Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#273655
Hej :)

Min familie og jeg er lige flyttet ind i vores nye hus. Jeg har sørget for alt i stuen med tomrør alle steder, eller det troede jeg i hvert fald...!

Jeg har nu opdaget at jeg har glemt et tomrør til signalkablet til min sub, og har derfor ikke mulighed for at sætte den til :((

Nu er min plan så, at jeg vil have fat på en ordentlig soundbar med trådløs sub, og evt. trådløse baghøjttalere (der er tomrør til disse). Jeg har investeret i et LG C7 OLED TV, og vil derfor gerne have nogenlunde lyd til dette. Jeg har før haft et ældre Harman/Kardon HKTS11 system med en AVR460 spændt for, og det var jeg faktisk ok tilfreds med, kan man få en soundbar der spiller lignende eller bedre i forhold til lydtryk og bund? Jeg ser oftest action, hvor der skal være lidt skrald på, og andre gange ser jeg koncerter hvor lyden også skal være iorden. Jeg håber på at kunne finde noget til omkring de 10.000,-

Så mit spørgsmål går på, hvilken soundbar kan opfylde ovenstående krav, og samtidig har mulighed for Atmos osv? Og til sidst skal det nævnes at jeg har fået Troldtekt, som selvfølgelig vil have indvirkning på lydgengivelsen fra soundbaren, men det var mit håb at evt. baghøjttalere vil kunne afhjælpe dette lidt.

Min plan er at jeg vil ud at høre nogle forskellige modeller, men ville godt lige gøre lidt forarbejde først, og få indsnævret min søgning lidt.
#273657
Nu er det ikke for at være pessimist, men med allerede trukkede rør og troldtekt lofter, så syntes jeg ikke soundbar er vejen at gå (de systemer der skyder lyden op i loftet til refleksion, har svære kår med troldtekt loft) Dernæst er 10.000kr ikke voldsomt meget at ramme et atmos setup for.
Med det sagt så er Samsung k960, nok den eneste reelle soundbar med atmos+bagkanaler der findes. Den kan du finde til 7000kr.
Bluesound laver nogle trådløse sendere til subwoofer, så her vil du fint kunne bruge et traditionelt surround system med receiver osv og gøre subwoofer trådløst - men igen, det blir svært at nå i mål med 10.000kr.
#273659
Tak for svar, og ja jeg giver dig helt ret Troldtekt loft giver bestemt ikke optimale betingelser for Atmos, dog er der blot ikke så meget jeg kan gøre ved dette nu, og nu prøver jeg at se om jeg kan finde en fornuftig middel vej i stedet.

Jeg er klar over at de 10.000,- sætter sin begrænsning, dette er jeg blot nødt til at acceptere, der er dog lidt elastik i prisen, og derfor kan jeg godt strække mig lidt, hvis man får en del mere for pengene ved at gå en smule op i pris.

Jeg vil helt klart se på Bluesound, og se om jeg skal gå den vej i stedet.
#273663
Som andre allerede har skrevet, vil en løsning med loftreflekterende Atmos højtalere ikke virke givet dit lydabsorberende loft.

Du kunne overveje Sonys ZF9 soundbar som er anmeldt her på siden. Den understøtter Atmos og DTS:X vha. frekvens- og fasemanipulation frem for loftreflekterende højtalere. Det er ikke lige så godt, men skulle give en ok surround effekt. Man kan tilføje et baghøjtalere.

Alt i alt burde denne løsning ligge inden for dit budget på 10.000.
#273680
Supergris skrev:Nu du har trukket rørene, hvorfor begrænser du dig så til en soundbar?
Ja det var også lidt det der var min tanke, det er næsten synd, når der er lavet et godt forarbejde.

Til trådstarter, så ville jeg eks kigge på en brugt pakke Dali zensor og så en af de mindre Yamaha eller Marantz receivere med atmos.