Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af jacobtc
#187188
Hej, jeg er i tvivl om jeg skal købe en Denon AVR-1311 til mit Sony fjernsyn, da jeg aldrig har prøvet surround receivere før, så er det muligt at tilslutte disse to, uden for meget bøvl, og er der andre, bedre alternativer?
Af Abildgren
#187191
Nu kender jeg ikke den specifikke Denon model.
Hvis du vil forbinde dine enheder f.eks. blu-ray til recieveren og herfra kun 1 HDMI kabel til fjernsynet. skal du undersøge om du kan indstille A/V synkronisering på reciever.
Ellers vil du typisk opleve forsinkelse på billedet. For midt vedkomne (LG 47LM660) er billede forsinkelsen i expertmode ca 90 millisekunder, og det er for at sige det mildt ikke særligt fedt at se på. Skiftede derfor min egen gamle Denon reciever ud med ny hvor det er muligt at forsinke lyden. (Onkyo TX-NR616) super tilbud 2900 kr. Vejl. 5400 kr. (2012 model)
Men mon ikke alle A/V recivere i dag kan det i dag.

Jeg er ret ny ejer af ovenstående reciever men er ovenud lykkelig. Meget nem at sætte op.
Dog skal man huske at opdatere enheden til sidste nye firmware, inden man indstiller for meget på recieveren. Filen hentes på Onkyos hjemmeside og installeres via USB stick.

Du vil aldrig fortryde at gå over til Surround reciever lyden er i særklasse bedre end soundbars.

God fornøjelse
Af Abildgren
#187193
Jeg har TDC TV (Home trio)
PS3 og TDC Home trio boks er sluttet via HDMI kabler til receiveren.
Fra receiveren bruges master HDMI udgang til fjernsyn.
DVS der går kun et kabel op til fjernsynet. Lyden på fjernsynet er slået helt fra.
Ved at forbinde på den måde er du sikker på at kunne få den bedste lyd i anlægget feks. DTS HD Master audio. Hvad jeg har kunne læse mig til er det ikke alle fjernsyn der kan sende alle lydformater ud via HDMI ARC specielt ældre fjernsyn, kan f.eks. være begrænset til Pro Logic, hvis man forbinder enhederne til fjernsynet og herfra til receiveren.
Hvis du har kabel tv tror jeg også du monterer kablet i receiveren i video in stikket. Og herfra HDMI udgang til fjernsyn.
Denon plejer at have gode vejledninger, hvis man skulle blive i tvivl, men det er svært at gøre noget forkert.
Af jacobtc
#187197
Endnu et spørgsmål, kan se at den Denon ikke har nogen tuner i, kun til radio, dvs. at jeg skal køre antennestikket op i fjernsynet, men hvordan får jeg så lyden ud i højtalerne?
Af Abildgren
#187199
Hmm ja umiddelbart ville jeg sige at du forbinder kabel i tv, og receiver og tv via HDMI arc porten.
Men jeg kan se der ikke er HDMI arc, på den receiver.
Så er muligheden optisk kabel. Du forbinder det optiske kabel i tv lyd udgang. og optisk ind i receiveren. I tv'et skal du formentlig opsætte udgang lyd til optisk, og slå tv højtaler fra.
I receiveren skal du opsætte den optiske indgang i menuen. Det skulle jeg på min gamle Denon receiver.
Jeg tror jeg ville overveje en nyere receiver med arc samt de andre funktioner der er kommet til.
Alternativt kan du prøve at spørge hos Hifi klubben, Denon er et af deres produkter.
Men jeg er ikke mester i kabel tv, har altid skulle have en tv boks. så jeg har ikke haft den problemstilling.