig et overblik over hvad de forskellige kan og gør i forhold til problemer osv, after sales service er jo vigtigt på den her slags produkter!

Men du gik så fra Heos til Sonos? Og har ikke kigget dig tilbage eller hvordan? Billede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Jeg har på intet tidspunkt savnet mine Heos-enheder. Jo, måske min Heos Link, så mit HIFI-system kan indgå i multirum. Dér savner jeg en Connect, men 3K for en simpel "link" er for dyrt, og brugtpriserne er ligeledes for høje, IMO. Så her nøjes jeg med Chromecast Audio til systemet i stuen.

Jeg havde en Heos 1 HS1, en Heos 1 HS2 og en Heos 5 HS2 samt en Heos Link. Selve hardwaren er vel fin nok, men softwaren er ikke på højde med Sonos', som jeg skrev før i forrige indlæg. Derudover er selve setup af systemet kluntet udført. Og så er jeg mægtig glad for TruePlay til Sonos. Play:1 og One lyder meget bedre end Heos 1, efter min mening.

Jeg har en Play:1 til badeværelset og en Sonos One til køkkenet, og jeg påtænker at købe en One mere og bytte den ud med Play:1. På sigt måske erstatte min nuværende soundbar med en Beam, men jeg er ganske tilfreds med min nuværende lyd til fladskærmen og konsollen.
Ja det er også netop det jeg godt gad men syntes er for dyrt, købte for et par år siden en denon forstærker med er par Dali Zensor 1 højtalere og en Cambridge sub bestemt ikke voldsomt dyrt, men er fint tilfreds med det og gad virkelig godt det kunne blive en del af det.. Men ja bruger også en chromecast der til! nu spørger jeg måske dumt men hvad er true play? :-)
Bruger du Sonos til at spille musik fra Nas? Er nemlig Mp3 mand Billede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
#274177
Elkjr skrev:
Kaktus-burger skrev:
Elkjr skrev:Jeg har desværre ikke fulgt med i "scenen" og syntes netop det er svært at danne sig et overblik over hvad de forskellige kan og gør i forhold til problemer osv, after sales service er jo vigtigt på den her slags produkter!

Men du gik så fra Heos til Sonos? Og har ikke kigget dig tilbage eller hvordan? Billede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
Jeg har på intet tidspunkt savnet mine Heos-enheder. Jo, måske min Heos Link, så mit HIFI-system kan indgå i multirum. Dér savner jeg en Connect, men 3K for en simpel "link" er for dyrt, og brugtpriserne er ligeledes for høje, IMO. Så her nøjes jeg med Chromecast Audio til systemet i stuen.

Jeg havde en Heos 1 HS1, en Heos 1 HS2 og en Heos 5 HS2 samt en Heos Link. Selve hardwaren er vel fin nok, men softwaren er ikke på højde med Sonos', som jeg skrev før i forrige indlæg. Derudover er selve setup af systemet kluntet udført. Og så er jeg mægtig glad for TruePlay til Sonos. Play:1 og One lyder meget bedre end Heos 1, efter min mening.

Jeg har en Play:1 til badeværelset og en Sonos One til køkkenet, og jeg påtænker at købe en One mere og bytte den ud med Play:1. På sigt måske erstatte min nuværende soundbar med en Beam, men jeg er ganske tilfreds med min nuværende lyd til fladskærmen og konsollen.
Ja det er også netop det jeg godt gad men syntes er for dyrt, købte for et par år siden en denon forstærker med er par Dali Zensor 1 højtalere og en Cambridge sub bestemt ikke voldsomt dyrt, men er fint tilfreds med det og gad virkelig godt det kunne blive en del af det.. Men ja bruger også en chromecast der til! nu spørger jeg måske dumt men hvad er true play? :-)
Bruger du Sonos til at spille musik fra Nas? Er nemlig Mp3 mand Billede

Sendt fra min SM-G960F med Tapatalk
JEG bruger Sonos til at spille fra NAS. Har ca. 110 GB i Apple Lossless.
TruePlay er et system til kalibrering af Sonos højttaleren til rummet.
#274180
Torben Rasmussen skrev:Jeg sidder pt og regner lidt på hvad det vil koste at omlægge alt vores Sonos til B&O i form af nogle Beoplay M3, M5, A6 og Beosound Cores. Og så en anden soundbar. Det bliver en dyr omgang med 9 zoner... måske kontoret så skulle undvære. Lidt surt at undvære Sonos Mesh, dog. Wifi kan ikke helt dække alle kroge af huset hvor højttalerne står lige godt.
Jeg ville nok se på Roon istedet for virker forøvrigt også med Sonos endpoints og er fleksibel med at mikse forskellige producenters produkter.
Roon har klart den bedste bruger oplevelse specielt sammen med et TIDAL abonoment.
Men hvis jeg skal forholde mig til trådens overskrift, så er det uklart om gamle enheder ikke vil virke eller om det bare er at ny funktionalitet så som assistenter ikke vil virke? Hvilket for mig er et non issue da jeg personligt ikke ser nogen fordel i stemme styring og dermed mere Big data.
#274203
Sonos’ udmelding kan tolkes på flere måder, hvilket jo er grunden til postyret. Jeg læser det som om de agter helt at droppe kompatibilitet med gammel hardware.

Hvis det blot var mangel på AirPlay og Alexa, så har det jo været kendt i lang tid efterhånden. Det burde ikke give anledning til de forbehold Sonos nu er ude og tage.

At det ikke trækket samme overskrift når Denon roder i det skyldes nok a) at de ikke er specielt populære målt ift Sonos, og b) mangel på Chromecast er ikke helt det samme som at annoncere, at produkterne ikke længere vil virke.

Mht Roon, så vil jeg ikke fanges i endnu en producents vold ved at forlade mig på deres egen velvilje til at opdatere en nødvendig software/firmware. Og jeg skal så afgjort ikke have en computer til at stå og agere hub for noget.
#274412
Hvis man skal perspektivere lidt på Sonos' udmelding, er det så ikke nogenlunde sådan her vi står?

- Sonos' egen multirumsprotokol har fungeret i årevis og fungeret godt. Men den kan ikke presses meget længere. Den er opbygget i en overgang fra analog til digital og kan ikke håndtere f.eks. Hi-Res / HD-lyd.

- En opgradering af Sonos' multirumsprotokol er påkrævet på et eller andet tidspunkt, men den nye version kan formentlig ikke køre på de ældre produkter, hvorfor man i samme omgang overvejer at droppe bagudkompatibilitet. De ældre produkter vil sikkert stadig køre, men kan bare ikke rigtig indgå i opsætninger baseret på den nye protokol.

- Lige nu er Sonos ved at indkøre Apples Airplay 2 som multirumsprotokol. Den giver nye muligheder. I samme omgang har de tilsyneladende fravalgt Googles Chromecast. Spørgsmålet er så om dette er tilvalg for Sonos eller om det reelt skal erstatte deres egen? Vil de stadig tage fuld kontrol eller er de OK med at indgå i giganternes økosystemer?

- Samme mht. stemmeassistenter. Sonos har tydeligvis fravalgt at udvikle sin egen for i stedet at indgå i giganternes økosystemer. At indbygge en stemmeassistent fra f.eks. Google eller Apple har visse implikationer ift. teknologivalg. Siri kan man f.eks. ikke få uden Airplay 2.
#274417
Det er i hvert fald tolkningen af deres udmelding.

Jeg kan ikke tro, at de vil droppe deres egen multirums-protokol, da det vil betyde et farvel til deres mesh-løsning, som netop er en af forcerne ved deres produkt. Det er endvidere farligt at hoppe i seng med andre, så man forlader sig på ren Airplay, da du 1) skærer Android og alle andre non-iOS-kunder fra 2) ikke har en skid kontrol over hvornår lortet virker.

Jeg fatter ikke, at de ikke snart præciserer hvad de reelt mener.
#275538
Bla bla bla. Ingenting om deres tvetydige udmelding omkring levetid ud over en heftig pudsning af glorien ved at henvise til, at andre dropper kompatibilitet efter blot 2 år. Jeg synes, at argumentet med "Jamen, de andre er meget værre" er lidt det samme som "Jamen, de andre kører også alt for hurtigt på vejene, så derfor kan jeg også godt".

Problemet er jo, at man har slået sig på langvarig kompatibilitet og det kvalitetsstempel er man lidt ved at bakke ud på.