Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#257324
Hej,

Jeg har en Pioneer VSX-923 og 5.1 surround sound. Jeg har altid haft alle mine devices (Mac Mini, PS4 osv) sat til receiveren med HDMI, og receiveren så sat til fjernsynet med HDMI. Så alt billede og lyd gik igennem receiveren. Nede på receiverens display kunne jeg se de 5 højtalere der var koblet til.

I går købte jeg så et LG OLED B7 TV. For at kunne bruge HDR på min PS4 måtte jeg sætte HDMI fra konsollen direkte op i TV'et. Jeg har så et optisk kabel fra TV'et ned til receiveren for at få lyden med, men efter dette viser receiverens display kun de 2 fronthøjtalere.

Jeg har prøvet nogle af de forskellige programmer (i mangel på et bedre ord) på receiveren, inkl. Auto Surround eller sådan noget. Lige meget hvad får jeg altid kun lyd ud af fronthøjtalerne.

Jeg har kørt en test på selve receiverens menu-skærm og her kan jeg tydeligt høre at alle højtalere er sat til og virker. Nogen der ved hvad jeg kan gøre for at få gang i alle højtalerne på min PS4, Mac Mini etc?


EDIT: Internt indhold fra selve TV'et (f.eks. Netflix appen) afspilles i fuld surround. Så det er kun mine eksterne devices, ser det ud til. ;;)
#257368
Tak for svarene.

Jeg prøvede de indstillinger der blev linket til, men jeg får stadig kun lyd ud af de 2 fronthøjttalere desværre ?

Mht om det er mit TV der ikke kan outputte 5.1, så virker det fint i den lokale/interne Netflix app. Der får jeg fin surround sound. Men de eksterne ting driller (som alle får lyden fra et optisk kabel mellem TV og receiver) ;;)
#257369
Hvis ikke dit TV kan sende andet end stereo, så slå manuelt Dolby pro logic til i din receiver. Så kommer der liv i de andre højttalere. Det kan du også gøre ved DR og andre TVstationer der kun sender stereo. Det er ikke altid AUTO selv finder ud af at slå Dolby til og så kommer der kun lyd ud af højre og venstre.
#257387
Pro Logic løser jo ikke problemet med passthrough lyd (Dolby Digital, DTS).
Som du selv er inde på, kan det bruges, når kanalen kun sender et stereosignal, men er en sølle erstatning for et digitalt surroundsignal...

Om du kan få det til at virke ved eksterne enheder, er der kun at prøve sig frem.
#257391
Mange tak, men det er desværre de settings jeg allerede havde ? Kan det være noget med mit optiske kabel?
Brixen skrev:Det er stadig B6, men sådan klarede jeg det:

Sætte hak ved Lydudgang (Optical/HDMI ARC) - ikke andre steder - ikke LG Lydsync (Optical) da det ikke virker.

Digital lydudgang: Automatisk

SIMPLINK: Fra. - derved slås HDMI ARC fra, så der kun er optisk tilbage.
#257392
Så er det løst på PS4. Mac Mini og Nintendo Switch er det næste på listen ?

Det var en setting på PS4. Jeg havde sat min Primary Output Port til DIGITAL OUT (OPTICAL), da jeg synes det gav mening eftersom jeg bruger optisk kabel. Jeg ændrede det dog til HDMI OUT i stedet, og nu vises alle højtalere nede på receiverens display
#257399
Supergris skrev:Pro Logic løser jo ikke problemet med passthrough lyd (Dolby Digital, DTS).
Som du selv er inde på, kan det bruges, når kanalen kun sender et stereosignal, men er en sølle erstatning for et digitalt surroundsignal...

Om du kan få det til at virke ved eksterne enheder, er der kun at prøve sig frem.
Hvilket også var grunden til at jeg TYDELIGT gjorde opmærksom på at mit svar var relevant hvis ikke TVet skulle være i stand til at sløjfe surround igennem fra en ekstern kilde ...
#257403
Jeg synes bestemt ikke, det er særligt TYDELIGT!
I dit indlæg, kan man få den opfattelse, at Pro Logic er lige så godt, som det digitale signal, og da der altid er en vej, at få det til at fungere på, er der absolut ingen grund til at overveje det, blot for at få liv i de andre højttalere.

"Livet" i højttalerne ved Pro Logic, opfatter jeg ikke særlig levende... :)
Senest rettet af Supergris 25. sep 2017, 23:56, rettet i alt 1 gang.
#257404
"Hvis ikke dit TV kan sende andet end stereo, så slå manuelt Dolby pro logic til i din receiver. ... "

Jeg ved ikke hvordan det kan være mere klart end det. Hvad med at læse det du svarer på inden du lægger op til mudderkastning. Ved ikke hvordan du er kommet frem til at jeg skulle mene det du skriver oven for men det må stå for din regning. Det er din egen stråmand du sabler ned.
#257405
Det er jo dig, der starter mudderkastningen, ved at skrive med STORT, og gøre det personligt, i stedet for at oplyse, at man godt er klar over, der er forskel.
Når man gør det, lægger det op til et svar.
Jeg har skam læst dit indlæg flere gange, for at se, om der var noget, jeg ikke havde fanget, men da du kommer med forslag om, alternativt at benytte sig af Pro Logic, hvilket jeg er af den opfattelse ikke er en brugbar mulighed, og der er andre løsninger, hvor man udnytter det digitale signal, som er det, der spørges til, ser jeg ikke dit svar som noget TYDELIGT.

Jeg kommer frem til, at du skulle mene det, da du kommer med forslaget.
Hvis du ikke mente det, ville du nok ikke komme med det.

Godt være, jeg ikke er så hurtig, men kan du uddybe den med stråmanden, for jeg mener ikke, det fremkommer TYDELIGT?

Hermed har jeg skrevet alt, hvad jeg har at byde ind med, samt uddybet, hvorfor, jeg ikke tog dit forslag som værende en gangbar løsning, og som jeg er ret sikker på, trådstarter godt var klar over eksisterede, men heller ikke så, som en holdbar løsning.