Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#210428
Hej,

Håber at jeg kan få råd på dette forum for jeg aner ikke hvordan jeg skal komme videre med mit lille problem.

Jeg har købt et Sony KD-55X8505B fjernsyn, som jeg gerne vil have tilsluttet mit gamle musikanlæg.
sonykd55x8505bb_bagside 1.jpg
sonykd55x8505bb_bagside 1.jpg (63.92 KiB) Vist 2825 gange
sonykd55x8505bb_bagside 2web.jpg
sonykd55x8505bb_bagside 2web.jpg (51.88 KiB) Vist 2825 gange
Anlægget består af en NAD 162 forforstærker og en NAD 218THX effektforstærker. Begge dele var på mit tidligere fjernsyn tilsluttet via RCA-stik. Anlægget spiller sammen med mine Vienna højttalere vidunderligt, så det er ikke en option at skifte forstærkerne ud.
Forforstærker
Forforstærker
NAD162 bagsideweb.jpg (23.79 KiB) Vist 2825 gange
Effektforstærker
Effektforstærker
NAD218 bagsideweb.jpg (42.42 KiB) Vist 2825 gange
På mit nye fjernsyn og min PS4 er der ingen RCA stik! Kun en optisk udgang og der er ingen optisk indgang på min forforstærker.

Har derfor efter råd i Hifi-klubben købt en Argon digital audio converter og troede egentligt, at dette ville løse problemet – hvilket bare ikke er tilfældet.
Argon forweb.jpg
Argon forweb.jpg (24.69 KiB) Vist 2825 gange
Jeg kører det optiske signal ind i converteren fra fjernsynet eller min ps4 (har prøvet begge dele) og kører herfra med traditionelle RCA-stik til min forforstærker.

Har en mistanke om at det kan skyldes at converteren, når den omdanner det digitale signal, laver det om til et analog signal i et eller andet dolby surround format, som mit anlæg ikke kan kapere. Den gamle forstærkeropsætning er jo ikke surround og kører derfor kun 2-kanals stereo ud.

Hvordan filan får jeg skidtet til at fungere? Andre der har samme problem?

UPDATE:
Problemet er løst ved at bruge AUX-indgangen på forforstærkeren i stedet for video-indgangen. Det burde jo ellers være oplagt/logisk at det er video-indgangen der skal bruges, men det var det så ikke af en eller anden uforklarlig grund!
Behøver derfor ikke hjælp til mit problem.